- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
5

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. 2 Januari 1911 - Litteratur - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

för att fylla upp liela den väldiga
aulan.

Måndagen den 5 dec. gafs den
fjärde konserten, då Mischa Elman
uppträdde efter en tvåårig turné i
olika länder. »Underbarnet» har i
rikt mått infriat sina löften och det
var en utsökt charme att höra honom.
Tekniska svårigheter finnas icke till
för honom. Men det är icke endast
genom sin virtuositet, som han tjusar,
det är dessmer genom sitt sångbara
spel och konstnärliga återgifvande af
mästares verk. Han spelade Dvorak s
konsert i A-moll, op. 53, för violin och
orkester, naturligtvis utantill, samt
tvenne solonummer: »Ave Maria» —
Schubert-Wilhelmj och »I Palpiti»
af Paganini. Som encore gaf han en
gammal wiensk melodi, »Schön Rosma
rin» och »Andantino» af Martini, båda
arrangerade af Fritz Kreisler. Mr Percy

B. Kahn ackompagnerade på ett
särdeles utmärkt sätt.

Konserten inleddes med Beethovens
»Leonora»-ouverture n:o 3. Som
mellannummer gafs Brahms’ Symfoni
i D-dur, op. 73, alldeles mästerligt
spelad af den 80 man starka orkestern.
Kapellmästare Mlinarsky (polack)
dirigerade utmärkt och fick uppbära en
stormande applåd, hvarvid han hade
den artigheten att gifva orkerstern ett
tecken att stående mottaga dess
välförtjänta tribut.

Slutnumret utgjordes af Glinkas
ouverture till »Russlan och Ludmilla».

Den femte konserten gafs den 12
dec. med madame Aino Ackté som
dragningskraft, och den väldiga Aulan
var fylld till sista plats. Hennes
första nummer var Neddas Rec tativ och
Aria (fogelarian) ur »Pajazzo». Rösten
lät ganska spröd och ansträngd i den
stora hallen, och hennes gebiet är nog
mindre konsertsalen än scenendär hennes
lifliga, dramatiska temperament gör sig
utmärkt gällande. Vidaresjönghon
Recitativ och Aria(Ah! fors’é lui)ur Traviata.
Mademoiselle Verlet, som uppträdde
på den första af The Classical
Con-certs, sjöng samma aria mera
konstnärligt och gediget. Däremot
lyckades madame Ackté bättre i följande
sånger: »Heimliche Aufforderung» af

Strauss, »Herzog Magnus» (Hertig
Magnus och sjöjungfrun) af Sibelius
samt den hänförande, jublande »Der
Leuz» af Hildach, hvilken äfven gafs
som encore.

Konserten inleddes med »Prelude»
nr Lohengrin.

Aftonens glanspunkt var dock
Dvo-rak s symfoni i n:o 5 i E moll (»Nya
Världen»), hvilken han komponerade
då han var direktör vid New Yorks
Musik-Akademi.

De hafva så vackra instrument i
denna orkester, och hornen, hvilka
började finalen, voro alldeles härliga i
sin vackra klang utan all skärpa.
Monsieur Mlinarsky diregerar med eld
och precision och i synnerhet afslutas
hvarje afdelning särdeles effektfullt.

Vidare gafs »Ballett Musik» af
Mozart’-»Les Petits Riens» utgörande icke
mindre än 14 »miniaturer», somliga
endast innehållande 24 takter. Det
hela var en förtjusande
sammansättning, som man gärna velat höra
bisse-rad.

Les Petits Riens upptäcktäs bland
glömda partitur år 1872 i Operans
bibliotek i Paris.

Konserten afslntades med Rhapsodi
n:o 1 af Liszt.

E. S.

–––-X–––

Litteratur

Tidning för musik, Helsingfors. H. (i.
innehåller: Selim Palmgrens opera

»Daniel Hjort» (med komponistens
porträtt och motiv ur operan). —
Fler-stämmigheten i folkmusiken och
drag-harmonikan. — Kritik, notiser,
öfver-sikt af handlingen i »Daniel Hjort».

Programmet till Filharmoniska
sällskapets 5:e symfonikonsert upptager
som solist: Maikki Järnefelt-Palmgren.

Mal1 his: n-Hansens
Musikkonservatorium 1900—1910 är ett från
Köpenhamn oss tillsändt jubileumshäfte med
ett par fina poträtt af Wilhelm
Matthi-son-Hanuen (f. 1870) ansedd pianist
och grundläggare af nämnda
konservatorium.. För öfrigt förekomma porträtt
af dettas lärare: violinisten Vilhelm

Andersen, komponisten Jörgen Mailing
— bekant i Sverige, där han med
stads-understöd verkade för den Chevé ska
sångmetodens införande (1879). Han
lefde fr. 1882 i München 13 år och
var där docent i musikhistoria och
estetik vid universitetet; William
Be-rend, musikhistoriker, Violoncellisten
Rieh. Hildebrand, Birkedal-Barfod,
lärare i orgelspel och musikteori. Vyer
öfver konservatoriets byggnad och
läro-rum förekomma äfven.

r~i

Från scenen och konsertsalen.*

Kungl. teatern.

1910.

Dec. 16. Mozart: Don Juan (Donna
Anna, Donna Elvira, Zerlina: fruar
Lykseth, Bartels, frk. Hörndahl;
Don Juan, Guvernören, Leporello,
Mazetto: hrr Forsell, Svedelius,
Stiebet, Mandahl.)

17, 26. Bizet: Carmen. .Carmen,
Michaela, Frasquita, Mercedes: fruar

*) Denna redogörelse, som vi anse vara
af betydelse för vår konsthistoria, fortsättes
såsom förut, hufvudsakligen afseende ope
ran och konsertväsendet i hufvudstaden.
Fullständigare rollförteckning lämnas endast
då en operas uppförande först nämnes i
årgången; sedan angifves blott viktigare
rollbesättningar och personalförändringar.
Hithörande musikkritik kan naturligtvis
endast blifva kortfattad, såsom omfattande ett
par veckors musiktilldragelser. Då
musik-pjes och dramatisk pjes stå på samma
program, omnämnes endast den förra.

Järnefelt, Bartels, frökn. Osbom,
Hörndahl; Don José, Escamillo,
Zuniga, Morales: hrr Kirchner,
Fr. Strömberg, Grafström,
Mandahl; Remendado,
smugglarhöf-dingen: hrr Lennartson, Ericson.)

IS. 27. E. d’Albert: Izeyl. (Izeyl,
furstinnan Sarvillaka: fruar Lykseth,
Claussen; Två prinsessor: frk.
Larsén, fru Järnefelt; Två
pärl-fiskare, frkn. Lindegren,
Hörndahl: Fursten, prins Scindya, En
yogi: hrr Forsell, Stockman,
Sjöberg; Ram Singh, Cavaradja: hrr
Malm, Lennartson; en väfvare,
en bergsman, Djaul: hrr Stiebel,
Svedelius, Herou.)

20, 28. Tschaikowsky: Eugen Onegin.
Larina, Tatjana, Olga, Filipjevna:
fru Jahnke. frk. Larsén, fru
Järnefelt, frk. Karlsohn; Onegin,
Lenski, furst Gremin, Triquet,
Saret-ski: hrr Forsell. Stockman och
Ödman, Vallgren, Malm, Stiebel.

21. Gounod: Faust. (Margareta,

Martha, Siebel-, frk. Linnander,
fruar, Järnefelt, Bartels: Faust,
Mefistofeles,Valentin,Wagner: hrr
Kirchner. Vallgren, Herou,
Mandahl.)

26. kl. 1,33. Vermländingarne.

29. Gounod: Romeo och Julia. Julia,
Gertrud, Stefano: frk. Linnander,
fru Jahnke, frk. Osbom: Romeo,
pater Lorenzo, Capulet: hrr
Stockman, Svedelius, Vallgren: Tybalt,
prins Paris, Merecutio, Benvolio:
hrr Lennartson, Herou,
Strömberg, Ericson; hertigen: hr
Sjöberg.))

30. Puccini: Madame Butterfly.

(Butterfly, Suzuki, Kate Linkerton:
frk. Osborn, fru Claussen, frk.
Hörndahl; Linkerton, Sharpless,
Goro,prinsYamadori: hrrÖdmann,
Strömberg, Malm, Mandahl.)

Oscarsteatern.

Dec. 13. Franz Lehar: Zigenarkär/ek.

(Zorika: frk. Kate Meyer, gäst.

14—26. Leo Fall: Dollarprinsessan.

(Alice: frk. Kate Meyer, gäst; M/13
frk. Griinberg; Daisy Gray. Olga
Labinska, miss Thompson: frkn.
Berentz, Wifstrand, fru Boden;
John Carder, Dick, Tom, Fredy
Wahrburg, Hans von Schlick: hrr
Ringvall, Schröder, Lund,
Schwe-back, Barcklind.)

26. R. Planquette: Cornevilles
klockor. Matiné.)

27—31. J. Offenbach: Tjufskyttarne.

operett i 3 akter af i’hivot och
Duru. (Ginetta, Bibletto: frkn.
Falk, Berentz; Marcassou. de
Champistrou, Gabaston, <
armag-nasse, Bibés: hrr Allum,
Sandgren, Fröling. Bergström, Lund.)

Något nytt från operan har man icke
att förmäla utom att i »Carmen» hr
Kirchner utfört Don José med stor
och erkänd framgång. Herr Forsell
har efter sin ett par veckor varande
permission återinträdt i tjänstgöring,
hvarigenom senaste operanyheten
»Tze-yl» återkommit på repertoaren. Till
julen har det gamla »sång- och
dans-spelet Wärmländingarne’», som vanligt,
återupptagits och mest gått som mat
iné-pjes.

På Oscarsteatern slutade den danska
sångerskan fröken Kate Meyer sitt
gästspel med Alice i »Dollarprinsessan»
strax före jul. Annandag julåtergafs
rollen af frk. Griinberg. Såväl genom
sin sång som genom spel och appari-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free