- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 33 (1913) /
14

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. 1. Febrauri 1913 - Signe Gelhaar - En femtioåring - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Signe Gelhaar


om vars debut å Operan vi talat på
annan plats i dagens nummer, är
Stockholmsbarn. I Ion är nämligen
dotter till Postmästaren Tom Gelhaar och
hans maka, f. d. operasångerskan
Maria Laurin. Musiken har sålunda rika
anor i nom hennes släkt såväl på
fädernet som på mödernet. Redan som
helt liten hade hon också tillfälle att
få höra mycket musik, dels på teatern
och dels i hemmet. Sedan hon
genomgått Statens Normalskola för flickor,
blev hon antagen som elev vid
Musikkonservatoriet och studerade där
solosang under Direktör Oscar Lejdströms
ledning; med stor förståelse och
humanitet visste han att utveckla hennes
allt annat än stora röst, samtidigt med
att hans hustru, fru Ingrid
Samzelius-Lejdström, lärde den unga
musikadep-ten, vad tränad andning har att
betyda icke allenast för sångare och talare
utan även för människor i allmänhet.[1]

Signe Gelhaar.
Signe Gelhaar.


Sedan år 1911 har fröken Gelhaar
varit elev i Operaskolan, dels under
fru Dagmar Möller och dels under
operasångare Sven Nyblom , båda som
lärare i scenisk framställning. Då hon
i december förra året avgick från
Musikkonservatoriet, tilldelades hon dess
jeton. Redan i januari detta år sattes
hon som bekant i tillfälle att få
debutera på Operan som Greta i
Humperdincks »Hans och Greta». Det är
ju efter endast denna debut för tidigt
att avgöra, om den unga sångerskan
kommer att värdigt uppbära de
lysande traditioner, som förknippat hennes
släktnamn vid Operan nästan lika länge
som den existerat.

En femtioåring.



Den 17. januari fyllde den för
otaliga svenska musikälskande
pianospelare — och pianospelerskor! —
välbekante tonsättaren Torsten Petre
femtio år.

Det har blivit sagt om honom av en
framstående musikkännare, att han
be-sitter en enkel men intressant
melo-dik, målande naturens stämningar och
hjärtats känslor på ett träffande och
lättfattligt sätt. lläri ligger nog
nyckeln till att han mer än de flesta
kunnat anses göra sig förtjänt av det
vackra epitet, man i dessa dagar
ägnat honom: hemmets tonskald. Han

äger kanske ej så storslagen
originalitet i uppfattningen, men hans verk
kännetecknas av stor innerlighet, och
det är nog med ett visst
berättigande en musikkritiker en gång kallat
honom vår svenske Mendelssohn».

FRÅN SCENEN OCH KONSERTSALEN
FRÅN SCENEN OCH KONSERTSALEN


16. dec. 1912—31. jan 1913.

Operan.

Dec. 16. 27. 29.| Massenet: Thais. (Thais —
Jan. 3. 7. 20./ fru Spennert, gäst).

Dec. Ib. Jan. 27. Mozart: Figaros bröllop.

Dec. 19. Jan. 13. 22. Wagner: Den flygande
Holländaren.

Dec. 21. Humperdinck: Hans och
Greta. (Hans — frkn Hörndahl).
Balett till Moszkowskis
orkestersvit 5 Aus allen Herren
Länder» ; arr. av balettmäst. Zöbiseh.
25. Matiné: Värmländingarnu.

28. Adam: Konung för en dag.

29. Matiné: Värmländingarnu.

30. Humperdinck: Hans och Greta.
Balett: Barnens juldröm.

Jan. 1. Matiné: Värmländingarnu.

1. 23. Nicolai: Muntra fruarna i

Windsor.

2. 10. Thomas: Mignon. (Mignon —

frkn Astrid Svärdström deb.).

4. Donizetti: Regementets dotter.
Mascägni: På Sicilien.

5. Matiné: Värmländingarnu.
Yerdi: Aida (Amneris — frkn
Branzell deb.).

6. Humperdinck: Hans och Greta.
(Greta — frkn Signe Gelhaar deb.).
Balett: Barnens juldröm.
Mozart: Barberaren i Sevilla.

Jan. 8. 21.28. Bizet: Carmen. (21. och 28.:
Carmen - fru Matilda Jungstedt, gäst).
9. 12. 19. 26. Balett: Barnens juldröm.

Humperdinck: HansochGreta.
(Greta — frkn Gelhaar deb.). (Den
12. 19. och 26.: matiné).

11. Askungen.

V ärmländingarnu.

12. Leoncavallo: Pajazzo.
Mascägni: På Sicilien.

14. Donizetti: Regementets dotter.
Balett: Barnens juldröm.

15. Eossini: Wilhelm Tell.
(Titelpartiet — hr Lejdström).

16. Adam: Konung för en dag.

17. Tredje Symfonikonserten.
Program: Beethoven: symfonier i
C-moll och F-dur. Dirigent:
Armas Järnefelt.

18. Gounord: Faust.

19. Tschaikowsky: Eugéne Onegin.
(Olga — frkn Astrid Svärdström
deb.).

24. Verdi: Aida. (Amneris — fru
Jungstedt gäst).

25. Offenbach: Hoffmans äventyr.

26. Rossini: Wilhelm Tell.

29. Mozart: Friskytten.

30. Verdi: Trubaduren. (Azucena
— fru Jungstedt gäst).

31. Puccini: Boheme.

Musikaliska akademien.

Jan. 24. Pianisten frkn Anna Ulmgrens
konsert. Medverkande: sångerskan
frkn Signe Carlson.
Ackompanjemang: fikn D. Stenberg. Program:
Bach-Stradal: orgelkonsert i d;
Mozart; sonat, A-dur; Liszt: Sonat,
h-moll; sånger av Schubert.

26. 27. 30. Briisselkvartens konsert:
Program: Beethovens samtliga
stråkkvartetter. (Konserter även den 1.
och 2. febr.).

Vetenskapsakademien.

Jan. 14. Violinisten, doktor NVol fgang
Bii-laus första konsert. Program:
Tartini (sonat i g), Corelli, Bach
(solosonat i g), Mozart (konsert i
A), Händel, Paganini.
Ackompanjemang: hr Gustaf Nordqvist.

20. D:r B ill aus andra konsert.
Program: Brak ms (A-dur-sonat), Conus
(violinkonsert i e), Lotti, Händel.
Saint-Saens, Paganini.
Ackompanjemang: hr Gustaf Nordqvist.

28. Sångerskan Hanna
Knagenhjelms konsert. Program:
Kjer-ulf, Beethoven, Schumann,
Backer-Gröndakl, Sjögren, Almes.
Ackompanjemang: frkn Martha Ohlson.

Blasieholmskyrkan.

Dec. 29. Hovsångaren John Forsells
matiné till förmån för
Frälsningsarméns Alkoholisthem Kurön.

Det största evenemanget vid Operan
under denna tid har varit fru Jungstedts
gästspel. Det var en sann fröjd att få
stämma in i de välkomstapplåder, som
hälsade henne, när hon åter uppenbarade
sig på torget i Sevilla i Carmens
förföriska roll, som hon ej uppburit på fulla
tre år. Hennes gestaltande av densamma
stod ungefärligen lika högt som då;
stämman klingade t. o. m. här och där
ungdomligare och hade vunnit i
klangskönhet — hur underligt detta än kan låta i
fråga om en konstnärinna, som om ett
år kan fira 25-årsminnet av sin debut.
Hennes fortsatta uppträdande som
Amneris och Azucena tjänade att än ytterligare
poängtera det faktum, att vår operascen
i henne har sin f. n. mest framstående
dramatiska konstnärinna. Vidare ha vi
från Operan att anteckna tvenne debuter:
fröknarna Astrid Svärdström och Signe
Gelhaar. Den förra, som nu hade sin
tredje debut i titelpartiet i »Mignon», har
många förutsättningar särskilt för denna

[1] Skulle någon, som läser detta, vara intresserad
av att lära känna »andningsgymnastik» med dess
olika övningar, sker det lättast genom att vända
sig till i »Föreningen för spridandet av
andningsövningar» (adress Fru Ingrid Samzelius-Lejdström,
Grevmagnigatan 61, Stockholm).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:59:11 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1913/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free