- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
7

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. 2 Januari 1911 - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Göteborg - Från andra land - Berlin - Dresden - Paris - Ett och annat från musikvärlden - London- och Newyorkoperorna bilda trust - 80-årig kvinnlig pianist - Dödsfall

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Emma Meissner som gäst. Dessutom
har som matiné uppförts
»Värmlän-dingarne». Nya Teatern liar uuder
julen haft på spellistau »Bröllopet på
Ulfåsa» samt »Nerkingarne ».
Konserterna af Göteborgs
symfoniorkester ha för öfrigt dominerat, livad
så-daua beträffat, under ledning af hr
Tor Aulin och på sista tiden af hr
\Y. Stenhammar. Den 2 dec. gafs
2;a abonnemangskonserten med biträde
af norske pianisten Fridtjof
Backer-Gröndalil. Frogrammet upptog: 1.

Beethoven: »Leonora * -uvertyr N:o 2;
Piauokonsert, Ess-dur; 3. Franz
Ber-’wald: Sinfonie singuliére. D. 4 dec.
gafs populär-konsert af
Symfomiorkes-tern med hrr G. Molander,
<Bredberg och Ad. Cords som solister,
hvar-vid utfördes musik af uteslutande
»Wienermästare»: Haydn: Symfoni

C-dur (Le midi); Mozart: 2. Menuetter;
Beethoven: 5. Kontradanser; Schubert:
Militärmarsch; Brahms: 2 ungerska

dausar; J. Strauss; »Sejd umschlungen
Millionen», vals (på begäian). Vid en
sådan konsert sond. 1 1 dec. biträdde
fru Julia Clausseu från Stockholm och
fröken Astrid Ydén som solister.
Frogrammet upptog: Gluck: Balettsuite

(Don Juan, Orpheus, Armida, Iphige
nia i. Aulis); 2. Hasselmanns: harpsoli
(frk. Ydén); -3. Wagner: Waldweben
ur »Sigfrid», Förspel ocli Liebestod
ur »Tristan och Isolde . Den i) och
10 dec. uppförde, såsom förut nämnts.
Filharmoniska sällskapet härstädes
Verdis »Requiem», då som solister
medverkade würtembergska
kammarsångerskan fru Anna Kaempferth samt
fru Julia Claussen, hrr Nils Fahlman
o~ch Job. Johansson från. Stockholm.
Vid första symfonikonserten utfördes:

1. L. Norman: Konserttuvertyr,
Essdur; Mozart: Symfoni n:o 40, G-moll;
Mendelssohn: musik ur »En midsom-

marnattsdröm» (de vanliga numren .
Vid påföljande symfonikonsert, d. 20
dec., gafs Beethovens uvertyr »Weihe
des Hauses» och Bruckners Symfoni
n:o 7, E dur. Annandag jul gaf
Symfoni-orkestern populär konsert, då
programmet upptog 1. Gluck: Uveityr till
»Alceste»; Mozart: Balett nr
panto-minen »Les petits liens»: Griég: 3
norska danser. Symfonikonsert d. 28
dec: hade till program: i Bach: Suite
för två oboer, fagott och stråkorkester,
C-dur; 2. Schumann: Uvertyr till
»Manfred»; Joh. Svendten: Symfoni
n o 1, D-dur.

Från andra land.

Berlin. Det nya svenska
musik-sällskapet här hade d. 16 dec. sin
första konsert, hvilken blef en stor
succés. Bland de medverkande var
John Forsell, som hälsades med ova
tioner och fick ge talrika
extranummer. Af öfriga uppträdande kunna
särskildt nämnas violinisten Ruthström
och sångerskan Karin Lindblom’. Alla

biljetter till konserten voro långt i
förväg utsålda.

Dresden. I nov. uppfördes här
för allra första gången operan
»Talismanen» (efter Ludv. Fuldas likuämnda
dikt) i 4 akter, musik af en engelsk
ung dam Adela Maddison, förut bekant
genom några sånger som tonsättarinna.
Operan, sökande efterlikna Wagner,
säges ha ansatser till lyrisk stämning,
men hvilka såsom alltför omoderna ej
fullföljas. Tonsättarinnan visar sig
för öfrigt grym emot sångstämmorna.
Operan tros ej komma att upplefva
många föreställningar.

Paris. Opéra comique gaf d. 31
nov. sin första premiär under
innevarande säsong och uppförde därvid en
ny opera »Macbeth», af en ung
schweizisk kompositör Ernest Bloch
Det blef emellertid endast en succés
d estime. Texten följer mycket troget
Shakspeares drama. Munken är
ultramodern och lär visserligen röja talang
och allvarligt konstnärliga afsikten, men
verkar monoton och tröttande på grund
af ett alltför envist hopande af de
svåraste och extravagantaste
dissonanser.

––-m

Ett och annat från musikvärlden.

London- och
Newyorkope-rorna bilda trust.
Beechamope-ran i London och Metropolitan Opera
House i Newyork ha afslutat en
öfver-enskommelse, enligt hvilken de
kunnu-utbyta framstående artister och
samtidigt uppföra nya verk. Den gamla
Drury-La ne-teatern, som renoverats
och ombyggts för detta ändamål, skall
bli den Londonscen, där dessa
utbvtesföreställningar komma att äga rum.
Bland de storheter, som redan ha
engagerats för att uppträda där, märkas
Melba och Ernestine Schumann-Heinck.
Båda operorna förfoga öfver en stor
mängd dekorationer och dräkter, som
de gemensamt få använda. Som man
tänker lägga särskildt an på balett,
skall en balettpersonal på nittio
personer engageras från Paris och
Petersburg. Bakom direktör Beecham står
hans far, som blifvit miljonär, tack
vate de berömda pillerna. Den nya
operan skall konkurrera med
Covent-Garden teatern, och det torde bli
intressant att se om två operor skola
j kunna bära sig i London.

80-årig kvinnlig pianist. Don

äfven i svenska musikkretsar kända
och uppburna saschiska pianisten Marie
Wieck, genom sin syster Clara
Schumann svägerska till Robert Schumann,
har vid de till iirande af 100
årsminnet i Tyskland föranstaltade
konserterna och minnesfesterna vid ilera
tillfällen medverkat, bland annat i
Berlin och Zwickau, och därvid på allt,
sätt hedrats och hyllats. Så spelade

hon på en konsert i Berlin den 17
mars jämte fröken Mary Wurm, f. d.
elev tdl Clara Schumann och lärarinna
vid Scharweukas musikskola i Berlin.
Tillsammans för två pianon utförde
de därvid Andante med variationer,
Op. 46, en af Schumanns allra
melo-diösaste skapelser, komponerade 1843.
Redan vid sin entré hyllades den nu
snart 80-åriga konstnärinnan (och
genom henne det stora minnet) af den
stående publiken. Den
ungdomsfriskhet och osvikliga säkerhet, hvarmed
hon behärskade sitt parti, kunde ej
annat än väcka den högsta beundran.
Blommor och en gyllene lagerkians
öfverräcktes till henne, och flera
extranummer framkallades af det stormande
bifallet. Vjd musikfesten i Zwickau
den 8 juni utförde fröken Wieck
förutom ofvannämnda stycken
tillsammans med fröken Wurm ensam studie
nr Schumanns Studien för Pedalflygel,
Op. 56, samt Intermezzo och Final ur
»Faschingsschwank aus Wien», Op.
26. Afven här antog bifallet den
hjärtligaste karaktär.

Den åldriga pianisten befinner sig,

| trots alla ansträngande »Ereignisse»,
alltjämt vid bästa välmäga och följer
med oförminskadt intresse alla
häu-| delser inom den litterära och
musikaliska världen.

Dödsfall.

Xeumann, Angelo, teaterdirektör, f. 18
aug. i Wien. afled d. 20 dec. i Berlin,
där han skulle ha öfvertagit stora
ope-I ran. Han var först köpman men tog
sånguadervisning och öfvergick till
scenen 1859 samt blef engagerad som
lyrisk tenor i Köln, där han dock ej
kom att uppträda med anledning af
teaterns brand. Han tillhörde sedan
teatrar i Krakau, Odeuburg, Pressburg
och Danzig samt 18(i2—-1876
hofope-ran i Wien. 1876 blef han
operadirektör i Leipzig uuder Förster och
bragte där till stånd flera turnéer till
Berlin, London etc. med uppförande
af »Nibelungringen». Från 1882
besökte han sålunda med siu
Wagner-trupp bl. a. Ryssland och Italien och
slog sig vid slutet af sistnämnda år ned
i Bremen såsom operadirektör,
hvari-fråti han 1885 flyttade öfver till Prag
och öfvertog där styrelsen af tyska
landsteatern, som han bragte till stor
uppblomstring.

––-m–––

Godt Nytt År!

tillönskas Svensk Musiktidnings
ärade prenumeranter ai

Redaktören
Frans Job. Muss.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free