- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 33 (1913) /
31

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. 1. Mars 1913 - Kompositörerna och deras hemliv - Aktuella sångproblem och sångens naturlagar (forts.), av Detlef Schultz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kampen för det dagliga brödet eller
deras konst lagt så helt beslag på
dem, att skandal hungern får mycket
litet näring genom dem.

Egentligen har ju allmänheten inte
det ringaste att skalfa med en
konstnärs privata liv. Men å andra sidan
bär det de flesta emot att tänka sig
till exempel »Eroicans» kompositör som
en vanlig, vulgär älskare, och man
är därför nästan tacksam för att
historien ger de otvetydigaste bevis på,
;itt han inte heller var det. På
samma sätt är det behagligare för den
som lyssnar till Mozarts utsökta
musik att tänka på hans barnsliga
dyrkan av sin Constance än att tänka
sig hans liv oordnat och tygellöst.

I mr Haddens bok återfinner man
den gamla historien om uvertyren till
don Juan, som skrevs på några
timmar kvällen innan operan uppfördes,
och hur hans hustru muntrade upp
honom med punsch och
sagoberättande för att hålla honom vaken. Men
antagligen är denna historia lika litet
sann som de flesta andra
musikeranekdoter.

De flesta musikälskare ha under
någon tid av sitt liv grubblat på, vad
som kallas Beethovens gåta och hans
Odödliga Älskade», eller beklagat
pappa 1 laydn, då de läst om hans
olyck-liga äktenskap, tyranniserad av en
grälsjuk hustru, som han en gång lär
ha kallat ett »infernaliskt odjur». De
ha också känt sig rörda av
berättelserna om Robert Schumanns och
Clara Wiecks ideella kärlek. Den
känslige Chopins erotiska erfarenheter och
hans samtidas abbé Liszts talrika
erövringar ha helt visst gjort ett mindre
djupt intryck. Boken, vars engelska
titel lyder »Composers in love and
marriage» — det ligger ett stänk
axironi i den — berättar om de allra
tidigaste kompositörerna, om vilkas
privatliv man känner mycket litet, och följer
den lysande raden ända fram till
Wagner och Tschaikovski, vars
kortvariga äktenskap har karaktären
ax-ett äventyr. Hände!, Schubert och
Brahms voro alla ungkarlar. Sxvift
lär ha sagt om Händel, att han
beundrade honom för att han så väl
förstod att hålla sina små äventyr
hemliga, men det är troligare — alla
hans biografer ha kommit till det
resultatet —, att han hade mycket litet
att dölja i den vägen. De äro ense
om, att han satte långt större x-ärde
på bordets nöjen än på kvinnligt
sällskap, och det fordras en synnerligen
livlig fantasi för att göra honom till
ett av de ömma passionernas offer.

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
□ □

□ □

Arbeta för

□ —











Svensk Musiktidnings

spridning.





Ul □

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Aktuella sångproblem och
sångens naturlagar.

För Svensk Musiktidning

av

Doktor DETLEF SCHULTZ.

(Forts, från n:r 2).

Denna ensidiga ståndpunkt intar för
närvarande sångvetenskapen eller
släm-fysiologien. Den är lika så litet
ägnad att föra sången tillbaka till
naturen som den ensidiga tekniska
sångpedagogiken, vilken översvämmas
axen massa anatomiska enskildheter och
därigenom förstärker det nyktert
för-ståndsmässiga elementet, som i
sångkonsten verkar så skadligt.
Stämfysiologien kan aldrig förklara sångens
hemligheter, ty den är ju endast en
gren av den exakta moderna
vetenskapen och därigenom tvingad att
hålla sig inom den exakta forskningens
gränser, d. v. s. stanna vid de
materiella bevisen.

Vad andning och sång angår, äro
vid sidan av de materiella organen
alldeles som vid tänkandet andliga
krafter i verksamhet, och dessa
undgå den exakta forskningen.

Liksom sångtekniken ensidigt håller
sig till företeelser och verkningar, så
är sångfysiologien i regeln tvungen
att enbart sysselsätta sig med de
materiella organen för tonbildningen.
Ingen av dessa båda vägar för till
den inre kärnan, till sångens sanna
väsen.

Hur kunna vi således föra sången
tillbaka till naturen? Det positiva
svaret på denna sångens kardinalfråga
ljuder: därigenom att vi låta sångens
naturlagar återupplivas. På sångens
konstnärliga lagar kunna vi inte
längre förlita oss; de motsäga varandra
och förändra sig allt efter
tidsriktningar och det rådande modet eller
efter den inom konsten tillfälligtvis
förhärskande nationen. Och här stå
olika skolor, olika nationer, här stå
bel canto och parlandosång, står det
italienska, den franska, och det tyska
sångsättet emot varandra, över sång
ens naturlagar kan däremot icke härska
något tvivel. De äro oföränderliga
så länge den mänskliga organismen,
och med den sjungandet såsom en
naturlig funktion, består. Konstsångens
metoder äro under de olika
perioderna av sin tillvaro endast
utvecklingsstadier eller modifikationer av
naturlagarna, xilka bestämdes av
konstandan under de olika perioderna och
utarbetades under inflytande av den
för tillfället härskande konstriktningen.
Därför äro de också, allt efter
tidpunkten och smaken, mer eller mindre
ensidigt genomförda. Må konstsångens
metoder växla aldrig så mycket, må
den fintspunna bel canto-tonen, i den
gammalitalienska skolan, den genom-

trängande sonora klangen i den franska,
eller nytyskens talsång, eller
ungitalienarens vensmo uttränga varandra,
ingen av dessa olika konstriktningar
förintar sängens naturlagar. Ju
fullkomligare sångriktningen av en viss
period är, desto större är dess
samband med naturlagarna. Och om
verkligen en sångriktning, som strider
emot det naturliga, skulle bli
härskande, så kunna vi lugnt påstå, att den
också härstammar från en urartad och
dekadant tidspunkt. Den sanna
sångmetoden», säger den gamle Lambertt,
är den naturliga, den hygieniska.»

Var skola vi nu söka sångens
naturlagar? Redan i våra allra äldsta
tider, ja årtusenden före italienska
folkets existens, på en tid, då
konstsängen i vår mening, d. v. s. såsom
yrke, ännu ej existerade voro dessa
sångens naturlagar kända. Sången
betraktades på denna tid, liksom vissa
andhämtningsövningar <>ch
uppläsandet av vissa andliga texter, såsom en
religionsutövning, d.- v. s. som ett
medel att upprätthålla förbindelsen
mellan de dödliga begränsade
människorna och en odödlig gudom, eller
såsom vi finska uttrycka oss: såsom
ett medel att sätta våra hjärtan och
hela vår varelse i förbindelse med
etervågorna i Universum. Denna
förbindelse består i tonens vibrerande
(alltså faktiskt ett slags trådlös
telegraf). Redan de äldsta kulturfolken,
som härstammade från den ariska eller
vita rasen, erkände fullkomligt sångens
naturliga ändamål, dess helande kraft
och dess inflytande på ett folks
bildning. Men de omsatte ej sina
kunskaper, såsom man i våra dagar gör,
i klart objektiv vetenskaplig form, utan
på äkta orientaliskt sätt föredrogo de
att kliida dem i bilder och symboler.
De kallade sången: den sanna religio-

nens uttryck» i den mening, att sången
verkligen var ett av de bästa medlen
för människosläktets frigörelse och
utveckling.

Nyckeln till denna storartade
läkekraft och bildningskonst, som ligger
förborgad i sången, ha de överläm
nat åt mänskligheten i ett sinnrikt
system, sammansatt av sångövningar,
som så alt säga framställa natursången
i all dess obeslöjade nakenhet för oss.
Detta system har fortlevat ända till
våra dagar under benämningen: »Den
/Zarathustriska harmoniläran», men blev
praktiserad redan för årtusenden
tillhaka. Det Zarathustriska systemet
eller Harmonilära», blev icke
uppfunnet av någon enskild mästare, utan
det uppbyggdes generation efter
generation genom det fortgående arbetet
av nya visa medlemmar av
Zendfol-ket, Ariernas stamfolk, detta folk, vars
tillvaro ännu i dag genom »Zend
Avesta och genom sanskrit, är oss
bekant.

(Forts.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:59:11 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1913/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free