- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1895 /
297

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

297

u2. Bland det första, som slår oss vid läsning af evangelierna, är
frånvaron af tillfälliga och oväsentliga elementer i Jesu etisk-religiösa
undervisning. När vi genomgingo hans etiska och religiösa lärdomar, skänkte
de oss en oafbruten känsla af glädje och tacksamhet. Hans handlingar
äro af universelt betydande art. I hans lif och läror ha vi alla de
väsentliga elementerna af etiskt-religiöst lif och ingenting annat.

"Kristi läror synas oss kunna samordnas under nägra få enkla
huf-vudrubriker. Kanske är ingen klassificering så god som Pauli ryktbara
treenighet: tro, hopp och kärlek. Tro på en rättfärdig världsordning;
hopp om mänsklighetens framtid; kärlek till Gud i människan.

"Jämförd med denna kristendomsuppfattning, hvad motsvarighet
finnes i den vanliga, af kyrkoauktoriteterna drifna framställningen? Både
ortodoxi och liberalism, både supranaturalism och rationalism, både
hög-oeh lågkyrklig förkunnelse, huru olika äro de alla med hvad som
predikades på Galiléens höjder och sjöstränder för adertonhundra år sedan!

"Samtidens kristna tankelif är deladt i tre stora läger. Främst
märkas de två gamla lägren, supranaturalism och rationalism. Men en annan
grupp af människor fyller ett tredje läger, halfvägs mellan dessa två,
sådana, hvilka beträdt via media, hvilka blicka till höger och till vänster i
afsikt att gå klara för hvardera sidans hotande skär. Följaktligen äro de
blottade för anfall från bägge sidor.

"Så hålla nu dessa tre klasser af teologier meningsskiftena och
fäktningen i gång, och ingen kan förutsäga när fred skall varda återställd.
Antagligen fortsätta de att fäkta och hålla sina meningsskiljaktigheter uppe
till tidernas ända, med mindre Kristi kyrkor lära ’en fullkomligare väg’,
vägen till undgående af teologiska diskussioners Babel. Denna
undsätt-ningsväg skall nås, synes oss, när de komma att fullt uppfatta
kristendomens väsentliga natur, icke som dogmer, utan som etiskt-religiöst lif hos
hvarje individuell själ och hos mänskligheten i sin helhet. En sådan tid
skall helt visst komma — och den är, vi hoppas det, ej alltför aflägsen —,
dà alla våra religiösa sträfvanden skola koncentreras i detta ena, att än
en gång lefva Jesu Kristi lif och återigen verka hans verk, så att
dogmernas regering får för alltid en ända. Dogmortodoxien skall gifva rum åt
lefvernets och handlingens ortodoxi."

Och nu är jag färdig att sluta dessa fragmentariska antydningar.

Men något bör väl till afslutning meddelas från inbjudarelandet, från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:17:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1895/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free