- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 33 (1913) /
33

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. 1. Mars 1913 - En orgelvirtuos (med porträtt) - Musiknotiser från huvudstaden och landsorten - Musikaliska akademien - Musikkonservatoriets nya orgel - Jönköpings orkesterförening - Sundsvalls orkesterförening - Wilhelm Stenhammar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En orgelvirtuos.

Som vi på annat ställe i dagens
nummer omtalat, konserterade den
redan förut för stockholmarna bekante
domkyrkoorganisten llerman Lindqvist
i rån Visby den 17. februari i
Östermalms kyrka. Då han för närvarande
otvivelaktigt är en av våra främsta
på sitt instrument, hava vi velat
meddela hans fotografi, till vilket vi här
lämna några biografiska data.

Herr Lindqvist är född den 3. april
1878 i Sköllersta församling av
Örebro län och antogs efter avslutade
skolstudier som elev vid
Musikkonservatoriet i Stockholm höstterminen
1894. 1 lär avlade han 1896 organist-

examen och 1900 kyrkosångare- och
musiklärareexamen. Sedan han åren
1897—1899 tjänstgjort som
vikarierande organist och kantor i Lindesberg
och under en tid haft tjänstledighet
för studiers idkande, utnämndes han
i oktober 1902 till domkyrkoorganist
och musiklärare i Visby, där han
ännu verkar i denna egenskap.

Under sina talrika utrikes
studieresor har herr Lindqvist förnämligast
dröjt i Berlin, Leipzig och Paris. I
den förstnämnda staden var han elev
av professor Grunicke, av vilken han
f. ö. år 1908 anmodades att inviga
den stora konsertorgeln i
Bllithner-saal. 1 Paris studerade han för den
världsberömde musikpedagogen och
orgelkompositören professor Guilmant.

Herr Lindqvist har företagit flera
konsertturnéer, som sträckt sig ända
till Berlin, Dresden och Paris. Nu
senast har han under tre månader
kon-serterat i Danmark och Norge och
från dessa länder hemfört de mest
charmanta recensioner.

Även den stockholmska
musikkritiken var ense om att i honom hälsa
en konstnär av hög rang. Se här ett
plock ur dagskritiken från hans
konsert i Östermalms kvrka den 17. febr.!

Aftonbladet: »Känd från föregående

uppträdande härstädes, dokumenterade
hr L. sig fortfarande som en av
våra bästa nu levande orgelspelare. Hans
virtuositet är betydande och
föredraget både temperamentfullt och
synnerligen redigt.»

Svenska Dagbladet: »Den fåtaliga

åhörarekrets, hr Lindqvist lyckats
samla till sin konsert på måndagen i
Östermalms kvrka, fick göra
bekantskap med en präktig orgelmästare, ej
blott fulländad virtuos utan även
grundlig musiker. Med en utomordentligt
klar och högt uppdriven fingerteknik
förenar han ett ypperligt pedalspel,
vars smidighet och bundenhet man
särskilt hade anledning beundra i Bachs
stolta F-dur-toccata, för att ej tala
om Regerfantasiens beniga
oktavgångar. Vid sidan av de rent
virtuosa förtjänsterna ådagalägger han sin
musikaliska smak genom en förnäm
registreringskonst, färgrik och dock
utan brokig överlastning, samt genom

Domkyrkoorganisten Herman Lindqvist.

den artistiska stilkänsla, varmed han
gestaltar kompositionerna, antingen de
tillhöra klassiska eller moderna
riktningar.»

Stockholms Dagblad: »Man kunde

konstatera hr Lindqvists smidiga,
drivna teknik och livfulla
gestaltningsför-måga. Det fordrande passageverket i
ett som komposition likväl så onödigt
obetydande stycke som Guilmants
Marche gjordes med en överlägsen
elegans. I Bachs Toccata och Max
Regers B-a-c-h-fantasi presterade
konsertgivaren en fulländad behärskning
av instrumentets möjligheter.»

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□onDnnncra

n D

MUSIKNOTISER

□ från huvudstaden och landsorten.

H °

□ ____ _ □

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Musikaliska akademien hade
ordinarie månadssammankomst den 27.
febr. under ordförandeskap av vice
preses överste Chr. Lovén.
Akademiens inspektör för de
statsunderstödda orkestrarna redogjorde för
Gävleborgs läns och Nordvästra Skånes
orkesterföreningars verksamhet under det
gångna året. Vidare företogs till
behandling och bordlädes till nästa
sammankomst ett av läroverksstyrelsen väckt
lörslag om uppsägning av det mellan
akademien och styrelsen för k. teaterns
aktiebolag gällande kontraktet
angående operaskolan. Slutligen anmäldes
gåvor till biblioteket från fru Cecilia
von Braun, fröken Lisa Jacobson,
tonsättare J. A. Hägg, tonsättare
Christian Barnekow, d:r Samuel
Landiman-son, d: r Axel Wahlstedt,
kammarmu-sikus Carl Lindhe och musiklärare B.
Anrep-Nordin.

Musikkonservatoriets nya orgel,

som invigdes med musikföredrag den
15. febr., är byggd av firman Aker-

0BS.1 Billig och verksam
an-nonsering om Musiklektioner,
Musikalier och musikinstrument i

Svensk Musiktidning.

man och Lund, äger 19 stämmor och
alla moderna anordningar beträffande
koppel och kombinationer samt är
försedd med elektrisk motor för bälgdrift.
Orgelns intonationer och egenskaper i
övrigt hava av fackmän erhållit stort
erkännande.

Jönköpings orkesterförening
bildades den 10. febr. vid ett under
hovrättspresidenten Leijonmarcks
presidium hållet talrikt besökt sammanträde.
Efter ett orkesternummer höll d:r G.
Rundqvist ett inledningsföredrag, vari
han gav en historik av de öden och
äventyr frågan om statsunderstöd till
stadsorkestrar hade att genomgå, innan
fjolårets riksdag beviljade 27,000 kr.
till detta ändamål. Föreliggande
förslag till stadgar antogs i oförändrat
skick. Vid därpå företaget styrelseval
utsågos till medlemmar av styrelsen
president C. Leijonmarck, ordf., rektor
G. Lené, v. ordf., notarie I.
Luter-kort, sekr., bokhandl. E. Bergman,
skattmästare, samt regementsläkare G.
Rundqvist.

Sundsvalls orkesterförening
bildades den 27. febr. Till dirigent utsågs
direktör A. J. Wistrand och till
in-terimstyrelsens ordförande
grosshandlaren A. östman.

Wilhelm Stenhammar gav en
orkesterkonsert i Göteborg den 24. febr.
med uteslutande egna kompositioner.
Programmets förra del upptog de förut
kända kompositionerna »Midvinter» och
pianokonserten i d-moll. Senare
delen bjöd på tre nyheter, »Folket i
Nifelhem , »Vårnatt och »Hemmarsch»,
den sistnämnda dock förut publicerad
i en jultidning. Om dessa nyheter
skrives i Göt. Morgonpost:

»Andra avdelningen inleddes med
Oscar Levertins undersköna dikt
»Folket i Nifelhem», en nordiskt
sorg-tyngd dikt av djupaste skönhet. Hr
Stenhammar har här följt den
pessimistiska dikten i varje nerv av dess
skälvande känsloliv med den djupaste
förståelse och lämnat även åt orkestern
i dess självständiga delar fritt rådrum
åt den beskrivande eller målande
uppgift, som är konstnärligt naturlig för
densamma.

»Vårnatt» — också av Levertin — är
både hos skalden och komponisten
stämningsfull, men även den
vemods-mättad — av islossningens besvär —
en evighetsfråga.

Slutnumret: Hemmarschen nied
llei-denstams text ligger mera åt det na-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1913/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free