- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 33 (1913) /
44

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5—6. 1. April 1913 - Musikbrev från Melbourne, av Magnus Lagerlöf - Beethoven och Thérèse Malfatti

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Som synes, har svensk musik sålunda
blivit bekant i vidsträckta musikkretsar, och
all utsikt finnes, att den inom kort och så
småningom skall bliva känd och
uppskattad av den stora publiken. De
ovannämnda sångare och musici säga
enstämmigt, att de äro förtjusta i den nya
bekantskapen.

Lundqvists musikhandel har underlättat
arbetet genom att lämna musikalier till
betydligt nedsatt pris.

Magnus Laget löf.

Beethoven och Thérése
Maifatti.

En tysk författarinna med
pseudonymen La Mara utgav för några år
sedan grevinnan Thérése Brunswicks
memoarer, till vilken Beethovens
ryktbara brev »till sin odödliga älskade»
riktades, efter vad man allmänt anser,
i memoarerna nämndes visserligen
ingenting om detta brev, men Thérése
Brunswick talade där mycket förtroligt
om Beethoven, och La Mara kunde
till detta lägga ett tiotal av grevinnan
Brunswicks släktingars och vännerr
uttalanden, som alla gingo ut på ati
hon, trots en lindrig puckelryggighet,
varit trolovad med Fidelios kompositör.

Denna uppgift väckte emellertid många
motsägelser till liv. Det var i
synnerhet andra av grevinnan Brunswicks
släktingar, som opponerade sig,
nästan som skulle denna del av släkten
ansett det för en fläck på familjeäran
att ha varit trolovad med ett av
världens allra största musikaliska snillen.
Och på allra sista tiden har i den
tyska pressen nämnts ett annat namn,
vars bärarinna försäkras ha varit
Beethovens rätta trolovade.

Man vet, att Beethoven vid en viss
tidpunkt av sitt liv faktiskt hade för
avsikt att gifta sig. Den 2. maj 1810
bad han sin landsman Wegeler att så
snart som möjligt skicka hans dopattest
från Bonn, och en gemensam vän
skriver tre månader senare till Wegeler,
att om musikern aldrig tackat för den
honom tillsända dopattesten, så var
det, emedan hans giftermålsplaner
strandat. Man kan numera med full
visshet påstå, att dessa planer icke
gällde den vackra Giulietta Guicciardi,
emedan hon aldrig ens anade den
lidelse hon väckt hos sin bullersamme
och en smula klumpige pianolärare.
Att Beethoven förlovade sig med
Thérése Brunswick är den ur alla
synpunkter sannolikaste hypotesen, men
det är ju just denna, som man på sista
tiden velat opponera emot. Vem var
då den unga flicka, för vars skull
Beethoven skrev efter sin dopattest?

Den lärde musikhistorikern Hugo
Kiemann och flera andra av mästarens
biografer under senare tid påstå, att
denna unga flicka skulle varit Thé-

rése Maifatti, dotter till en rik
husägare i Wien och brorsdotter till
doktor Maifatti, som under många år
förgäves behandlade Beethoven för hans
dövhet. Hans båda förtjusande
brorsdöttrar, Thérése och Nanette, voro år
1810 sjutton och sexton år gamla.
Beethoven kände dem båda och hade
givit dem några pianolektioner; han
var utan tvivel mycket god vän med
dem. En dotter till Nanette — hon
gifte sig kort efter denna tid med -en
vän till Beethoven,. baron
Gleichen-stein —, har försäkrat, att den store
musikern anhållit om hennes mosters
hand, men å andra sidan framhåller
en mycket nära vän till Beethoven och
familjen Maifatti, att en närmare
förbindelse mellan den store
kompositören och någon av flickorna Maifatti
aldrig ens varit på tal, ett påstående
som bekräftas av Beethovens mest
förtrogna vänner under hans sista år.

Problemets lösning beror i sista hand
på den betydelse, man anser sig
kunna inlägga i det enda brevet från
Beethoven till Thérése Maifatti, ett
brev, som i likhet med nästan alla
Beethovens, saknar datum och årtal,
men som enligt vad som med visshet
fastställts skrivits just samma år, 1810.
Detta brev, som fullständigt
dechiffe-rats av den lärde A. Leitzmann, är
av följande lydelse:

»Högtärade Thérése, jag närsluter
härmed det utlovade (en »Lied» med
gitarrackompanjemang för Nanette),
och om inte allvarligare hinder
kommit emellan, skulle jag skickat (lera
för att visa att jag alltid ger mina
vänner mer än jag lovar. Jag hoppas
ni haj- full sysselsättning och j-oar er
bra — dock icke alltför mycket det
sistnämnda, så att ni får tid att ibland
tänka på oss. Det vore att alltför
mycket läkna på er eller att ge mig
själv ett alltför stort värde, om jag
tillämpade på er denna tanke:
»Människorna äro icke förenade endast då
de äro tillsammans: den flånvarande,
den döde lever också bland oss»
(citat ur Goethes Egmont). Men vem
skulle väl våga tillämpa sådana ord
på den flyktiga Thérése, som tar allt
här i livet så lätt? Men glöm
åtminstone inte för allt annat, som upptar
er, pianot, eller rättare sagt musiken.
Ni har så stor begåvning för den!
Varför inte odla den grundligt? Ni
som känner så varmt för allt gott och
skönt, varför vill ni inte bli
förtrogen med fulländningen i en så
vacker konst, som alltid sprider sin
strålglans över vårt liv?

Vad mig själv beträffar, lever jag
mycket ensam och stilla, och om än
några strålar ljus då och då lyckas
väcka mig ur min dysterhet, behåller
jag alltjämt intrycket av ett tomrum,
omöjligt att fylla upp, sedan ni alla
lämnat Wien; och detta tomrum är så
stort, att inte ens min konst, min
alltid trofasta vän, lyckats utplåna
saknaden.

Ert piano är beställt, och ni får det
snart. Om ni finner skillnaden stor
mellan det sätt varpå jag behandlat
ett musikaliskt tema tidigare och mitt
skriftliga utredigerande därav, så
försök själv att förklara det för er, men
ta inte alltför mycket er tillflykt till
punschen för att klara tankarna.

Vad ni är lycklig som får fara till
landet så tidigt! Jag får icke denna
glädje lörrän den åttonde i nästa
månad: jag gläder mig däråt som ett

barn. Vilken njutning att få vandra
omkring i skogen, bland träd och
blommor och stenar! Det är inte
tänkbart att någon skulle kunna älska
landet högre än jag. Skogen, träden och
klipporna ge oss det eko vi behöva.
Var god och ge er kära syster
Nanette hennes visa arrangerad för
gitarr. Jag har haft ont om tid, eljest
skulle jag också skrivit orden under
noterna. Snart skall ni få andra
kompositioner av mig, vilka ni inte skall
behöva beklaga er över att de äro
svåra att utföra.

Har ni läst Goethes Wilhelm Meister
och Schlegels Shakespeareöversältning?
På landet har man gott om tid; om
ni så vill, skall jag skicka er dessa
båda arbeten. För övrigt har slumpen
fogat så, att jag har en god vän
boende i er närhet. Kanske kommer jag
en förmiddag till er på en halvtimme.
Ni ser, att jag är angelägen om att
inte tråka ut er för länge! Jag ber
om min hälsning till era föräldrar och
till er syster Nanette.

Adjö, högtärade Thérése. Jag önskar
er allt gott och vackert här i livet.
Glöm mig inte, och var övertygad om,
att ingen kan önska er en lyckligare
och gladare framtid än jag, och det
till och med om ni inte har den
ringaste sympati för er tillgivne vän och
tjänare Beethoven.»

Där ser man, hur Beethoven vid
den tid, då man tror att han
förlovade sig med Thérése Maifatti, skrev
till denna »flyktiga och älskvärda
unga flicka! Återstår att se, om detta
brev är från en förälskad man och
om det ens är möjligt att Beethoven
efter att ha skrivit det skulle kommit
på den idén att taga dess adressat
till hustru. Det är ett helt litet
psykologiskt problem, vars lösning
överlämnas åt läsaren. Må var och en få
avgöra, huruvida mästaren till så många
storslagna kompositioner ens kunnat
drömma om att förena sitt liv med
den lilla söta wienskas, som han
uppmuntrade att »inte alltför mycket ta
sin tillflykt till punschens hjälp» för
att göra klar för sig den förändrade
redigeringen av samma musikstycke.

OBS.! Billig och verksam
annonsering om Musiklektio ner,
Musikalier och musikinstrument i
Svensk Musiktidning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:59:11 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1913/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free