- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
53

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. 1 April 1911 - Musikpressen - Litteratur - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’ställa till en roliger dans», Fallström
af »Sjung kvinnans lof», operachefen
af »I dessa fridens bygder», Ranft af
»Se dit på klippans branter, den
stolta höfdingen står där», landtingsman
Johanson af »Hennes namn och börd
ej mig brydde> (ur »Konung för en
dag»), öfverste Melander af »Var
hälsad dygdens kyska boning» etc. På
den färglagda vignetten känner man
igen karrikerade figurer af i
»galleriet» förekommande personer.

Litteratur.

Tidnii’fi für Musik, Helsingfors,
innehåller i n:o 9: Beethoven i
Heiligenstadt (efter L. Speidel). — Tal vil
Musikal, sällskapets högtidsdag 24 jan.
ISOS i Åbo, af C. F. Hennerberg (forts.).
— En kör- och dirigentskola. — Toivo
Kuula (m. porträtt). — Kritik, notiser
m. m.; n:o 10: Martin Wegelius. Några
anteckningar af O. Andersson. —
Striden (W. Peterson-Bergers hok »Svensk
Musikkultur«) — Kritik, notiser, etc.

5N?––

Från scenen och konsertsalen.

Kungl. teatern.

Mars 15,19,2S. D o n i z e 11 i: Regementets
dotter. (Marie,
Markisinnan: fruar Oscar, Claussen;
Tonio: hrr Stockman och
Malm; Sitlpiz, Hortensio:
hrr Svedelius och
Graf-strörn; Balett: Dygnets
timmar.

16, 25. Q o u n o d: Romeo ochJutia.
^250:e gången

18, 21, 24. Terasse: Telemaks
friar-färd.

23. Leoncavallo: Pajazw.

Balett: Festen hos Thérese.
26. Puccini: Bohéme.

29. Wagner: Tristan och Isolde.
31. Wagner: Den flygande

holländaren.

Oscarsteatern.

Mars 15- 29. Leo Fall: Julia, (fr. 24
Ti-borius: Herbert Marischka,
gäst.)

19. Ljunby horn.

30. 31. Leo Fall: Den fräns kilda

frun. (Karoivan Lysseweghe:
lir Herbert Marischka, gäst.)

Musikal, akademien.

Mars 20. Konsert af pianisten Uno
Snn-deli n.

26. O. D.-körens matiné. Dirigent:
hr Hugo Alfvén.

31. Konsert af operasångerskan
Maikki Järnefelt. Biträd,
pianist: hr Selim Palmgren.

Vetenskapsakademien.

Mars 17. Sångafton af fru Elsa
Rydin-Öberg. Biträdande
ackompan-jatris: frk. Märtha Ohlson.

18. Konsert af barytonsångaren Nils
Svanfeldt. Biträdandeackomp.:
frk Märtha Ohlson.

28. Konsert af sångaren Henry
Jackson-Norris. Biträdande:
frk. Laura Johansson violin),
dir. Patrik Vretb’ad.

Jakobs kyrka.

Mars 19. Konsert af organisten Alber1
Lindström. Biträdande:
sångerskan frk. Essie Case, baryton- I
sångaren löjt. Erik Elfgren.

Östermalmskyrkan.

Mars 25. Matiné af sångkören O. D.
Dirigent: hr Hugo Alfvén.

Från Operan är intet nytt att
förmäla. Gounods »Romeo och Julia» har
nu upplefvat sin 250:de föreställning
på Kgl. teatern. Hr Forsell har af
sjukdom hittills varit hindrad att
uppträda, likaså hr Strömberg och fröken
Larsén.

Oscarsteatern har haft en ny
dragningskraft i hr Herbert Marischka fiån
Wien som Tiborius i »Julia». Det är
en ung man, mycket liflig och med
rörlig mimik samt rätt god sångröst
och apparition. Han har också blifvit
väl emottagen af publiken. Om hans
fortsatta gästspel få vi vidare yttra oss.

Af konserter ha vi i kronologisk
ordning att först nämna om pianisten
Kerstin Runbäcks i
Vetenskapsakademien den 14 mars: Programmet
upptog följande pianokompositioner: Bach:
Toccata C-dur, Beethoven: Sonat op. 7,
Ess-dur, R. Schumann: Carnaval op.

9. Med sång biträdde frök. Ebba
Nyström, utförande Recitativ och aria
ur Händeis opera »Rinaldo»,
Beethovens »Der Kuss» två sånger af
Schubert och två sånger af Richard
Andersson. Konsertgifvarinnan, elev af
den sistnämnde och prof. Dohnanyi
i Berlin, visade goda studier med en
högt uppdrifven teknik och
bravur-messigt spel, som kanske väl mycket
dominerade på bekostnad af rikare
nyansering och mjukhet i anslaget.
Hennes spel väckte emellertid med
rätta särdeles varmt bifall, som äfven
tillkom den talangfulla sångerskan
särskildt för hennes föredrag af Rich.
Andersson vackra sång »Denna röst
är mig bitter att höra».

«Sångaftonen» af fru Elsa
Rydin-<Iberg i samma lokal gafs för rätt
talrik publik, som systes mest bestå
af personer som intresserade sig
för sångerskans personlighet. Fru
Rydin-Öberg lär ha studerat sång i
Italien och äfven konserterat i
utlandet. Rösten, ehuru ej utan behag,
är dock mera en kammar- fin
konsertsstämma, och föredraget erbjöd
föga omvexling i uttrycket. Hon
sjöng af Peterson-Berger: Hemlängtan
och Serenad, Sigrid Almquist: Sagan
om Rosalind, B. Beckman: Den
långa dagen, T. Rangströtn: Hvita
liljorna dofta, O. Morales: Det borde
varit stjärnor, P. Stenhammar:
»Flickan kom från sin älsklings möte»,
och Fvlgia, O. Merikanto:
Aftonstämning, Leop. Rosenfeld: »Ak, i
skun-ne, stumme Fugle», A. Järnefelt:
Titania, E. Sjögren: I dödens tysta
tempelgårdar, H. Alfvén: »Se, du

kom med jubel och sång», alltså
huf-vudsakligen svenskt program jämte

ett par sånger af finska tonsättare
och en dansk. Fröken Märtha
Ohlsons ackompanjemang bjöd en
hufvud-saklig musiknjutning.

Nils Svanfeldt, den svenske
bary-tonisten, som nyligen konserterat i
Norge hade att fägna sig åt rikligt
hifall på sin konsert i
Vetenskapsakademien med ett stort och väl valdt
program. Herr Svanfeldt uppträdde
såsom gäst på Operan här i sept. o.
okt 1900 med utförande af Almaviva
i »Figaros bröllop», Holländaren och
Tonio i »Pajazzo»; då han visade sig
i besittning af en behaglig, väl skolad
stämma, ehuru något svag i lägre
registret. Efter sångstudier i utlandet
hade han varit engagerad vid Leipzigs
Stadt.teater säsongen innan detta
gästspel härstädes. Programmet vid den
ifrågavarande konserten upptog
följande nummer: Giov. Buononcini (1072—
1764) »Per la gloria»; B. Beckman:
»Säf, säf, susa»; T. Rangström: I
drömmande nattens stillhet;
Mendelssohn : Lieblingsgeplätzchen; Ad. Jensen:
Am Ufer des Manzanares,
Waldesgespräch; A. Söderman: ur
»Heidenröslein», Im wunderschönen Monat Maj,
»Lieb, Liebchen, leg’s Händchen aufs’
Herze mein»; Volkslied: »Entflieh mit
mir», Volkslied: Es fiel ein Reif;
Py-reneisk folkvisa: »Rose de Provence».
Gabriel Fauré: Au cemetiére; Hugo
Wolf: Gesang Weylas, »Und willst
du deiner Heimweh». Fröken Märtha
Ohlson gaf äfven åt herr Svanfedlt godt
stöd i ackompanjemanget.

Direktör Albert Lindströms konsert
i Jakobs kyrka sönd. d. 19 mars var
talrikt besökt och hade en särskild
betydelse däri, att han då kunde fira
40-års juhileum som organist i
hufvudsta-den. Sina utmärkta egenskaper som
orgelspelare ådagalade han äfven denna
afton såväl i sina solonummer för
orgel: J. S. Bach: Präludium och Fuga
(Ess-dur), Thema med variationer af
Fr. Neruda samt Guilmant: Sonat,
D-dur, som i andra konsertens nummer,
hvari han deltog. I sångerskan miss
Essie Case och sångaren löjtnant
Elfgren hade han goda biträden. Den
förstnämnda sjöng Morgonsång ur
»Höga visan» af Melartin och Ave
Maria af Randegger, hr Elfgren arian
»Det vare nog» ur Mendelssohns
oratorium »Elias».

Vårt land börjar nu också mer och
mer att rikta den talrika skaran af
pianovirtuoser. En sådan visade sig
hr Uno Sundelin vara på sin konsert
i Musikal, akademien d. 20 mars. Hr
Sundelin är elev af konservatoriet och
sedan i utlandet af Moszkowski,
Eisen-berger och Friedman. Dessa studier
ha burit frukt uti en högt utvecklad
teknik, och då med tiden därtill
kommer en Större mångsidighet och
an-slagsnyansering, kan man vänta af
honom en betydande pianistisk förmåga,
redan nu vackert dokumenterad af de
saker som tillhörde programmet. Detta
upptog: J. S. Bach: Chaconne (bearb.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free