- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjärde årgången. 1914 /
124

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Det nya äktenskapslagstiftningsförslaget ur kyrklig synpunkt. Af S. A. Fries

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124 S. A. FRIES

det första steget till statskyrkans undergång i vårt land med
alla de ödesdigra följder, som däraf komma, såsom jag bl. a.
visat i mitt föredrag på prästkonferensen i Stockholm 1912,
utgifvet under titeln »Statskyrka eller frikyrka?»

Lagberedningen synes mena — mera kan ej sägas — af den
svenska kyrkan godkända dop. Men detta är ej uttryckligt
sagdt. Klarhet måste här ovillkorligen åstadkommas, så att
bestämmelsen i den föreslagna lagen kap. 4 § 2 får följande
lydelse: »Hvad nu är sagdt om medlem af svenska kyrkan skall
icke tillämpas å den, som ej mottagit ett af den svenska kyrkan
som rättsligt giltigt erkändt dop och ej mottagit sådan i
handbokens 4:de kapitel åsyftad undervisning af präst i svenska
kyrkan, att han blifvit förklarad beredd att, efter undergången
konfirmation, få tillträde till nattvarden.»

Som man ser, innesluter frågan om dop och konfirmation
som villkor för kyrklig vigsel så viktiga kyrkopolitiska följder,
att man till sist kan säga, att den svenska kyrkans viktigaste
grepp om det svenska folkets religiösa uppfostran, jå hela
kyrkans existens efter hand står på spel, om kyrkomötet här ej
gör sin skyldighet och säger nej till hvarje ändring af
nuvarande förhållanden, som ej i det svenska folkets andliga intresse
tillvaratager de nödvändiga förutsättningarna för att statskyrkan
skall kunna utföra sin välsignelsebringande verksamhet. Den
enskildes religiösa tankar och öfvertygelsefrihet lida härigenom
ej någon inskränkning. Ty det står ju enhvar fritt att i stället
för kyrklig vigsel välja borgerlig. Men den, som ej vill gå kyrkans
berättigade önskningar till mötes, har ju själf undanbedt sig
hennes medverkan. I enstaka undantagsfall skulle man ju kunna
låta domkapitlet meddela önskvärd dispens från
konfirmationsläsningsvillkoret.

Naturligtvis ligger det i kyrkans intresse att göra den
kyrkliga vigseln tillgänglig så vidsträckt som möjligt. Men icke på
bekostnad af kyrkans egen värdighet och hennes möjlighet att
inverka fostrande på Sveriges folk. De nu sedan 1908 rådande
inskränkande bestämmelserna ha icke hindrat en förkrossande
procent af kontrahenterna att fullt frivilligt välja den kyrkliga
vigseln. Under perioden 1909—1912 har ej mindre än 91,3 %
valt den kyrkliga vigseln. Af 32,546 par vigdes 1909 endast
2,240 borgerligt, och af dessa voro ej mindre än 1,292
tvångsborgerliga vigslar. År 1912 voro de borgerliga vigslarna för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:20:01 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1914/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free