- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet (fjärde upplagan) /
166

(1922) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gustaf Fröding

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

166
förinnan förvärvat det var en stor ledighet i behand-
lingen av versen, ett rikt och målande språk. Men
det var ännu inga egna melodier. När de kommo, var
den stora förändringen så påtaglig och så avgörande,
att all hans senare utveckling endast tycks mig som
en fullföljd av de givna uppslagen, en vidareanvänd-
ning av redan gjorda upptäckter, men egentligen inte
innebärande något nytt.
I sin lilla uppsats om Heidenstam säger Fröding
att han merendels delar skalderna i virtuoser och
konstnärer. Med poetisk virtuositet menar han då
förmågan att med stor skicklighet genomkomponera
•ett stycke inre eller yttre liv i med stor skicklighet ut-
förda rimflätningar, konsonant- och vokalsamman-
ställningar, meter- och versarter, och med konstnär-
lighet åskådning av inre och yttre liv jämte en därav
följande mer än vanlig förmåga att uttrycka det kända,
förnumna och åskådade. Näppeligen har han vid ned-
skrivningen av dessa ord kunnat undgå att tänka på
sig själv och med den blygsamhet, som utmärker hans
självuppskattning som skald, har han helt säkert en-
dast ansett sig förtjäna den poetiska virtuosens rang.
Tillvaron av virtuositet hos Fröding är också obe-
stridlig, men hindrar inte att även konstnärligheten i
den betydelse han givit detta begrepp tillhör honom.
Virtuositeten blir ju aldrig hos honom en tom form,
den är endast vapen och verktyg i hans känslas, hans
konsts tjänst. Han är målmedveten som konstnär i
varje tum och han låter all effekt verka till förstärk-
ning av helhetsintrycket.
Hans storhet är först och främst hans naturlighet,
hans enkelhet. Det är visserligen sant att inom vissa
gränser ha poesins språkbruk — av ålder och natur-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:13:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svskald90/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free