- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
57

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 8. 12 April 1911 - Saint-Saëns’ opera »Dejanira.» Ett klassiskt mästerverk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NORDISKT MUSIKBLAD

Stockholm den 12 April 1911.

Expedition: Kammakaregatan 6.

Pris: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Annonspris 20 öre pr petitrad.

31 flrg.

Redaktör och utgifvare:

fi:r B. frans j. huss.

Telefon: Brunkeberg 14 97.

Saint-Saéns’ opera

Dejanira

Ett klassiskt mästerverk.

den mest brinnande kärlek till den
unga flickan och förgätit sin
maka Dejanira. Han ber sin vän
Phi-loctet att blifva hans förespråkare hos
Jole — en smärtande uppgift,
allden-stund denne älskar Jole och älskas
af henne tillbaka. Profetinnan
Phe-nice, vän till Dejanira, förkunnar för
Herkules hans makas ankomst, men
denne vägrar att mottaga henne.
Dejanira beder till Juno att hon skall
hämnas på hennes otrogne make.

Andra akten, Dejanira vill taga
Jole med som fånge till Calidon,
hennes herskarsäte: »På länge jag
lef-ver», yttrar hon, »skall Herkules icke
hafva någon annan maka«. Herkules
uppträder. »Aflägsen eder alla»,
befaller han. Ensam med Dejanira,
förebrår han henne olydnad mot ho-

Camille Saint-Saéns

nom och fordrar att hon skall
återvända till Calidon. »Endast med
fången», svarar hon och lämnar salen,
med energiskt tillbakavisande af hans
önskan och förklaring att hon skall
hämnas. Herkules bekänner för Jole
att han beslutat bli hennes make ifall
hennes hjärta ännu är fritt; hennes
rodnad vid Philoctets inträde förråder
hennes hemlighet, och full af
svartsjuka låter Herkules kasta sin vän i
fängelse.

Tredje akten. Phenice råder
Dejanira att genom en kärleksdryck ånyo
fängsla sin make. Men Dejanira har
ett kraftigare medel, nämligen
Centauren Nessus’ klädnad, af beskaffenhet
att den, som påtager sin densamma,
uppbrännes af eld från himlen vid
första solstråle, som träffar den —
Dejanira öfvertalar Jole att fly
med henne. Herkules hotar att
döda Philoctet om icke Jole blir
hans maka. Jole svär att hon
skalltillhörahonom, för att rädda
den älskade. — Dejanira
öfver-lämnar Nessusklädnaden till Jole
sägande: »Gif Herkules denna
till bröllopsgåfva — när han
tager på sig den skall hans hjärta
åter tillhöra mig».

Fjärde akten. Bröllopet
forberedes, Herkules sjunger om
sin kärlek. Jole öfverbringur
den magiska klädnaden, men
knappt har, sedan han påtagit
sig den, första solstrålen träffat
densamma, förrän Herkules
uu-der outsägliga kval anropar
Jupiter att genom sin blixt förlossa
honom från hans lidande.
Herkules stiger upp på den till
bröllopet uppförda estraden; blixt
och dunder nedtysta all vekla
gan; estraden flammar upp och
man ser i en apotheos Herkules
draga in i gudan.es olymp.

Utförandet i Monte Carlo var
öf ver allt beröm. Felia Litvinne
glänste i titelrollen med sin
dramatiska konst och sina här.

På operan i Monte Carlo har under
den flinke och påpasslige Raoul
Giins-bourgs direktion den gamle, nu
75-årige franske komponisten Saint-Saéns’
ofvannämnda operaverk, hans lyriska
drama »Dejanira», haft sin premiär.
Verklig ungdomsfriskhet träder oss
till mötet i detta verk, som efter
»Simson och Delila» kan räknas som
det bästa af hans sceniska arbeten.
Detta omdöme finner man i en
korrespondens af Max Rikoff till den
tyska musiktidningen »Singnale» för
den 15 sistlidne mars, en artikel, som
vi i det följande begagna oss af.

»Dejanira» är en lyrisk dram
i 4 akter, och som textförfattare
stå Louis Gallet och komponisten
själf. Om musiken yttrar den
nämnda korrespondenten
frljan-de: »Mäster Saint Saens’ musik
till denna libretto vandrar på
klassicismens ädlaste banor. Här
upptäcker man ingenting af den
ytterligt moderna skolans ofta
tvungna uttrycksmedel och
modulationer. Den gammalgrekiska
tragedien upplefver i toner inför
oss. fulla af kraft och dramatisk
schvung, med episoder af
förtjusande gratie och solglimtar.

— Körerna bilda den mest
framstående delen i partituret —
storslagna och ädla i stilen, än af
medryckande imponerande
storhet än af den mest intagande
lyrik. Instrumentationen är
mästerlig och, trots högt
uppskruf-vade effekter, aldrig öfverlastad.

En kort redogörelse för
operans handling meddelas äfven.

Första akten. Herakliderna
besjunga Herkules’ bjältedater,
hvilken dödat tyrannen Eurvtos
och hemfört hans dotter Jole
som fånge. Herkules har fattat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free