- Project Runeberg -  Svenskt Pantheon. Porträtt och historiska plancher efter gravyrer /
21

(1906) [MARC] With: Fredrik Ulrik Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Text - Carl XII. Pl. 34, 35, 36, 37, 38, 39

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en novemberhäftet 1901 af tidskriften “Ord och Bild“ intagen värdefull uppsats
af samme författare öfver Carl XII:s iconografi.

Ehrenstrahl är sannolikt den, som utfört de tidigaste porträtten af Carl, och
ännu inpå första året af hans konungatid fortsatte han därmed. Doktor Hahr
anför bland annat de allra tidigaste bilderna där prinsen ses “som en liten naken
sprattlande byting, liggande på en sidenkudde med eller utan ett sidenskärp“
(Gripsholm). I senare bilder ses han bl. a. såsom två-årig på den halft allegoriska
taflan, (Nationalmuseum) “där han jämte sina syskon är inbegripen i lek med Sveas
lejon, som liksom en stor, godmodig hund ligger helt lugn på gemakets mjuka
matta“. Flere andra bilder af Ehrenstrahl från olika tider under den blifvande
hjältens barnaår äro kända. Ett föga bekant barnporträtt, enligt uppgift
föreställande Carl XII, finnes på Stora Sundby i Södermanland; någon undersökning
om att detta porträtt verkligen är, hvad det utgifves för att vara, har visserligen
ej nu gjorts, men någon anledning till tvifvel finnes egentligen ej; det sitter nu som
pendant till ett barnporträtt af Carl XI. Det är sannolikt utfördt, då prinsen var
omkring fyra år gammal; han är klädd i en med guldspetsar besatt, lång
cinnober-röd barnklädning, på hufvudet sitter en likaledes röd hatt eller mössa af egendomligt
snitt. Denna bild, som ej anföres i d:r Hahrs arbete, är emellertid ganska intressant
och kan måhända äfven den vara ett verk af Ehrenstrahl.

Bland bilder från en något senare period, ynglingabilderna, sätter doktor Hahr
främst en af 1697 (i Nationalmuseum, replik, å Gripsholm); det är sannolikt någon
kopia af detta porträtt, som tjänat till förebild för den ståtliga, ehuru åt motsatt
håll vända aquatintagravyren (Pl. 34), som utförts af W. Faithorne och utgafs af
E. Cooper år 1700. På Drottningholms, Strömsholms, Ulriksdals, Tidö, Skoklosters
och Eriksbergs m. fl. slott samt hos professor Quennerstedt i Lund finnas olika, af
Ehrenstrahl utförda bilder af Carl från ungefär samma tid, flere till häst.

Något år före Ehrenstrahls död, återkom den då ännu unge David (von) Krafft,
mästarens systerson, till Sverige och blef genast flitigt använd som porträttör vid
hofvet. Dels kopierande Ehrenstrahl, dels arbetande själfständigt, utförde han en
mängd porträtt af Carl alltifrån tillträdet till regeringen och ännu 1617. Bland de
tidigaste var sannolikt den bild, efter hvilken Smith utfört sitt bekanta, starkt
idealiserade, men särdeles praktfulla aquatintablad. Egentligen är det dock först
1707 som Krafft i större utsträckning skapade bilder af konungen. Typen är
emellertid alldeles förändrad och vi stå inför den traditionella Carl XII:te med den
blå rocken, de höga ridstöflarna, spännhalsduken och det korta håret. Med större
eller mindre förändringar målade Krafft denna typ ända till år 1717, då han kallades
till Lund, där det sedermera så ofta reproducerade porträttet af konungen utfördes.
Detta var likväl ej det sista porträtt, som Carl suttit för, ty om också påverkadt
af denna Krafftska bild, är ett af A. Wadary (?) måladt knästycke (Gripsholm)
sannolikt tillkommet så sent som 1718 i Strömstad.

Bland öfriga konstnärer eller amatörer, som målat porträtt af Carl XII må
nämnas: Elias Brenner, Michael Dahl, Anna Maria Ehrenstrahl, David Kock
Hyacint Rigaud, Cristoffer Thomas, Joh. Starbus, B. Wedekind, Erik Utterhielm,
Stanislaus Leszczynski, Axel Löwen, Axel och Conrad Sparre. Ett Carl XILtes
porträtt af rätt stort intresse, tillhörigt lord Chesterfield, finnes afbildadt i fotografi i
Kongl. Bibliotekets samling. Ett porträtt af Carl XII inköptes för några år sedan

2

af envoyén grefve C. Lewenhaupt i London; se därom en uppsats i Stockholms
Dagblad 1900 den 7 augusti. Endast vid Gripsholm finnas omkring ett tjugutal
oljefärgsporträtt af konungen, och i d:r Hahrs arbete omnämnas icke mindre än
30 sådana, som bevisligen utgått från D. v. Kraffts atelier.

Graverade bilder af Carl XII äro hardt när oräkneliga och sannolikt är t. ex.
Kongl. Bibliotekets jämförelsevis rikhaltiga samling dock ganska ofullständig. Endast
de i denna samling befintliga kopparsticksporträtten af Carl XII uppgå helt visst
till ett par hundratal. Det är ingalunda meningen att här åstadkomma någon
fullständig förteckning öfver graverade Carl Xlhtes porträtt, men då det ju kan vara
af ett visst intresse att åtminstone känna, hvad Kongl. Biblioteket eger af sådana
bilder, må de signerade gravyrerna i denna samling här uppräknas efter samma
princip, som följts vid ordnandet af densamma.

I. Som prins. S. Thomassin (“sculptor regius“ 1696 efter A. Karlsten; af en
tillagd rad synes att bilden ej hunnit utkomma före Carl XI:tes död och därför
fått ett därpå syftande tillägg. Efter Carls namn synes äfven ett helt litet “12“,
som tillkommit samtidigt med nämnda tillägg. Utom detta finnas endast tvenne stick
från samma tid, bägge anonyma, däraf ett tillhörande den svenska upplagan af
Fr. Quarles år 1696, utgifna Enchiridion. 12:0 Sthlm).

II. Som kung. r. Med peruk. A. Bröstbild; a. hufvud vändt åt vänster, d. v. s.
åskådarens höger, %: P. Gunst, se Pl. 35, (af detta ståtliga blad finnas varianter
med namnet på latin, samt i vänstra hörnet utgifvarens namn M. Marrebeck;
å somliga exemplar finnes bland de öfver bilden anbragta emblemen äfven kräcklor
instuckna under och i linie med kronans 9 ädelstenar. Bilden finnes också i mindre
skala samt med annan ram äfven graverad af P. Gunst), J. J. Priester (aquatinta;
konungens bild i en lagerkrans öfver krigiska emblem samt barbariske soldater),
R. White (vacker gravyr; nedanför bilden i en medaljong framställes Carl XII till
häst efter Ehrenstrahl); P. Schenck (aquatinta; tydligen inspireradt af Gunst); M.
Ber-nigeroth (trenne olika smärre bilder, närmast lika den af Gunst); L. Heckenauer;
N. Ström (denna lilla gravyr är ej utan intresse; den är signerad sålunda: “ad
vivum del. et. sc. Nils Ström“); I. Gole (aquatinta; konungen bärande kunglig
krona).

III. Som kung. i. Med peruk. A. Bröstbild; b. hufvud vändt åt höger d. v. s.
åskådarens vänster, i/i: E. Desrochers (påminnande om Gunst, men omvändt; flere
olika); J. Hall (förminskning efter Smith); C. Blessendorff (utfördt för Dahlbergs
Svecia Ant.); S. Thomassin, se Pl. 36, (denna bild, ren profil, är tydligen utförd
efter Carlsten, äfven Karlsten, som gjort förebilden till det ofvannämnda
barnporträttet af Carl XII samt ett förut nämndt liknande af Carl XI).

IV. Som kung. 1. Med peruk. B. Öfver midja7i, hufvud vändt åt höger och
vänster samt en face: W. Faithorne, Pl. 34 (aquatinta; utfördt 1700 efter original
af Ehrenstrahl samt utgifvet af E. Cooper); J. Smith (aquatinta; utfördt 1701 efter

D. von Kraffts original); Jo. Al. Bæner (tvenne med olikheter i bakgrunden);
P. Schenk (efter Ehrenstrahl);

V. Som kung. Med peruk. C. Stående och ridande: P. v. d. Berge (i Bonnarts
stil, tvenne olika) P. Schenck; Jos. F. Leopold (i en medaljong till höger synes
dessutom konungens bild, men i profil); N. Bonnart fils; G. Philipp (storartad
komposition; konungen till häst spränger fram öfver ett slagfält); G. P. Rugendas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svpantheon/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free