- Project Runeberg -  Svenska Parnassen : ett urval ur Sveriges klassiska literatur / Band 4. Gustavianska tiden. 2 /
239

(1889-1891) [MARC] With: Ernst Meyer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Allt, allt var Gustafs verk. Sjelf förste man han bar
Sitt snilles offergärd till svenska konstens altar.»

Hans aldrig svikande intresse för denna sin skapelse
följde honom långt utom hufvudstadens område. Midt under
finska krigets vedermödor flyger hans tanke längtande till
teatern, »som jag betraktar», skrifver han till Clewberg,
»som en lugn hamn, der man skulle kunna få hvila sig
efter stormen». Ofta uttalar han sin belåtenhet med de
rikhaltiga meddelanden från teatern, som sändes honom
från Armfelt, Rosenstein, Clewberg m. fl. och »med hufvudet
uppfylldt af bomber, kanoner, descenter, kanonslupar,
gallerer och hvad som värre är af fourage och bröd»
ned-skrifver han de mest i detalj gående svar på
teaterdirektörens förfrågningar. Omdömen om nya pjeser, bifall eller
klander åt de spelande omvexla med ekonomiska spörsmål
och frågor rörande reglementets tolkning. Hans
vidtomfat-tande intresse för allt, som rörde teatern, visar sig i allt,
vid bedömmandet af en inlemnad pjes likaväl som af en
ny rolbesättning, vid den noggranna granskningen af
utkasten såväl till drägter som dekorationer. Det var också
ej endast begäret att smickra konungen utan äfven att
uttala en på grundlig erfarenhet hvilande sanning, som förde
Clewbergs penna, när han som svar på konungens
förebråelse öfver skaldernas tystnad, skref: »sånggudinnorna,
dessa fredens rädda barn, hafva ej under dessa orons tider
ett enda ögonblick kunnat lemna ur sigte fäderneslandet
och dess försvarare. De hafva för dessa stora intressen
uppoffrat uppmärksamheten och lugnet, dessa nödvändiga
förutsättningar för deras lekar. Ty, sire, det finnes ingen
mer än Eders Maj:t som eger denna själsnärvaro och detta
böjliga snille, som kan fördraga allt; som, ehuru det
omfattar en oändlighet af olikartade föremål inom sin
handlings-spher, förmår följa än politikens slingrande irrgångar än
gracernas lätta danser; som vän både till Mars och Apollo
i samma hand håller maktens vågskål och sånggudinnornas

o oo

attributer samt lika lätt redigerar en traktat till nationernas
lycka, som planen till en opera».

Redan under första året af Dramatiska teaterns tillvaro
uppfördes å densamma den af konungen författade
komedien Den ene för den andra och dramen Hclmfelt. Aret
derpå gafs komedien Den bedragne Paschan och dramen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:05:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svparnasse/4/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free