- Project Runeberg -  Svenskt Pantheon. Porträtt och historiska plancher efter gravyrer /
5

(1906) [MARC] With: Fredrik Ulrik Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Text - Erik XIV. Pl. 3a, 3b

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ERIK XIV.

PI. 3 a, 3 b.

Konung Gustafs förstfödde son och enda barn i giftet med den tyska furstinnan,
Katarina af Sachsen-Lauenburg, Erik, så uppkallad enligt gammal svensk sed
efter farfadern, föddes den 13 december 1533. En samtida antecknare skref om
hans födelse: “Anno etz. 1533 på Sanchte Luciæ dagh, som var then 13 daghenn
Decembris, tho 9 slogh om affthenenn bleff minn nådhigge herre, Hertigh Erik Födhtt
på Stockholms Slåtth. “ (Riks Arkivet. Genealogica H. 39.) Enligt andra uppgifter
föddes han kl 1,40 e. m. Den nyfödde säges haft blod i sina händer, hvarföre den
unga modern, enligt Tegel, skall hafva utropat: “Jag befruktar han blifver en omild
och blodgirig herre“, en profetia, som likväl endast i vissa fall besannat sig, ty Erik,
den högt bildade, förfinade fursten, blef först som regent under olyckans och
sjukdomens dagar en grym och blodtörstig tyrann. Man skulle vid närmare studium
af hans karakter snarare vilja gifva honom det vitsordet, att han var af en mild
och vek natur, svag och lättledd samt känslofull ända till öfverdrift. Endast i de
stunder, då hans förstånd fördunklades, kommo de våldsamma utbrotten och endast
då var han den omilde herre’, som Katarina af Sachsen-Lauenburg förutspådde.
Också utmärker sig hans första regeringstid genom flere nyttiga och för landet
fördelaktiga åtgärder.

Efter endast åtta regeringsår samt nio år tillbragta såsom statsfånge på olika
slott afled Erik den 26 febr. 1577 å Örbyhus, der han varit inspärrad de tvenne
sista åren.

Den bild, som å Pl. 3 a, meddelas af Erik XIV, är hemtad från ett år 1561 utfördt
kopparstick, så sällsynt att t. o. m. i Kongl. Bibliotekets och Nationalmusei, eljest
så rika samlingar, icke finnes något exemplar. De sannolikt enda i Sverige befintliga
exemplaren finnas i professor Mårten Sondéns och löjtnant Malmbergs samlingar;
ett annat finnes i den Wadströmska, numera till Finland inköpta storartade, samlingen.
Bilden är graverad 1561 af samme Cock, som utfört de ofvan omtalade bilderna af
Gustaf I och Margareta, samt har samma signatur som drottningens. Af det Cockska
sticket lät pastor Wadström göra tvenne exemplar i fotolitogravyr. Det är en synner-

ligen sympatisk bild, delvis påminnande om den å Pl. 3 b, äfven den efter ett
mycket sällsynt kopparstick, som likaledes afbildats i Upmarks förut citerade arbete:
“Svenska porträtt etc“.

Den gravör, som signerat detta senare stick, är Hans Liefrinck, verksam i
Antwerpen 1540 — 1580, känd som målare, kopparstickare, formsnidare och förläggare;
Upmark antager likväl, att dennes namn endast skyltar såsom förläggarefirma för
bilden, hvilken sannolikt är graverad af Frans Huys, som arbetade mellan 1550 och
1570 och på beställning just af Liefrinck utfört ett flertal bilder, framställande kända
personer från denna tid. Hvem som förskaffat Cock och sannolikt äfven Huys deras
förebild är däremot svårare att gissa. Erik hade flera målare i sin tjenst t. ex. den
med anledning af Gustaf I:s porträtt omnämnde Dominicus ver Wilt, Johan Baptista
van Uther, eller Willem Boy, som måhända får anses såsom den sannskyldige
upphofs-mannen, ehuru detta likväl endast med reservation.

I Kongl. Bibliotekets samling finnas ett tiotal olika kopparstick framställande
Erik, men utom de ofvan omtalade af Cock och Huys äro de synbarligen alla tillkomna
på senare tider. Bland de äldsta är ett med holländsk inskription, som, ehuru ej
signe-radt, dock tydligen tillhör samma serie som det ofvan i förbigående omnämnda af J. L.
Gottfried utgifna porträttet af Gustaf I. Det ingår i det Gottfriedska år 1632
ut-gifna “Inventarium Sveciæ“ med kopparstick af F. Hulsius och J. Dürr. Bland öfriga
i koppar stuckna bilder af Erik märkes ett i helfigur af C. Bergqvist intaget i början
af Tegels af von Stiernman år 1751 utgifna Erik XIV:es historia.

Huruvida de nu afbildade kopparsticken ha anspråk på någon större likhet
med originalet kan naturligtvis ej försäkras, men synes ej otroligt. Åtminstone eger
man ej rätt att tvifla, sedan man sett det förträffliga år 1889 med statens samlingar
införlifvade oljefärgsporträttet. Detta porträtt framställer Erik sannolikt under hans
första regeringsår och har följande inskription: E. Suedorum, Gotthorum,
Vandalo-rumque Rex. Taflans upphofsman är ej bekant; kännare i Sverige gissa på ver Wilt (se
ofvan), då deremot tyska konsthistorici äro mera böjda för att anse bilden härröra
från Frans Porbus’ pensel (afbildningar af detta synnerligen intressanta porträtt
finnas intagna i Ny 111. Tidn. 1888 och i “Ord och Bild“ 1898). Öfriga kända bilder
i olja, som uppgifvas framställa konung Erik, äro alla mer eller mindre osäkra, men
dock äro tvenne, äfven i Nationalmuseum befintliga oljefärgsporträtt efter all sannolikhet
fullt autentiska bilder af den olycklige konungen i hans yngre år.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:03:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svpantheon/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free