- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 32 (1912) /
89

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 16—20. 31 December 1912 - Fredrik den store och musiken (med porträtt), av August Richard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dubbeln.r, pris 40 öre

N:r

16—20.

Redaktör och utgifvare:

GUNNAR NORLÉN.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Expedition: Eriksgatan 15, Uppsala.
Pris: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Dubbelnummer 40 öre.

32 årg.

Riks 647. UPPSALA. Allm. 248.

Uppsala den 31. December 1912.

Annonspris 20 öre pr petitrad.

Fredrik den Store och
musiken.

Några minnesord med anledning af

tvåhundraärsdagen af hans födelse

af

AUGUST RICHARD.

Det linnes nog icke så många
per-sonligheter i den tyska historien som
kunna berömma sig af en så allmän
popularitet i delta ords bästa
bemärkelse som konung Fredrik II af
Preussen, »der alte Fritz». Med rätta har
man också i år med stora festligheter
öfverallt celebrerat tvåhundraårsdagen
af hans födelse. 1 skolfester,
högtids-tal, tidningsartiklar o. s. v. ha hans
beprisade verksamhet som statsman,
politiker och fältherre, hans
oförgätliga förtjänster om den unga
preussiska staten och mycket liknande
utförligt omnämnts och ingående
debatterats. Månne icke därvidlag
emellertid för litet ljus kastats på konungens
rent mänskliga personlighet, alklädd
den gudomliga maktens purpur? På
denna så utomordentligt egenartade
och fängslande personlighet, som å
ena sidan naturligen var fängslad i
sin tids tranga åskådning och stränga
band, men å den andra sidan med
det äkta geniets eldblick skådade långt
fram emot en ny tid?

I denna sällsamma splittring är ock
sä Fredrik den Stores hjärtliga och
innerliga förhållande till tonkonsten af
ett alldeles särskildt intresse för
musikern: ty utförandet af tonkonsten vid
det preussiska hofvet under hans
regering erbjuder en likaså lärorik
inblick i den dåtida allmänna kulturen
och det andliga lifvet, som konungens
egna djupa böjelse för musiken bildar
en ingalunda oviktig eller oväsentlig
del af hans karaktär.

Redan från den tidiga ungdomen en
ifi ig och lidelsefull vän och älskare
af musiken, hade han redan som
kronprins på sitt slott Rheinsberg bildat
en liten men af framstående krafter

sammansatt orkester, hvilken han
na-turligen vid sin tronbestigning tog
med sig till Berlin. Under det att
hans fader af sparsamhetsskäl
upplöst hela operan i Berlin,
återupp-lifvade den unge konungen genast
densamma och inrymde åt musiken
öf-ver hufvud taget en stor och gynnad
plats i sitt eget dagliga, liksom i
hof-vets lif.

Med stor skicklighet och sällsynt
skarpblick förstod han att till sitt hof
draga en hel rad mycket betydande
musiker, hvilkas namn ej äro
förgätna ännu: som kapellmästare
fungerade Karl Heinrich Graun, som
konsertmästare dennes äldre broder Johan
Gottlieb Graun och de båda
bröderna Benda, som cembalist Joh. Seb.
Bachs högt begåfvade son Philip Ema-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:01:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1912/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free