- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1895 /
543

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SPANSK NUTIDSLITTERATUR.

543

besök hos Don Carlos i Venezia. Med lefvande intresse skildrar hon i de
båda andra förhållanden och personer, med hvilka hon kommit i direkt
beröring, och hon uttrycker med skäl sin förundran öfver den obekantskap, som
sådana litteraturens heroer som en Victor Hugo, en Edmond de Goncourt,
en Zola röja i afseende på Spaniens litteratur. Otvifvelaktigt har förf.
därutinnan rätt, ty om än det är ett fatal förunnadt att äga hennes universalitet,
och om än i Spanien t allmänhet kännedomen om Frankrikes litteratur icke
är större än den är i Frankrike om Spaniens, så torde spanska författare af
rang icke kunna beslås med den häpnadsväckande okunnighet i detta afseende,
som Senora Pardo Bazån berättar om fransmännen.

Utom Senora Pardo Bazåns här ofvan omnämnda Feijöo y su siglo,
förtjäna ännu några biografiskt-kritiska essays af henne ett omnämnande/

Äldst är den studie öfver medeltidens legender, filosofi och historia, som
hon gifvit under titel Vida de San Francisco de Asis, en bok som af
spanjorerna läses med samma andakt, som de än i dag läsa Santa Teresa, och som
pà sin tid ingaf det klerikala partiet en förhoppning att för sig hafva vunnit
en betydande författare, hvars San Francisco »förtjänar att ristas på guldplåt».

Om den bild hon här tecknat af den helige Franciskus, denna söderns
son med de stora lidelserna, som från välluslingens sinnliga njutningar
omvände sig till »ett lif sådant som Jesus lefde», är ny, känna vi icke, men den
kärlek, med hvilken den tecknats, förlänar den intryck af att vara trogen.
Utan lärdomsapparat har förf. förstått att gifva en helbild, som står klar för
läsaren, som far lefvande för sig den tid och de förhållanden, i hvilka
Franciskus lefde, som kan följa hela hans psykologiska utveckling och klart se det
mål han ställt för sig: människans lif i oskuld och kärlek.

I Los poetas épicos christianos äro Dante, Tasso och Milton föremål för
en djupgående analys, som visar, att förgångna tiders stora andar ingenting
förlora på att framställas äfven med vanliga dödligas fel och brister. Genom
det sätt, på hvilket Senora Pardo Bazån behandlat sitt ämne, blifva dessa
stora andar mera mänskliga, de komma oss närmare, i samma mån vi erfara,
att äfven de hade lidelser som andra människor, och vi icke blott glädja oss
öfver deras triumfer utan deltaga i deras motgångar.

Så naturalist hon än är, framhåller Senora Pardo Bazån beundransvärdt
väl det estetiska värdet i det historiska materialet och framställer taflor, rika
på färg och fulla af poesi, och framförallt är hennes frihet från all pessimism
att betona.

»Forna tider», säger hon, »hade tron och epiken, vi ha barmhärtigheten
och lyriken. Tron har emellertid icke dött, lika litet som epiken, de hafva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:17:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1895/0549.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free