- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 32 (1912) /
6

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. 4 Januari 1912 - Från Romas horisont hösten 1911, af Carl von Platen - Musikpressen - Litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

form ocli sceniska intrig har att
uppvisa pointer af den dråpligaste komik,
är i fråga om Wolf-Ferrari att
beklaga, det en tonsättare med talang ej
eger bättr? urskiljning än att välja en
så ytterst barock librett, hvars källa
är en miserabel fars från 1850-talet
”11 puzzo del sigaro”
(”Cigarrstanken”). I fråga om återgifvandet af
denna bagatell med Riccårdo
Stracciåri och Inez
Ferrari s — en helt ung sångerska, jämväl
särdeles lyckad såsom Gilda i
”Rigo-letto” och Soffa i ”Cavaliere della
rosa” — i grefvens och grefvinnans
roller, må anmärkas hur relativt
bort-komma operaartister verka i modern
toalett.

En helt olika genre tillhör Gin o
Robbi anis lyriska tragedi
Esré-I hi hvars handling, hemtad från
Heines ballad ”Ritter Olaf”,
tilldrager sig i Norge på 1000-talet. Anlagd
på pompösa scener i den ”stora”
operans stil, är densamma emellertid allt
annat än dramatisk, med tröttande
longörer och en kör — ”la folla”
(folkhopen) —som under pjesens lopp ej ett
ögonblick lämnar scenen utan med
stereotyp enformighet inramar de
agerande personerna, samt till råga på
måttet en ren absurditet. Efter att
såsom en godtgörels? högtidligen liafva
firat sin dotters förmälning ined
hennes förförare, en tapper ung riddare,
dömer konungen utan misskund
denne till döden! Sin unge kompositörs
första sceniska vapenbragd, kan
”Es-vélia” betecknas såsom ett nobelt
kraftprof, vittnande om grundliga
studier af särskildt wagnerianska
förebilder och stor scenisk kapacitet samt mot
slutet uppnående en högre grad af
själfständighet och ett ganska rikt
mått af melodisk ingifvelse. Jämväl
på grund af återgifvandet med C
a-m i 11 a P a s f n i och José Paleti
hufvudpartierna samt ”Costånzis”
utmärkta kör och orkester, rönte det af
tonsättaren själf ”con amöre”
dirigerade verket en synnerligen vacker
framgång. Förtjänt af omnämnande
är icke minst företa aktens vackra
scen med Trondhjems domkyrka och
berginfattade fjord1).

Från de andra romerska teatrarna
är denna gång föga att förmäla. Å
”Adriano” pågår en i det hela
sekun-daklassisk operasäsong, hvars enda
hittillsvarande novitet, Riccårdo
Saortis efter Cossas dram
”Cecilia” bearbetade Venezia, med
vene-zianska målargeniet Giorgione till
hjälte. visade sig vara en ganska melodios
skapelse i Verdis tidigare manér men
föll igenom, hufvudsakligen på grund
af sina tekniska brister, trots sin
lysande ”succes” härom året i Palermo.

a) I fråga om den så förtjänstfulla
d“ko-rativa uppsägningen af ufriga operor kunna
vi ej underlåta en reservation mot
trädgårds-scenen i »Mefistofele» med Margaretas
palatsliknande boning, som snarare erinrar om
Capuletti-familjens slott i andra akten af
»Romeo och Julia».

”Quirino” har med den unga, ganska
begåfvade Isabella de Frate
■-åsom primadonna haft en rätt
elev-mässig ”stagiöne”, hvaråt hennes
moder I n e s, en något bedagad,
men verkligt framstående
sångerska, genom sin Norma förlänade ett
visst skimmer från "bel cantos”
glansdagar, och, man kan mindre
undra på, att hon i det ögonblick
då en nybörjerska hotade att
för-därfva dennas stora duett med
Adal-gisa, ej kunde afhålla sig från att
tillropa den sistnämnda: ”Stia zitta
quan-do canta io”, (tyst, när jag sjunger).

Nyligen har med J. S.
Bach-program internationella sällskapets för
ut-| bredande af äldre och nyare
kammarmusik — hvarom undertecknad förut
relaterat i Sv. Musikt. — första
konsert för vintersäsongen ägt rum i
den nya ”Sala Verdi”, belägen inom
furstliga Odescålchi-palatset, och i
söndags öppnade ånyo ”Augustéo” efter
åtskilliga månaders paus sina portar
med en ungersk ”festival”, anförd af
den celebre, men såsom dirigent
mindre betydande violinisten Jeuö H u ■
b a v och under medverkan af den
redan berömde, unge pianisten Ernö
von Dohnånyi.

C. v. /’.

.i.

Musikpressen.

På Abr. Lundquists förlag har till
julen utkommit:

för piano, 2 händer:

Alfvén, Hugo:
GustafFrödingsjordafärd, arrangement med öfverlagd text
af Verner von Heidenstam. Op. 29;
1 kr.

Anjou, Emil: Drömbilder. 6
Melodier. Kr. 2.

Lön eg ren, Karin : Tre Fantasi-styrken.
Kr. 2: —;

för en röst och piano:

Al fvén, Hugo : Julsång (ess—ess). Ord
af E. Evers. 1 kr. — Pioner (d—
gess). Ord af Anders Österling.
Tillegn. Signe Rappe. Kr. 1: 25.
Boberg, Hjalmar: Jutta kommer till
Folkungarna (d—tvåstr. A eller Fiss).
Ord af Verner von Heidenstam.
Körling, Felix: Tresånger 1. Jag
vill fylla ditt öra med sång (b—f):
2. Om våren (c—g eller f). Båda
med ord af K. G. Ossian-Nilsson; 3
Hymn till morgonstjärnan (f—f). Ord
af Sigrid Agrell. Kr. 2: —.

för manskör:

Alfvén, Hugo: Gustaf Trödings
jordafärd. Pr. 30 öre.

för en röst med piano:

Peyron, Ika: Hyllning till fosterlan-

det. (d—f eller g). Ord af Stellan
Mörner.

Alfvéns gripande stämningsfulla
»Gustaf Frödings jordafärd» föreligger här
såväl i den ursprungliga sättningen för
manskör som satt iör piano med
öfverlagd text. — Anjous »Drömbilder» för
piano ha följande Öfverskrifter: »I

skymningsstund», »I drömmar»,
»Gånglåt», »Rerceuse», »Vemod»,
»Fjärils-lek». De äro likasom Karin Lönegrens
»Fantasistycken» melodiskt välklingande
utan inkrånglad harmonik. Den
sena-res stycken, af hvilka två ha °/s:dels
takt, äro litet mera genom sina brutna
basackord anlagda på att verka »brillant»
— Alfvéns »Julsång» — för att nu
öfvergå till sångerna — är en rätt
vacker och stämningsrik sång i enkel
populär stil och låg sättning (såsom vi
se bär ofvan är djupet och höjden
af sångernas tonläge (inom klammer,
såsom vi bruka), angifvet på ett
lättbegripligt sätt. Pionerna i våra
trädgårdar, mest röda och frodiga, såsom
sångens vignett visar, göra just icke
något dystert intryck, sådant som
Österling skapat i sin dikt. Alfvén har
musikaliskt understrukit det i sin
tonsättning med motsvarande harmonik i
skarpa dissonanser och i tonarten ess
moll med rätt svårspelt
ackompanjemang, om än tempot är »Andante qnasi
Adagio». Sången är tillegnad
hof-sångerskan fröken Signe Rappe, som
först lär ha sjungit den på en af
sina Upsalakonserter i höstas. Det
vill en talang som hennes med hjälp
af en god pianist att göra något
af denna sång. — Bobergs
ofvan-nämnda sång är, såsom man kan förstd
af ämnet, hållen i balladstil och rätt
lyckad. — Den som förut lärt känna
Felix Körlings mera populära
sängkompositioner, finner i hans här nämnda
»Tre sånger» något af anr.at slag, ehuru
ej i dn modärna dissonansmättade
genren. De äro alla talangfullt
utarbetade; de två första i allegrotempo med
ackordrikt, rörligt ackompanjemang, den
senare, andante, med lugnare
ackompanjemang af brutna ackord.

Den oss tillsända sången »Hyllning
till fosterlandet», med musik af vår
bekanta tonsättarinna fru Ika Peyron,
tillhör ursprungligen Kvinnoförbundets
fosterländska väggplansch. Den vackra
sången lämpar sig särskildt för skolor
och unison sång, och är nu särskildt
utgifven.

Litteratur.

Tidning lör musik, som utgifves i
Helsingfors och började sin 2:a årgång
den 14 sept., inledes i 7:de häftet för
15 dec. med en uppsats om Rich.
Strauss’ nyligen i Helsingfors, såsom vi
omnämnt, uppförda »Salome», med
ka-raktäristik öfver densamma, om hvars
uppförande äfven lämnas en kritik.
Häfte! innehåller vidare »Weingartner
och Hans von Bulow», »Filharmoniska
orkesterns hotade existens»,
omnämnande af stadens konserter, notiser etc.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:01:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1912/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free