- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
110

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 14. 2 Oktober 1911 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Musikaliska akademien - Kammarmusikföreningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

zo» samma kväll firade hon en
verklig triumf, särskildt för sitt utmärkta
föredrag af f&gelarian, hvars koloratur
genom henne kom till sin fulla rätt.
Operan hade nära fulltalig publik
under detta gästspel, och vår svenska
diva blef vid hvarje uppträdande varmt
hyllad och firad af publiken med
applåder, inropningar och blommor.

Såsom första »nyhet» för säsongen
har operadirektionen bjudit på
Lort-zings »Tsar och timmerman», senast
här uppförd för 20 är sedan. Den
tyska gammalklassiska komiska operan
har såsom sådan sitt stora värde, om
än icke så genialisk som Mozarts i
denna genre (hvaraf »Cosi fan tutte»,
här under titel »Troheten på prof»,
ej gifvits här sedan 1830, men här
som i Tyskland borde tillhöra
operarepertoaren). »Tsar och timmerman»
är rik på vackra och kvicka melodier,
de sistnämnda särskildt framträdande i
den burleskt komiska borgmästarens
parti. Skola vi påpeka särskildt
framstående nummer kunna vi nämna van
Betts roliga aria i första akten, den
ypperliga mans-sextetten i andra akten,
utförd af särdeles välklingande röster, |
duetten mellan franske gesandten och
Mari, den lustiga af van Bett anförda
hyllningskantaten i tredje akten och
tsarens bekanta, något smäktande
kupletter i samma akt och vackra körer.

Af ven Marie och Iwanow ha vackra
partier att bjuda på. Utförandet var
berömvärdt. Marie hade en munter
och behaglig representant i fru Oscar,
tsaren återgafs af hr Wallgren med :
imposant figur och vackert
sångföredrag, hr Stiebel hade gjort en lustig
figur af den tvärsäkre, alltid lurade
borgmästaren, och hr Malm återgaf
den förälskade och svartsjuke Iwanow
på bästa sätt. De tre gesandterna
hade i våra mest framstående
operasångare goda ställföreträdare. Operan
var bra uppsatt och särskildt
dekorationen med skeppsvarfvet i Sardam var j
lyckad. Någon kassapjes varder väl
ej operan. Senast upplefde den 5 å 6
representationer; återgafs nu för 20:de
gången och har hittills haft gles
publik. Stockholmarna tyckas ha mera
smak för en slarfoperett än att lära
känna och njuta af en komisk opera, |
som står ansenligt högre i konstvärde.

Månadens sista veckor ha varit rika
på operadebuter. Som Tonio i »Pa- i
jazzo» framträdde första gången på
scenen hr Augustin Kock, som med
god, kraftig baryton utan dynamisk
öfverdrift redan i den bekanta
prologen vann förtjänt bifall. Han förde
sig föröfrigt ledigt i rollen. En annan
baryton — det är godt om sådana i
vår tid — hr Richter, som tillhört
kören, har gjort sin l:a solistdebut
som Amonasro i »Aida». Rösten är
ej utan välljud men tog sig väl svag
ut i detta parti. Fortsatt debuterande
får väl visa graden af hans begåfning
för operascenen. Som Olga i »Eugen
Onegin» har fröken Astrid Svärdström j

gjort sin 2:a debut; den första ägde
rum i april förra året med Hans i
»Hans och Greta». Hennes rätt
behagliga mezzosopran gjorde sig i denna
roll väl gällande men föreföll mera
obetydlig i Olgas parti. Då hon
emellertid lär ha varit sjuk och blott haft
en repetition vid detta uppträdande,
kan man ej bedöma hennes förmåga
förrän efter en påföljande debut. Med
titelrollen i »Aida», som nu d. 27 sept.
hunnit till 200-hundrade uppförandet,
hade fröken Larsén fått en ny
uppgift, som hon löste med verkligt
glänsande framgång. Hennes
ypperliga stämma trädde äfven i höjden fram
med beundransvärd renhet och
klangskönhet. Må hon ej med stundom
obehöflig forcering skada en röst, som
för närvarande, på sopransidan, kan
betecknas som den bästa vid Operan.
Rollen utfördes för öfrigt förtjänstfullt
men apparitionen vanstäldes med en
chevelyr af svart hårstack baktill, som
mera påminde om en vildinna än
lämpade sig för favoritslafvinnan hos och
rivalen till en egyptisk kungadotter.
Beträffande dekorationen i operan,
duger naturligtvis ej de förr använda för
den nye regissören, hur väl
sparsamhet är behöflig i fråga om sådana.
Så tog sig scenen i Amneris gemak
mycket bättre ut förr än nu och den
stora scenen med den segrande
Radames triumftåg inför konungen är
alldeles förfuskad, med ett utrymme,
alldeles otillräckligt för de stora nu
ihop-körda folkmassorna. Förut hade man
en vidsträckt scen med pelarhall längst
i fonden och folket församladt där med
fri och öppen plats för de intågande
grupperna. Där uppställde sig också
musikanterna med de gälla
trumpeterna, i stället för att nu skickas fram
till rampen och låta sina gälla
fanfarer smattra inpå publikens öron.

Den nya rollbesättningen i
»Friskytten» ha vi ännu icke fått tillfälle att
taga notis om till följd af en med
operan sammanträffande konsert.—
Oscarsteaterns »Kyska Susanna» hör till det
vanliga slaget af dansmusikoperetter
utan någon originell musik och till
handlingen^ en föga roande fars med
något lätt moral. Uppsättningen af
dekorationer och dräkter samt
utförandet är värdt erkännande. Fru
Meissner, såsom Kyska Susanna, hvilken
vunnit »dygdepris» men låter kurtisera
sig af hvem som hälst bakom ryggen
på sin man, återgafs af fru Meissner
med vanlig abandon och framgång. Hr
Ringvall, hennes man, är ju också
känd för att göra roliga »gubbar».
De öfriga hufvudpersonerna,
uppräknade här ofvan, gjorde hvad de
kunde af sina roller. Intima teatern
och dess invigningspjes med musik af
Lange-Müller ha vi ännu ej fått göra
bekantskap med. Omnämnandet af
konserterna under sista hälften af
september måste, af bristande utrymme nu,
uppskjutas till nästa nummer.

■––-i!’–-

Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.

Kgk teatern. Verdis »Aida»
uppfördes d. 27 sept. för 200:de
gången på vår operascen. Dess första
framförande ägde rum den 16
februari 1880, och redan den 8 november
1882 hade operan kommit till sitt
50:de och den 26 november 1891 till
sitt 100:de uppförande.
Rollbesättningen var 1880: Konungen hr
Will-man, Amneris m:lle Niehoff (fru
Edling), Aida m:lle Ek, Radamés hr
Arnoldson, Ramphis hr Håkansson,
Amonasro hr Lundqvist och
budbäraren hr Ohlsson. Vid 100:de
föreställningen voro rollinnehafvarna
respektive hr Strömberg, fru Edling, fröken
Ek, hrr Ödmann, Nygren, Lundqvist
och Malmsjö. Fröken Ek uppträdde
då som gäst efter att ha lämnat
operan 1890.

Från 1890-talets repertoar här efter
»Tsar och Timmerman» lärer
återupptagas Smetanas komiska 3-akts opera
»Brudköpet» (»Die verkaufte Braut»)
som här första gången uppfördes d. 6
okt. 1894 och till årets slut gafs s:a
6 gånger, hvarefter den fått hvila.

Musikaliska akademien hade
torsdagen d. 27 sept. ordinarie
månads-8ammanträde under ordförandeskap af
preses, justitierådet Karl Silverstolpe.

Revisionsberättelsen för år 1910
föredrogs, hvarpå akademien beviljade
förvaltningsutskottet ansvarsfrihet för
det gångna årets förvaltning. Vidare
hade de särskilda revisorer akademien,
enligt uppdrag, utsett för granskning
af musikhistoriska museets räkenskaper
för år 1910 inkommit med anmälan
att därvid ingen anledning till
anmärkning förekommit.

Från innehafvaren af
statsstipendium, Gustaf Bengtsson, hade
inkommit resberättelse, hvilken föredrogs.
Likaledes föredrogs en af sekreteraren
i Svenska musiksällskapet i Berlin,
violinisten Edvin Witt, lämnad
redogörelse för sällskapets verksamhet.

Slutligen anmäldes gåfvor till
biblioteket från Berwaldstiftelsen,
Sydsvenska musikkonservatoriet, Svenska
musikförlaget, Abr. Lundquists
hofmusikhandel, Centralstyrelsen för Sveriges
allmänna organist- och kantorsförening,
Norsk musikforlag, änkefru F. Wallin,
A. F. Lindblads familj,
domkyrko-kapellmästaren P. Nodermann,
musikdirektör N. E. Lovén, direktör G.
j Tronchi, H. Lundvik, S. Rubenson,
kapten P. Ågren och A. Leduc i Paris.

Kammarmusikföreningens

spelår inledes med en soaré d. 5 okt.
då programmet upptager Mozart
D-moll-och Beethovens G-dur-kvartetter,
spelade af den nybildade Kjellströmska
stråkkvartetten, hvarjämte hr C.
Lejd-ström sjunger sånger af Schubert.
Företa offentliga konserten äger rum

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free