- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Andra årgången. 1912 /
471

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Dagens frågor - Svenskt Konstgalleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAGENS FRÅGOR 471

Att vårt Nationalmuseum är en ovärderlig och rik källa för vår
kännedom om nyare tidens svenska konst hafva vi ju länge vetat, och
denna källa har varit oss lättillgänglig. Men alla hafva säkerligen
icke haft klart för sig, hvilka betydande skatter särskildt af
porträttkonst, som förvaras i åtskilliga af våra offentliga institutioners
samlingar, hvilka äro långt mindre lättillgängliga eller bekanta, såsom t. ex.
Upsala Universitets och Akademiens för de fria konsterna
omfångsrika och förträffliga samlingar. I det föreliggande arbetet få vi emellertid
ett urval afbildningar, som visa oss utmärkta profbitar ur dessa
samlingar och som locka till vidare studium af desamma. De enskilda
samlingarna, spridda på slott och herrgårdar eller förvarade i
vederbörande ägares privatvåning, äro gifvetvis för en större allmänhet
fulkomligt otillgängliga, och praktiskt taget är det äfven för forskaren
ett mycket svåråtkomligt arbetsfält. Att få en del af de för svensk
konstutveckling mest betydande sakerna i dessa samlingar vackert
reproducerade är därför en stor vinst för alla intresserade.

Det är icke endast för fackmännen, som detta arbete har sin
betydelse. Ingen kan gärna undgå att gripas af intresse vid
genom-bläddrande af de goda afbildningarna. Man förvånas och glades, att det
finnes så mycken gammal, verkligt god konst, som kan kallas svensk. Och
man gör åter den egendomliga iakttagelsen, hurusom en god afbildning
ofta är det bästa medlet att väcka intresse för själfva föremålet. Särskildt
frappant erfar man detta, då man ser de i Svenskt Konstgalleri talrika
afbildningarna af äldre medaljer. Hvem förirrar sig väl någonsin till
Kungl. Myntkabinettets öfverfyllda montrer för att njuta af konst?
Och dock lär oss Svenskt Konstgalleri, hvilka utmärkta små konstverk
som finnas bland massan af dessa gamla slantar. Och hvem ägnar i
allmänhet mer än ett flyktigt ögonkast åt sakristiornas oftast dammiga
och illa upphängda porträtt? Där kunna dock sådana verkligt goda
saker träffas som Gaspar Kenckels porträtt af Olof Malmenius i
Floda eller det förträffliga Aurellerporträttet i Eskilstuna stadskyrka
m. fl.

Det är ju gifvet, att urvalet till ett arbete af här ifrågavarande art
måste blifva i viss mån godtyckligt. Men i det stora hela synes dock
valet i hittills utkomna häften vara mycket lyckligt. Det gifver oss,
samtidigt som det betonar de väsentligaste, mest karakteristiska dragen
hos de olika perioderna, äfven en god inblick i värdet, omfånget och
arten af vårt lands besittningar af svensk konst.

Till afbildningsverket har utgifvaren författat en kort introduktion af
stort värde vid arbetets begagnande. I denna söker han gifva en
koncentrerad karakteristik öfver den svenska bildkonsten under de
olika perioderna, därvid klargörande de konstnärliga afsikterna under
olika epoker. Författaren har där velat föra betraktaren af de olika
konstverken fram till en djupare förståelse af hvad han ser, hjälpa
honom att själf analysera bildverken och de konstnärliga intentioner, de
uttrycka. I denna introduktion finnas många mycket goda och
värdefulla iakttagelser nedlagda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1912/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free