- Project Runeberg -  Svenska Parnassen : ett urval ur Sveriges klassiska literatur / Band 3. Gustavianska tiden. 1 /
524

(1889-1891) [MARC] With: Ernst Meyer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Mellan Milano och Lodi börjades åter de svarta haren.

Qvinfolken med sina ljusa hår gingo likafullt barhufvade
och antikt.

Risåkrar, ängar, kanaler, planterade träd, utgjorde på
dessa trakter ett tycke af diktade landskaper.

Milano. Här arbetas mycket af granit.

Qvinfolken af medelståndet kläddes nu på fransyska.

Man kommer norr opp, naturen tar af. Bröstbenen
synas, och på bara fotterna ådror och senor. Saken är
af-gjord, man kan säga, farväl folk på andra sidan om
Apen-niner, farväl styrka och helsa, orsak till skönhet och smak,
farväl vackra natur, Norden nalkas, välkommen oreda.

Arkitekten Bramante målade; hans målning är
mästerlig, ej i blomster, ej i små englahufvud bland skyar, men i
figur och med stil.

Leonardo da Vinds stora tafla Nattvarden är lika
med en Rafael.

Det man inte fann uti hela Italien, var en rätt byggd
kolonnad; omsider finner man den i Schweizerskolan här i
Milano; detta är skam för Bernini.

Uti Arona är en kollosal figur af hamrad koppar,
arbetet af nyare tider; figuren en prest, femtio alnar lång.

Han reste öfver sjön till Isola Bella.

Montesquieu talar om Isola Bella uti Essai sur le Gout.

Mellan Brescia och Milano hade allmänheten utstående
kindknotor, dem man ofta ser i Norden. Magert folk för
magra, de fyllige fetlagde, hos barnen ej så vackra tycken.

Naturen mister nu sin jemvigt; hos qvinnor syntes
bondblygsel, hos karlarne en fjeskaktighet, men det
skymtade, det var i en liten grad mot hvad det förblef sedermera.

Här ser man små boskap.

Mantua. Giulio Romano var en stor artist.

Verona. Vackra hus af Palladio. Har en stor
väl-bevarad collisé. Folkets ögon började bli stora.

Vicenza. Vackra hus af Palladio.

Padua. Målning af Giotto.

Han for på La Brenta.

Landet liknade alltid en trädgård.

Folkel vid sjön fmgo liksom ett bättre skaplynne.

Venedig. Han såg tvenne lejon af marmor, ett grekiskt
arbete, och fyra hästar af brons.

Tabernaklet och mosaikerne i hvalfvet af S. Marcos

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:05:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svparnasse/3/0532.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free