- Project Runeberg -  Svensk romantik /
347

(1894) [MARC] [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ST AGNELI US.

347

egnede sig med Begejstring den nye Sprogets Mystik:
»tårdiamanter« og »ambrakyss« gik ligesom »trånad
og »tjusning« fra Atterboms Vers lige over i hans.
Ligesaa de rige, musikalske Rytmer. Og saa aabnede
det romantiske Drama — Schlegelernes, Werners,
Oehlenschlägers, Ingemanns — hans Fantasi den Art
sælsomt oprivende Sjælskonflikter og patetisk
sværmerske Stemninger, som laa for hans eget Naturel. En
Række Dramer af ham: antike som »Bakkanterne,
oldnordiske som »Visbur,* kristelig romantiske som
»Martyrerne« og »Riddertaarnet sogte grelle raffinerede
Sjælstilfælde og aandede tragisk Entusiasme. Men især
aabnede Romantikens mystiske Filosofi hans Indre.
Elgstrøm har været en Stagnelius før Stagnelius, og
naar denne hos ham læste om Psyche, der er frafalden
sit oprindelige, himmelske Liv, i hvilket hun »spejlede
hvert evigt Urbilled,« da har »Animas« Billed begyndt
at danne sig i Stagnelius’ Sind. Dybt greb videre
Schellings Lære ham om, hvordan hele Naturen Ira et
oprindeligt Urfald stræbte frem imod Forløsning af den
Guddomssjæl, der nu, fangen i Materien, slumrede i
Stenen, drømte i Planten og vaagnede til dæmrende
Frihed i Dyret og Mennesket. Han fandt jo i sig selv
dette Fald fra Barndommen og denne ensomme, higende
Sjæl, som sukkede i Sanselighedens Baand.

En stille kontemplativ Beskuen, der overalt har
Blikket fæstet paa »Ur-ideerne«, og en abstrakt Længsel
efter Forløsning af Endelighedens Skranker, — det blev
de Sjælstilstande, der nu inspirerede Stagnelius’ Lyrik.
Han viste sig heri som en Aandsbroder af Schack
Staffeldt. Som denne var han »Betragtningens Ven .
»Idealismen tegnes som en Blomst, der staar bojet
over Kilden og i denne ser Himlen afbildet: »tyst over

.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:08:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svromantik/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free