- Project Runeberg -  Svenska studier /
186

(1869) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(kar anfigtet, hvilket fedan ånyo blifvit infatt. Taflan
målades i Lund 1718. Hela pafkriften är en väfnad af
dikt och fanning, (afom beftämdt framgår af följande.
Defs grundval är en anekdot, fom berättats af LORENTZ
PASCH d. ä. för hans fon, profeflor PASCH, och hvilken
förf. på annat ftälle* redan anfört. Der fäges, att
kungen en dag i Lund kom in i Kraffts atelier, för att fe
på det då under arbete varande porträttet. Konftnären
fjelf var imellertid fjuk, och endaft hans elev, den unge
Pasch, fanns på ftället. Förmodligen för att roa fig åt
ynglingens förlägenhet, (kar då kungen fonder taflan.
»Öfver detta», heter det i vår källa, »blef unga PASCH
få beftört, att han begynte gråta. Konungen och de
herrar, fom honom medföljde, roade fig deråt; men
fedan han efterfrågat defs namn, klappade han honom på
axeln och fade, att han (kulle komma ihog honom.» Af
detta lkämt med en förfagd yngling har nu anteckningen
och efter denna flere hiftorici gjort en fullkomlig fabel.
Ty af konungen finnas ej blott otaliga målade och
graverade porträtt, utan, hvad vigtigare är, flerfaldiga
få-dana, dem han fjelf bortfkäpkt, och hvilkas äkthet
få-lunda är fatt utom allt tvifvel. Sådana äkta porträtt ha
målats af Ehrenstrahl, VON Krafft (många exemplar),
Axel Sparre m. fl. i olja famt i miniatur af
Utter-hielm, en Wedekind (i Yftad 1715) och andra.
Sär-(kildt märka vi, (afom en beftämd vederläggning af
anteckningens innehåll, att Feif (krifver från Bender i febr.
1712 (br. 7): »Gen: [Sparre] har giordt Hans M:ts och
Chans portraits tämmeligen ftora, fom äre makalöfa,
bägge lijkna öfvermåttan, fom är det förnämfta, ännu är
H. M:ts portrait aldrig blifvit (a lijkt giordt, vår herre
bevare originalet, det är rät makalöft.» Att vilja neka,
det åtminftone denna bild är målad omedelbart efter fitt
original, vore abfurdt.

Men konungen ej blott tillät flere målare att åt
ef-terverlden bevara hans på en gång (köna och manliga
drag; han var äfven i andra hänfeenden kännare och
be-fordrare af deras konft. Så t. ex. berättar Feif (br. 17),
att när STANISLAI porträtt anlände till kungen i Turkiet,
uppftodo mellan herrarne i hans omgifning olika tankar
om bildens likhet, hvilka konungen fynes afgjort genom
fitt omdöme. »Hans M:ts mening är, at de eij äre vahne

3igitizedbyG00gIe

* Se fid. 66.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:15:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svstudier/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free