- Project Runeberg -  Svenskt Pantheon. Porträtt och historiska plancher efter gravyrer /
27

(1906) [MARC] With: Fredrik Ulrik Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Text - Gustaf III. Pl. 50, 51, 52, 53, 54

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

traditioner. Härpå voro hans framgångar under den första tiden de mest otvetydiga
bevis. Att händelserna sedermera utvecklade sig annorlunda än konungen tilläfventyrs
trott sig kunna vänta, får måhända ej tillskrifvas uteslutande Gustaf själf. Hans
död den 29 mars 1792 betecknar på ett alldeles särskildt sätt gränsen för ett svunnet
tidehvarf: “storhetstidens sista strimma af aftonrodnad var borta, och vårt
aderton-hundratals grå och borgerliga arbetsmorgon bröt in“ säger O. Levertin.

Alltifrån Gustafs tidigare barndom har man kännedom om hans utseende, tack
vare en stor mängd såväl originalmålningar som grafiska afbildningar. Det mera
betydande af de tidigare porträtten är af Scheffel och torde datera sig från 1750,
ty redan 1751 är bilden graverad af Chr. Fritzsch. Från denna tid förekomma nästan
oräkneliga porträtt af Gustaf; alla stora namn på målarkonstens och äfven på
bildhuggarekonstens område i vårt land från hans tid återfinnas bland signaturerna under
hans porträtt: Scheffel, Pasch d. y., Roslin, Hall, Lundberg, Lafrensen, Breda, Sergel
hafva alla gifvit oss ur olika synpunkter intressanta framställningar af “tjusarkonungen“
från olika tider och utförda under intrycket af växlande händelser, en orsak måhända
till den annars oförklarliga stora olikheten bilderna sinsemellan.

Graverade blad öfver Gustaf III äro visserligen ej lika talrika som de förut
beskrifna Carl XII:tes-gravyrerna, men likväl är Kongl. Bibliotekets samling af sådana
så pass omfattande och antalet olika stick så pass stort, att en mera systematisk
förteckning öfver den kan vara till nytta för samlare. Med ungefär samma uppställning, som
användts vid uppräknande af gravyrer öfver Carl XII, må därför här, utan anspråk
på fullständighet, en sådan förteckning få plats. Osignerade gravyrer upptagas ej-

I. Som prins: J. E. Rehn; (allegorisk framställning exemplar finnas med
svensk och fransk text); J. G. Schmidt (allegorisk framställning); Ch. Fritzsch (bilden
graverad 1751 efter J. H. Scheffels (Schefler enligt gravyren) original (Pl. 53);
helfigur; samma typ och bröststycke finnes äfven af Fritzsch); A. Meurling (bröststycke,
sannolikt från midten af 1760-talet).

II. Som kung. Öfver midjan; sittande och stående: J. Young Pl. 54, (aquatinta
efter C. F. Bredas 1787 i Stockholm målade original); J. S. Negges (efter Roslins
original); J. Gillberg, Pl. 50 (graveradt 1773 efter L. Pasch d. y:s original
framställande konungen i kröningsdrägt); Fritzsch(ius) samma bild som föregående, men
förminskad (detta blad är utgifvet af Schurman i Amsterdam 1780); N. Bergqvist
(omvänd, dålig kopia af Gillbergs kröningsbild; gravyren daterad Upsala 1781);

J. F. Boldt (gravyr daterad Berlin 1793, utförd efter original af Hall); G. B. Probst
(profil åt höger); Theod. Viero (helfigur, med anledning af Gustaf III ankomst till
Venedig den 3 maj 1784; underskrift på franska och italienska); Grainger (liten
helfigur efter teckning af Corbold; en variant finnes); M. R. Heland (frontispice till
Gustaf III:s skrifter, efter Sergels staty).

III. Som kung. Bröstbild 3U. Hufvud vändt åt höger, d. v. s. åskådarens vänster:

P. G. Floding, Pl. 51. (Detta ståtliga blad, det präktigaste svenska graverade
porträtt, finnes närmare beskrifvet af C. U. Palm i dennes monografi öfver Floding
och tillåta vi oss att därur meddela följande: Originalet utfördes 1772 af L. Pasch
d. y.; gravyren blef fullbordad 1779, men anmäldes först såsom nyligen utkommet
1783 i “Allgemeines Archiv“ etc. Leipzig 1783, 6 del sid. 229, där priset angifves
vara i Thaler. Ett exemplar öfverlämnades till konung Gustaf III på hans
födelsedag 1782 den 24 januari. Floding hade för afsigt att i samma format som detta
gravera en porträttserie af kungliga personer tillhörande Vasahuset, men denna plan
afstannade med en halffärdig bild af Gustaf II Adolf. Denna bild är mycket sällsynt
och eftersökt af samlare); Duchésne (efter “Rathlin“! sannolikt Roslin; samma bild
finnes utan omskrift eller underskrift); C. Gaucher (efter samma original, men med
namnet Roslin rätt stafvadt); G. Cook (också efter Roslin); F. Akrel (i ett fönster);
S. de Roode (utgifvet af Lossjes; med holländsk text; efter teckning af K. Pothoven,
sign. 1782); C. F. Stoelzel (oval efter förebild af Weström); W. Arndt (liknande
det föregående, men något mera utdragen oval); Töpfer; Ant. Karcher (Flodings
typ; daterad Manheim 1792); F. L. Neubauer (samma typ som föregående; daterad
Frankfurt ajM. 1792); R. Vinkels & C. Bogrets (efter teckning af J. Buys); F. F.
Bolt; H. Lips (daterad 1793); W. Arndt (efter Youngs förut omnämnda gravyr i
mindre skala); J. E. Mansfeld (stucken i Wien).

IV. Som kung. Bröstbild %. Hufvud ät vänster, d. v. s. åskådarens höger:
J. F. Martin (efter teckning af Elias Martin); Ch. Ruette (samma som föregående i
mindre skala; signerad London); Snack (signerad 1779, efter Roslins original); C. S.
Gaucher (efter Lafrensen); D. Elfvaux (efter Lafrensen); M. Haas (efter Lafrensen);
J. E. Mansfeld (efter original af Fabrini dat. Florens 1784); M. Coote (efter Fabrini);
Prattent (grav. 1786 sannolikt efter Fabrini); P. Berger (efter Bartholomes); H.
Benedict (Gillbergs typ, men omvänd); A. U. Berndes (efter Breda).

V. Som kung. Bröstbild i full profil. Hufvud dt höger d. v. s. åskådarens vänster:
M. R. Bertaud (efter allegorisk framställning af H. Fontaine); J. M. Probst; Defraine
(teckning och gravyr utförda af samme man, efter Sergels staty; under bilden synes
en framställning af Gustaf III:s mord samt längre ned Ankarströms hufvud i profil);
Ant. Suntack; J. M. Will.

VI. Som kung. Bröstbild i full profil. Hufvud vändt åt vänster d. v. s. åskådarens
höger: D. Berger (graveradt i Berlin 1772, efter teckning af Fr. Reclam utförd i
Reinsberg “ad vivum“ 1771); P. Viel (efter Sergel; tvenne varianter); J. F. de Goez (utförd
vid konungens genomresa i Augsburg; tvenne varianter); P. Bombelli (efter Goez);
G. G. Endner (utförd 1773); C. V. Noorde (efter Fr. Reclam); J. E. Nilson (efter
medalj af G. Ljungberger; osignerade blad och varianter förekomma); Ch. Mæchel;
J. D. Philippin, född Sysang (efter målning af Tischbein); P. Recaldini (daterad den
3 maj 1784); S. Kumlien (daterad 1793); J. Miller.

7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svpantheon/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free