- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 33 (1913) /
25

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. 15. Februari 1913 - En axplockning från det moderna Tysklands kompositionsfält (med porträtt), av Sigurd v. Koch - Musiknotiser - »Midsommarvaka» - Peterson-Berger gästdirigent i Hälsingfors - Kallelse såsom hedersledamöter av Malmö musikkonservatorium - Pianisten Anna Ulmgren - Svensk musikfest i Stuttgart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iin icke osympatisk riktning — bland
annat Karg-Ehlert (Leipzig) som
åtminstone tycks sitta inne med en
verkligt skapande fantasi, om också
formen ofta sväller ut i det oändliga,
och vidare Delius, vars »Lebenstanz
för stor orkester — uppförd på en av
Fried-konserterna — både beträffande
form som innehåll v Fa de sig äga
fascinerande egenskaper.

Till sist något om programmusiken,
som på sista tiden på ett verkligen
oroväckande sätt tycks vilja sticka upp
sitt okammade huvud, oaktat nian trott
att den med l.iszt, Berlioz och delvis
Strauss skulle ha nått sitt största
her-redöme.

I’å en a\ Oskar Fried-konserterna i
Philharmonie — för övrigt bland de
mera besökta i Berlin — gjorde jag
bekantskap med ett nytt verk, som då
upplevde sin Uhrauffiihrung, skrivet i
fullständigt programmusikalisk anda
och med en så detaljerad åtföljande
text, att det kan anses vara mycket
typiskt för de nya uttryck, som
programmusiken behagat ta sig under
sista tiden. Verket kallas: Schlemil.

sinfonisches Lebensbild in einem Satz
ftir grosses Orkester, tenorsolo und
Orgel och har till tonsättare Reznicek,
vilken med detta arbete lär ha
skildrat sitt eget (verkligen ruskiga) liv
om man nu får tro Berlinerpressen,
vilken för övrigt ganska enstämmigt
berömde den musikaliskt föga
origi-ginella men i fråga om stoffet
tem-ligen enastående kompositionen.

Jag vill icke undanhålla läsaren den
text, som den omtänksamme tonsättaren
ansett böra ledsaga detta underliga
alster, och meddelar den på
originalspråket, då jag anser att en
översättning kunde skada de små pärlor, som
däri finnas gömda:

— —.........»soli in Tönen die Le-

bensschicksale eines vom Ungliick
verfolgten, modernen mensehen
schil-dern, der im Kampfe urn seine
ideelle und materielle Existens zugmnde
geht.

I. Erster sats:

Der Mann — Das Verhängnis — die
Lastervenvirrungen und
Ausschwei-f ungen, (notex.)

Das Unheil lauert in der Tiefe.
(notex.)

II. Scherzo. Eine phantastische
Orgie. Hauptteil: D dur und Es dur. . .
im Trio die Figuren des Anbrey
Be-ardsleyschen Bildes »A comedy of
marionets»; die Tänzerin, der vertickte
Flötenspieler usw. (ett försök a t efter
den engelske tecknaren söka
åstadkomma något impressionistiskt, efter
vad man tror sig höra).

III. Adagio: E dur. 4 Hörner, 3
Fag. (Långsamt majestätiskt.)

Die Frau (notex.) E-dur.

Liebesscene: Des-dur, Ces-dur, E-dur.

Hochzeit: F-dur.

Das Kind: F-dur (lekande motiv).

Die drei Motive vereinigen sich

Arnold Schönberg.
Efter självporträtt.

apotheotisch. (Således: mannen,
kvinnan och barnet.)

Fanfaren stören ilas gliickliche
Fa-m i 1 i en i dy 11 und infen den Mann zum
Kampf um die Existens.

Erster Tiel des erslen Satzes
wieder-holt. Dann Durchfiihrung.

— — — im AnTang recht stolz und
siegeszuverstichtlich ein neues, das
Kampfmotiv (notex.)

Die Aussichten verschlechtern sich
aber bald — kein Gltick — nichts will
gelingen. Der Charakter des auf sich
selbst gestellten, fremden llilfe stolz
verschmähenden Mannes passt nicht
in das Getriebe der Gegenwart.
Ver-zweifelte Anstrengungen und Ermattung.
Kurze Ruhepause. Reminiszenz an
gliickliche Stunden (B und C),
Krank-heit (B), Todesahnung (A und B),
T rost (C). Fanfare. Letzter
Ver-zweiflungsvoller Anlauf und - -
Zu-sammenbruch. Das Unheil (a) behält
die Oherhand, und das Kampfgetöse
verklingt in der Ferne.

IV. Aus tiefsten erliebt sich eine
Schicksalsstimme (notex.) Gebet:
Tenorsolo und Schluss. Noch einmal,
zum letzten Male, reckt sich der
Un-lerlegene empor zu tibermenschliche
Höhe (fis-dur), dann lässt er sich, von
Ekel erfasst, auf evig hinabgleiten
nach Nirvana.



Den vägledningen för vår
musikaliska fantasi har tonsättaren skrivit —
och den talar ju för sig själv.

Är det meningen, att den nya
musiken kommer att gå i den riktningen?
Ja, så ser det nästan ut. Jag tror,
uppriktigt sagt, att framtidens musik
kommer att bli underlig. —

Sigurd v. Kpch.

ANNONSERA I SVENSK MUSIKTIDNING

D □

MUSIKNOTISER, u

□ B

□ □

□ o

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□na

»Midsommarvaka», Hugo Alfvéns
bekanta orkesterrapsodi, har i
dagarna uppförts vid en symfonikonsert i
Köpenhamn. Politikens
musikanmälare C. Kjerulf har härom endast
superlativer i sin penna, av vilka må
anföras: 1 övrigt utgjorde H. Alfvéns

verkligen i hög grad roliga och
karak-lärsfulla Midsommarvaka en fyndig och
passande slutvignett på konserten. Man
hör ånyo alltid denna musik med
glädje. Det vilar just den klara
nordiska sommarnattens förföriska
dubbel-ljus över denna sällsamma, romantiskt
realistiska tondiktning. Ej blott
formen är alldeles ypperligt fast,’ utan
även själva stämningen träffar här just
pricken över iet. Den berömde ryske
uirigenten Safonoff hade också upptagil
denna komposition på programmet till
sin orkesterkonsert i Köpenhamn i
förra veckan.

Peterson-Berger gä std i rige tit i
Häl-singfors. Wilhelm Peterson-Berger
har av Hälsingfors musiknämnd
mottagit inbjudan att som gäst dirigera
I lälsingfors symfonikonserter vid en
konsert, vars program uteslutande skall
upptaga verk av honom, nämligen:
symfonien Sunnanfärd, Arnljots
hälsning till Jämtland samt ballader ur
Skogsrået och Florez och Blanzeflor.
Konserten är planerad till den 7. mars.

Kallelse såsom hedersledamöter
av Malmö musikkonservatorium har

mottagits av diriktören för Musikaliska
akademien professor B. Beckman,
sekreteraren vid akademien professor K.
Valentin och förste hovkapellmästaren
Conrad Nordqvist.

Pianisten Anna Ulmgren, som
nyligen gav konsert härstädes, har i
dagarna avrest till Paris, där hon skall
fortsätta sina studier och sin
lärarin-neverksamhet.

Svensk musikfest i Stuttgart. I

Stuttgart har bildats en
musikfestkommitté under ordförandeskap av svenske
konsuln i Stuttgart hr Theodor G.
Wan-ner för att förbereda en svensk
musikfest därstädes under juni månad
detta år. Festen är avsedd att
omfatta två orkesterkonserter, en
kammar-musikmatiné, eventuellt en konsert av
sångsällskapet O. D., samt möjligen
uppförandet av en svensk opera.
Konsul Wanner har i dagarna utsänt en
inbjudan till svenska tonsättare att
inom februari månads utgång under
adress K. Musikaliska akademiens
sekreterare, Stockholm, insända
kompositioner, som de företrädesvis skulle
önska uppförda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:59:11 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1913/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free