- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
114

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 15. 18 Oktober 1911 - Arvid Ödmann (med porträtt) - Signe Rappe (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

falsetten, så är detta något som
åtskilliga andra, yngre tenorer få
underkasta sig; hans stämma bar
fortfarande haft sin egna bedårande klang, som
hållit honom uppe i publikens
sympatier. Annu förra året under
vårterminen sjöng han, utom Fra Diavolo,
såsom nyss nämndes, sin sista nya
roll, Linkerton i »Madame Butterfly»,
Alfred i »Den vilseförda», Fernando
i »Leonora», Bergakungen i »Den
berg-tagna» och d. 20 april Faust i
Gou-nods opera. Med vårterminens slut
lämnade han den scen, där han firat
så stora triumfer. För vårdande af
sin hälsa reste ban i augusti till
Wiesbaden och kunde efter återkomsten till
Stockholm fira sin 00 års-födelsedag
här, ehuru ännu sjuk, så att han ej
kunde mottaga besök af dem som då
ville bringa honom sin hyllning,
hvilken dock ej uteblef i annan form. Som
kunsertsångare har Ödmann under förra
säsongen med stor framgång uppträdt
i Berns’ salonger och äfven i
Göteborg. Efter sitt afskedstagande från
Kungl teutern ämnar han göra en
längre konsertturné i landsorten.
Hädanefter kommer väl ock
konsertsalongen att bli hans fält för
fortfarande framgångar på konstnärsbanan.

Tdl sist må här lämnas några
biografiska uppgifter om konstnärens lif
och verksamhet intill den dag, då han
säger vår opera-publik farväl. Om
denna föreställning få vi här längre
fram i detta nummer yttra oss.

Arvid Ödmann föddes d. 18 okt.
1850 i Karlstad, son af en köpman
därstädes. Bedan som skolgosse
gjorde han sig bemärkt för sin goda
sångröst, likasom några af hans syskon.
I allmänna läroverket pfi platsen hade
den unge Arvid hunnit upp i sjunde
klassen och beredde sig just att taga
studentexamen, då han fick ett anbud
af den om svensk kvartettsång
förtjänte magister Jahnke vid Tyska
skolan i Stockholm att bli medlem af
en sångkör, som skulle göra en turné
i Amerika. Odmann inställde sig då i
hnfvudstaden för att deltaga i
sångöf-ningarna. Här fördes den unge
tenorsångaren af en lycklig slump
tillsammans ined sekreteraren vid kungl.
tea-trarne O. Wijkander, och då denne
insåg att en sådan röst icke borde
släppas, öfvertalade I an Odmann att in
gå vid Operan. Efter att ha
prof-sjungit för direktionen antogs
sångaren genast till elev. Detta var på
hösten 1871. Efter ungefär halftannat
års trägna sångstudier för Fritz Arl
berg, debuterade Ödmann d. 14 febr.
1878 på Operan som Tamino i
»Trollflöjten». Kririken lofordade enhälligt
haus »äkta nordiska, höga, rena och
klara tenor». För scenen hade han
också en fördelaktig figur och appari
tion. Odmann fortsatte emellertid
sångundervisningen, nu med Julius Günther
som lärare, hvarefter han 1875 begaf
sig till Pari–, där han under ett år
fullkomnade sin utbildning hos den

berömda sångläraren vid konservatoriet

N. J. J. Masset. En svensk musiker,
som sedan mycket intresserat sig för
Ödmanns musikaliska utbildning, må
ock nämnas, nämligen prof. Ivar
Hallström, med hvilken han ock under
ferierna fick göra utländska reseturer,
därvid bl. a. gästande den
konstälskan-de drottningen af Rumänien, »Carmen
Sylva». Från 1874 har Ödmann varit
anställd vid Operan härstädes till 1887,
då han tillhörde Köpenhamns kungl.
teater, men tog hösten 1889 åter
engagement vid Stockholms-Operan, som
han allt sedan varit trogen. Efter sin
första debut och före resan till Paris
uppträdde han emellertid i flere roller,
såsom följande repertoar i kronologisk
ordning utvisar, hvarvid vi börja med
hans första debutroll.

1873: Tamino, titelrollen i Oberon,
Ernesto i »Don Pastpiale»; — 1874:
De Sircal i »Linda , Riddar Ture i
»Den bergtagna», Nemorino i
»Kär-leksdrj-ckeD», Don Octavio i »Don Juan»;

— 1875: Leander i »Läkaren mot sin
vilja» af Gounod; — 1876: Charlot i
»Advokaten Patelin»; — 1877: Sans- |
quartier i »De båda grenadiererna»,
Benoit i »Kungen har sagt det»,
Ta-rännes i »Hugenotterna», Vilhelm
Meister i »Mignon»; — 1878: Fernando
i »Leonora», Don José i »tlarmen»,

Al fredo i »Den vilseförda», Achilles i
»Iphigenia i Aulis», Etik i
»Yerm-ländiDgarne»; — 1879 : Philemon i

»Philemon och Baueis», Edgar i
»Lucie»; — 1880 Radames i »Aida»,
Nouredchn i »Laila Rookh>, Jean i
»Jean från Nivelle», Josef i »Josef i
Egypten •; — 1881: Furst Mikael i
»Karpatbernas ros» af S. Saloman,
titelrollen i Gounods Faust, Bergakungen
i »Den bergtagna»; — 1882: Zephoris
i »Konung för en dag», Hertigen i
»Rigoleito», Erik i tillfällighets-stycket
»Silfverbröllopet», Alonzo i »Cora och
Alonzo», Stenio i »Hin ondes lärospån»,
Florestan i »F.delio»; — 1883: Faust
i »Mefistofeles», Cliapeloux i
»Postiljo-nen från Longjumeaux»; — 1884:
Almaviva i »Barberaren i Sevilla»,
Romeo i »Romeo och Julia»; — 1885
Sandu i Hallströms »Nenga», Horace
i »Den svar tu dominon», titelrollen i
Lohengrin; 1886: Paul i »Paul och
Virgiuie» af Masse, Huon i »Oberon»;
1887. Då »Konung för en dag» i
jananri gafs för 100:de gången hade
Odmann lika många gåuger utfört
Zephoris’ parti i operan. I april hade
Odmann en ny roil som Walther
Stol-zing i »Mästersångarue». Från
höstsäsongen detta år var han engagerad
vid Kgl. teatern i Köpenhamn, såsom
förut blifvit näinndt, till tåren 1889.
Han sjöng där bl. a. Faust i
»Mefistofeles», »Don José», Almaviva och
Romeo samt hade en ny roll som
Aladdin i Ohlenschlägers drama med tumma
namn, musik af Em. Horneman.
Återkommen till Stockholm i juni 1889
uppirädde han på Operan som gäst
<1. 4 —15 juni, utförande Romeo, Ze- |

phoris och Faust i Gounods och
Boi-tos operor. Från hösten detta år
tillhörde Odmann åter och allt framgent,
såsom vi nämnt, vår kungl. teater. Vi
fortsätta nu förteckningen öfver hans
roller här.

1890: Gerald i »Lakmé», titelrollen
iVerdis Otello, Turiddo i »På Sicilien»;
— 1891 i slutet af maj då danske
operasångaren Simonsen gästade här
finna vi Odmann uppträda som Arnold
i »Wilhelm Teil». Vid sista
föreställningen i Gustaf III:s gamla
operahus d. 30 nov. detta år medverkade
Ödmann såsom Bergakungen i »Den
bergtagna». D. 26 dec. började sedan
kgl. teaterns föreställningar i den
förhyrda Svenska teatern. Vi gå nu
vidare i den Ödmannska
rollförteckningen.

1892: Enzo Grimaldi i Ponchiellis
»Gioconda»; — 1893. Titelrollen i
Fra Diavolo, Johan af Leyden i
»Profeten», titelrollen i Stradella; — 1894:
Raoul i »Hugenotterna», Ezard i
»Hexan» af Aug. Enna, Nikias i
»Fry-ne» af Saint Saens; — 1895: Fritz
Kobus i Mascaguis »Vännen Fritz»,
Araquil i »Xavarresiskan», Lyonel i
»Martha»; — 1896: Chevalier de Grieu.r
i Massenets »Manon», Albertus i
»Hex-fällan» af Hallén, Don Henrik
Sando-val i »Kronjuvelerna».

1897: En yngling i Peterson Bergers
»Sveagaldrar» vid kon. Oscar II:s
regeringsjubileum; — 1898: Jean i
Salomans »I Bretagne», George i »Hvita
frun». Då kgl. teatern d. 19 sept.
samma år flyttade in med
operaföreställningarna i det nj^a operahuset,
utförde Odmann vid
invigningsrepresenta-t’onen Salvaterra i Berwalds »Estrella
di Soria» vidare Manrico i
»Trubaduren»; — 1899: Olof Eskelson i
»Val-demarsskatten», Erik i »Den flygande
holländaren»; — 1901; Rndolphe i

»Boliéme»; — 1902: titelrollen i
Er-naui; — 1903: Sonson i »Simson och
Delila», Valdemar i »Ran», Lenski i
»Eugen Onegin»; — 1904: titelrollen
i Massenets Werther; — 1907:
Boris i »Daria» af Marty; — 1908:
Linkerton i »Madame Butterfly».

Som konsertsångare har Arvid
Ödmann flerfaldiga gånger låtit böra sig
såväl i hemlandet som utom detsamma.

Af utmärkelser som kommit Ödmann
till del kan nämnas att han 1885 er
höll medaljen Literis et artibus samt
är innehafvare af Vasa- och
Danne-brogsordnarne jämte en rumänisk
sådan. Han är sedan 1897 ledamot af
Musikaliska akademien och utnämnd
till kgl. svensk hofsångare.

Signe Rappe.

Efter det hofsångerskan fröken Signe
R*ippe vid förra säsongens slut
lämnade Wien, där hennes treåriga
engagement vid Kejserliga Operan då

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free