- Project Runeberg -  Svenskt Pantheon. Porträtt och historiska plancher efter gravyrer /
vii

(1906) [MARC] With: Fredrik Ulrik Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Text - Historiska planscher. Pl. 229—320

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mellan den 8 september 1656 och den 1 januari 1657. Klemming anser den härröra
från en mycket öfvad artist eller måhända från två: en af första rang för porträtten
och en af mindre betydenhet för accessoirerna. Gravyren har ingen annan signatur än
de tre bokstäfverna i titeldedikationen: P. M. F., hvilka betyda: Pierre Mariette Fils.
Denne, som visserligen var gravör ehuru föga framstående, var dock egentligen
förläggare och har sannolikt ej kunnat utföra planschen i dess helhet. Det är han, som
utgifvit det å pl. 16 af bildade sticket af Christina till häst, där figurernas öfre del är
en trogen kopia af Nanteuils gravyr af 1654. Hästen med sin utstyrsel är däremot
ganska lik planschen af 1656; under honom tillades i en senare état en miniature af
entréen; äfvenså tillsattes drottningens spetsiga filthatt, ehuru icke rätt lämplig för den
af en ängel hållna lagerkransen. — Kungl. bibliotekarien Alvin Bryssel, som sysselsatt
sig med den intressanta gravyren i anledning af det där förvarade exemplaret, anser
henne närmast erinra om den ytterst produktive Abraham Bosse.

Klemming öfvergår nu till beskrifningen af det å pl. 257 afbildade exemplaret
af detta stick d. v. s. i ändradt och koloreradt skick.

I sådant tillstånd framstår taflan helt lysande och har hvarken den långa titeln
upptill eller de 6 verserna nertill, utan i dessa senares ställe, och på deras plats uti
cartouchen, följande kortare rubrik på fyra bågiga rader:

Reception de CHRISTINE
ALEXANDRE Reine de Suede
par la Ville de Paris le 8 Septembre 1659


Denna skrift är graverad och tryckt på en särskild tunn papperslapp, mycket
noga inpassad och klistrad i cartouchen och lagerbladen; tryckfelet i årtalet ser
måhända ut, säger Klemming, som en tanke på att erbjuda köparen en helt färsk nyhet
och tyckes utvisa tiden för ändringens verkställande. Den vidlyftiga titel-dedikationen
i öfre borden och skyn är helt enkelt bortskuren ur papperet; hälften af luckan är fylld
med ett stycke af högra sidans bord, taget ur ett annat exemplar, som således
makulerades; den nedre hälften betäcktes endast med hvitt papper som målades jämte allt
det öfriga. Dessa ändringar äro så skickligt utförda, att de icke märkas utan gifven
anledning, och äfven då behöfs ett vandt öga därtill. Vid koloreringen öfvertäcktes
alla de på kopparsticket förekommande namnen; men det hjälptes därigenom att de
åter, med tillagda siffror och bokstäfver, tycktes samlade på två små lappar, som
påklistrades i nedre hörnen inom borden; under det att motsvarande tecken textades
öfver porträttfigurerna.

Att denna kopparstickets förändring icke är en tillfällig, af någon enskild ägare
vidtagen åtgärd, utan en förlagsaffär, framgår såväl däraf att man ej behöft spara på
de okolorerade kopparsticken, hvilka för ändamålet måste uppoffras; som ock att däraf
åtminstone 2 så behandlade exemplar finnas i behåll i Bibliothique nationale i Paris
och kungl. biblioteket i Stockholm.

Genom den ganska väl utförda färgbeläggningen framträda dräkterna först i sitt
rätta skick. Drottningen bär en svart, spetsig filthatt med breda border och röd ! plym;
hvit krage, blå ! ridrock med guldbroderier, samt hade en hvit häst med röd fjäderbuske,
röda bandvippor och guldbroderadt schabrak. (Detta är ej fullt öfverensstämmande
med Archenholtz’ ofvan meddelade beskrifning öfver drottningens dräkt.) Sviten och
pagerna äro klädda i blått, hvitt och guld med hvita kragar, ärmar och strumpor.
L’Hospital har blå kappa och gehäng, svart rock och hvit krage; de öfriga
magistratspersonerna hafva röda kåpor öfver svarta långrockar med hvita kragar. M. de Berlise’s
häst är rikt utstyrd med blåa band och schabrak.

Klemming slutar sin beskrifning med följande ord: I hvilken état detta sällsynta
kopparstick än må finnas är det en prydnad för den historiska plansch-samlingen.

Det är också med anledning däraf som vi här uppehållit oss något längre vid
detsamma, allrahelst det ur konstnärlig synpunkt torde vara den värdefullaste af de
här meddelade planscherna.

En af de präktigaste och ur kulturhistorisk synpunkt intressantaste af de följande
bilderna är den ur Pufendorfs förut citerade verk hämtade framställningen af Carl X
Gustafs begrafningsprocession den 3 nov. 1660. Denna plansch, som upptager elfva
blad i föreliggande samling, består af tretton olika delar utgörande ett helt af 4 m.
460 mm. längd och 480 mm. höjd. Processionen är afbildad skridande framåt från
slottsporten utför Slottsbacken följande Skeppsbron fram till Järntorget och därifrån
genom Stora Nygatan öfver Riddarhustorget och Riddarholmsbron till Riddarholmskyrkan.
För kännedomen i synnerhet af de delar af Stockholm, som passeras af processionen
har denna plansch ett mycket stort värde, allrahelst man får antaga, att Erik Dahlberg,
som utfört teckningen, här icke haft anledning att utpynta byggnaderna eller
uppkonstruera sådana såsom han, kanske därtill uppfordrad af en eller annan
egendomsägare, kommit att göra å en del planscher öfver landtegendomar i Svecia verket.

Äfven rörande sammansättningen af processionen lämnas oss å planschen
värdefulla upplysningar i det att på hvarje blad i cartouschen finnas antecknade namnen å
samtlige deltagare, hvilkas platser i processionen äro betecknade med siffror.

Öfriga historiska bilder, som ansetts böra intagas i denna samling, gifva ej
anledning till särskilda beskrifningar; det torde vara tillräckligt att hänvisa till Snoilskys
förträffliga text, där i de flesta fall fullständig redogörelse för de enskilda planscherna finnes.

I följande förteckning öfver de här af bildade planscherna är därföre anmärkt, å
hvilken sida i Snoilskys nyss omförmälda arbete beskrifning öfver planschen återfinnes,
detta föranledt däraf att t. ex öfver slaget vid Lützen m. fl. märkligare händelser
finnes ett flertal olika planscher, men naturligtvis endast en kunnat medtagas.
Hänvisningar till Snoilskys beskrifningar betecknas med (S. 11) o. s. v.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:03:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svpantheon/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free