- Project Runeberg -  Svenska Parnassen : ett urval ur Sveriges klassiska literatur / Band 4. Gustavianska tiden. 2 /
347

(1889-1891) [MARC] With: Ernst Meyer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den nyromantiska skolan och dess främsta författare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

inträder i vårt nationella lif på det politiska området, så
vidtager också ungefär samtidigt en period af större
lif-aktighet inom literaturen, och denna, såsom nyss antydts,
till icke ringa del frammanad af den nya tryckfriheten.
Den betydelsefullaste företeelsen inom dessa års
literatur-historia är uppkomsten af den nyromantiska skolan och
dess strider med gustavianerna — betydelsefull, emedan
den i så hög grad bidragit att grundlägga vår moderna
uppfattning af vitterheten, och ändå betydelsefullare genom
den stora och allmänna uppmärksamhet, den vid sitt
framträdande och under sitt förlopp ådrog sig, ty det är omkring
den, som nära nog tidens hela literära lif koncentrerar sig.

Genom de i det föregående gifna karakteristikerna af
den gustavianska skolans koryféer bör man med lätthet
hafva funnit, att denna skolas mest framstående drag är
den exklusivitet, hvarmed den följer de franska
smakmönstren — för öfrigt ett arf från den senare frihetstidens
lite-ratur. Då denna rigtning först framträdde, var i sjelfva
verket den franska smaken den herrskande i Europa;
Lud-vid XIV:s Frankrike hade gifvit sin prägel åt hela den
civiliserade verlden, och denna andliga hegemoni fortsattes
på ett lysande sätt under Voltaires och Encyklopedisternas
tidehvarf. Men vid slutet af århundradet förändrades
förhållandena. Frankrike får tillräckligt att skaffa med sin
politik, och i följd deraf inträder ett afmattningstillstånd i
dess litera tur, på samma gång Tyskland höjer sig till en
literär makt af första ordningen. En rad af utmärkta
skriftställare såsom Lessing, Herder, Ivlopstock, Schiller, Göthe,
täfla framgångsrikt med Frankrikes yppersta, snillen, och
ungefär samtidigt frigör sig England från beroendet af den
franska klassiciteten, företrädesvis representerad af den af
Leopold och Kellgren så varmt förordade Pope, och
erhåller i Young och Thomson skalder af stor begåfning och
originalitet. Dessa tyska och engelska författares storhet
anade måhända Kellgren under sina sista år, och
Oxen-stjerna var ej alldeles främmande för deras inflytande;
Leopold deremot, som var kallad att framför alla representera
den gustavianska skolan, hade ingen blick för deras
betydelse, och särskildt var allt tyskt för honom detsamma som
råhet och barbari. Den Thorildska oppositionen, som just
gått ut på att öppna samtidens ögon för de främmande
kulturströmningarna, hade gått Leopold spårlöst förbi, ja

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:05:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svparnasse/4/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free