- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
20

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. 1 Februari 1911 - Nuvarande operahusets första decennium (forts.) - Från Romas horizont hösten 1910—nyåret 1911, af Anteros

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eosaura, Eleonora: frkn. Edström, Hesse,
fru Lindberg; Colombine: fru Hellström;
Ottavio, Lelio, Florindo, Pantaleone:
hrr Wallgren, Oscar, Malm, Söderman;
Arlechiuo: hr Stiebel. Miudre roller
tillhörde såsom ledamöterna af
Arnici-tia»-klubben: hrr Schweback, Olle

Strandberg, Bröderman, Mandahl,
Ericson, Saudström,Arrhenius. I »Leonora»
gjorde hr Dav. Stockman sin 3:e debut
som Fernando, då Leonora och
Balthasar första gången utföides af frk.
Edström och hr Svedelius. D. 28
gafs festföreställning med anledning af
att fröke i Signe Heb be, som förr
tillhörde Operan (1864 — 1979) och såsom
lärarinna i sång och plasiik utbildat
så många scenkonstnärer, under
som-maien (d. 30 juli) skulle fylla 70 år.
Festprogrammet upptog uvertyr till
»Iphigenia i Aulis» af Gluck, 2:a
aktens andra tablå ur Glucks »Orfevs»
med fruar Jungstedt octi
Svärdström-Werbeck som Orfevs och Enrydike;
3:e akten ur »Figaros bmllop» hvari
grefvinnan. Cherubin, Susanna och
Mnrcellina utfördes af fruar
Svärdström-Werbeck, Anna Norrie, frkn. Hesse.
Karlsohn; grefven, Figaro. Bartholo af
lur Forsell, Stiebel, Söderman. Därpå
gafs 2:a akten ur Maeterlincks »Monna
Vam a’ med frk. Lundeqvi-t samt hr
A. de Wahl. Fru Norne, hvilken för
2ö år sedan, då fröken Anna Pettersson,
först uppträdde på scenen, — det var
på Nya teatetn i »Gnistan» d. 22 maj
— firade detta sitt jubileum på
Östermalms teatern d. 23 maj, men äfven
något seuare på Operan, nämligen d.
1 I juni med en fest föreställning, hvars
proaram upptag »För tidigt», proverb
i 1 akt af A. de Wahl, sånger
utförda uf fru Norrie samt Costés lustiga
opere t »Kolhandlarne», däri hon har
en så tacksam roll som Thérése,
kol-handlerskan, och hetr rollerna utfördes
af hrr A. de Wahl, Palme oeh Stille.
Operan hade dessförinnan 31 maj
af-slutat spelåret med »Faust».

Augusti. Det nya spelåret började
d. 19 med uppförande af »Figaros
brö lop». Vid Kgl. teatern voro med
dettas början frk Larsén cch hr
Stockman engagerade. 1’nder sommaren hade
fru Hellström blifvit fru Oscår, fru
Lindberg fru Liz 11. D. 28 gafs
»To ca» för 25:te gången med
oför-äidrad rollbesättning.

Sept mher. D. 3 uppfördas
»Barbe-ra-en i Sevilla» med frk. Hesse som
Rosina, hr Max Strandberg som
Altna-viva D. 8 gafs »Judinnan» för 50:de
gången. Rachel och Eudora
återgåf-V"S då af fin Lykseth-Schjerven och
fru Lizell; Eleazar, Kardinalen,
Leo-pol t a hn M-nzin ky, Svedelius och
Malm. I »Den Hygande Holländaren»
U’fnrde hr Svedelius d 13 första gången
Dalund. Den 17, 21, 22 gåfvos till
Griegs minne (död d. 4 sept.)
konserter med hans kompositioner föregångna
af en prolog, författad af Dan.
Fallström, framsagd af hr Forsell. D. 25
uppträdde hr Stockman första gången

med den manliga titelrollen i »Romeo
och Julia», hvari hr Wallgren
efter-trädt hr Lundquist som Capulet.

Oktober. D. 7 hade Kgl. teatern
att bjuda på spelterminens första
nyhet. Efter »Bastien och Bastienne»
som förpjes följde nämligen Daria,
lyrisk dram i 2 akter af Adolphe
Arderer och Armand Ephraim, musik af
Georges Marty, med följande
rollbesättning: Daria: frk. Walleni; Boris:
hr Nyblom, sedan hr Ödrnann; Ivan,
popen: hrr Forsell, Svedelius; en
jaktbetjänt, en vakt: hrr Ericson,
Schvve-back. D. 15 gafs första
symfonikonserten för säsongen. Programmet
upptog Tschaikowskys Symphonie
patbé-tique, n:o 6, Fr. Berwalds »Elfenspiel»
för ork., J. Svendsen: Norsk
konst-narskarnaval, W. Stenhammars
»Itha-ka», dikt af O. Levertin, för baryton
(hr Forsell) o. ork., Rimsky-Korsakows
»Capriccio espagnole». D. 18
återupptogs »Rigoletto» med frk. Hesse
som Gilda, Rigoletto: hr Forsell,
grefvinnan Ceprano: frk. Edström.
Ope-rau gafs senast i slutet af mars och
början af april 1901, då fröken Gurli
Car ström djbuterade som Gilda.
Peter-son-Bergers »Ran» återupptogs d. 24,
då frk. Edström uppbar titelrollen efter
fru Jungstedt. Valdemar åte»gafs af
hr Stockman, och sedan hr Nyblom;
nya i siua roller voro för öfrigt fru
Claussen som Rikissa, hrr Wallgren,
Oscår och Sellergreu som Ulf Tuveson,
Mårten Präst och Sten Folkeson. D.
26 gafs konsert med franskt program
un ler direktion af mr. Paul Viardot,
som gästade Stockholm. Programmet
upptog: Saint Sai-ns: Symfoni n:o 3
med orgel och piano; L. A.
Bourgault-Decoudry: »T Enterrement d’ Ophélie»;
Debussy: »1’ aprés midi d’un Faune»;
Henri Rabaud: » La procession nocturne»,
poéme symphonique; G. Charpentier:
»Imptessions d’ Italie» för orkester.
D. 30 gafs »Simson och Delila», hvati
titelrollerna första gången utfördes af
hr Menzinsky, som sjöng partiet på
svenska, och fru Claussen.

November. En repris af Götz’ »Så
tuktas en argbigga» egde rum d. 8,
då hr Oscår efterträdde hr Strömberg
som Hortenzio; operan gafs senast här
1906. Dagen därpå utförde hr
Schweback första gången Don José i
»Carmen». D 16 gafs 2:a
symfonikonserten, hvarvid utfördes: Sihelius:
Symfoni n:o 3; R. Strauss: »Don Juan»,
symfonisk dikt; M. Bruch: Konsert
n:o 1, G-m för violin (frk. Sigrid
Lindberg) och ork,; Liszt:
Mefistowal-zer n:o 1 (Dans i bykrogen).

December. D. 1 utförde frk. Edström
första gången Venus i »Tanuhäuser».
D. 2 började hr Wilh. Herold nytt
gästspel som Turiddo och Canio och
d 5 som Lohengrin. Hr Herolds
gästspel afbröts med anledning af konung
Oscars död d. 8 dec , då Kgl. teaterns
föreställningar inställdes tills efter hans
begrafning d. 19. D. 21 återupptogs
»Josef i Egypten». D. 29 återupptogs

Stenhammars »Gillet på Solbaug»,
senast gifven här i okt. 1905. Fru
Claussen hade nu efterträdt fru
Jungstedt som Margit, hr Ericson hr
Hageman som Knut Gäsling. D. 30 bör
jade hr Herold fortsätta sitt gästspel
med Don José i »Carmen».

Från Romas horizont
hösten 1910—nyåret 1911.*

Mascågnis »Siivåno». Juån Ravéntos
»Siegfried» etc.

10 jan.

Medan »stagione’n» i
»Adriåno»,ehuru långt ifrån på ett sannt konstnärligt
sätt, »sjunger på sista versen», har
»Apollo» med den för italienska teatrar
så utmärkande versalititeten efter att
först kultiverat operett-, därnäst
varité-och så »Grand Guignol» genren strax
efter jul förvandlats till operascen.
Repertoaren upptager ej mindre än tre
Mascågni-verk, förulom »Cavalleria»
och »Ratcliff», ett för Roma nytt
dylikt, Siluåno, hvarmed säsongen
inleddes. Komponerad under loppet af
allenast några få dagar 1895 och
representerad samma år med endast
medelmåttig framgång å »La Scala» i
Milåno, förråder denna tvåaktsopera
med sin lättflytande, melodiösa musik
onekligen maöstronsgenialitet,men torde
dock vara hans afgjort svagaste arbete;
det besitter hvarken det förstnämndas
dramatiska verv och lyriska glöd,
»Fritz1» utsökta sentimentalitet eller
den suggestiva kraft, som utmärker
flera scener i »Ratcliff» och »Amica».

Mascågnis olycksöde har, efter
»Cavalleria», städse varit att råka ut för
mer eller mindre misslyckade libretter,
och till råga på måttet måste »Siivåno»,
hvars text Giovånni
Targione-Toz-zetti hämtat från Alphonse Karrs
fängslande novell »Romåno», i sista
stund betydligt reduceras för att
möjliggöra det af den senares förläggare
nekade uppförandet. Hvad som
måhända i främsta rummet inverkar
menligt å intrycket af förevarande opera
är jämförelsen med »Cavalleria»
hvar-af denna verismens nya ättelägg
såväl i fråga om musik som handling
utgör en dessvärre ganska matt
imitation; till och med dess personer,
Siivåno — med sin resp. »mamma» —
Mati Ide och Renzo äro formligen
gengångare af Turriddu, Santiizza och Alfio,
med den skillnad att handlingen i
stället för en siciliansk bondby är
förlagd till ett fiskläge vid Adriatiska
hafvet. En »marinesk» stämning har
Mascågni ock lyckats anslå i pjesens
talrika, särdeles vackra körer, framför
allt i sjömännens före andra aktens
början. För öfrigt förtjäna att såsom
verkligt inspirerade nummer framhållas
duetten i första akten mellan Siivåno

* Forts, och slut å unclert:s korrespondens

i n o 2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free