- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjärde årgången. 1914 /
196

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Två kyrkor. Saltsjöbadskyrkan och Engelbrektskyrkan. Af Arvid Bæckström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lägre. Transepten kunna härigenom orienteras på ett
förmånligare sätt än eljest i förhållande till predikstol och kor. Och
koret vinner en illusorisk förlängning genom det nya
förträffliga perspektivet (och därtill större synlighet genom sitt förhöjda
scen-golf). Kanske arkitekten fått dessa uppslag från den
konstart, som i fjärran tider haft sina rötter så oupplösligt snärjda
samman med religionens, ifrån teatern? Ty det hela är ju en
fråga om kulisser och åhörarbänkar. Eller kanske från
altarskåpens små mysteriescener (således också från teatern, indirekt)?
I hvarje fall har Wahlman här helt enkelt och genialt infört en
ny dimension i kyrkointeriörens arkitektur. Innanför
tribunbågens (den inre korbågens) nedåt öppna trepassbåge är absidens
kupol hållen i höjden af pendentif-artade hvalf på hörnkonsoler.
I väster sker ingen nischformig indragning, utan där är öfver
orgelläktaren åter en öppen träkonstruktion på de af arkader
genombrutna sidomurarna. Omkring de två stödjande pelarna
bilda musicerande änglar breda kapitälband — några blåsa tuba
alldeles som på den berömda änglapelaren i Strassburg.

Rundt hela interiören utom på altarväggen och de båda
korsarmarnas ytterväggar, som genombrutits af höga fönster, finnas
emporer för olika ändamål, antingen liksom utgröpta ur
granitmassorna såsom loggior eller lagda såsom träläktare på stora
konsoler från pelarna.

Dagsljuset, den största af alla stämningsmålare och förgyllare,
inkommer visserligen från alla sidor, men har afvägts till ett
fridfullt lagom, dels därigenom att ljusöppningarna i förhållande
till de rymder deras ljus skola upplysa hållits tämligen små,
dels därigenom att de flesta af dessa ljusöppningar förlagts
ganska högt och djupt i murarna. Det elektriska ljuset från
kronor och lyktor har beröfvats sin irriterande skärpa genom
de mässingsreflektorer, hvari det inbäddats; genom de tindrande
reflexerna har dessutom åt detta eljest så kyliga slags ljus
vunnits en behaglig värmegrad. Särskildt de fyra stora takkronorna
(också de af arkitekten) äro vackra prof på svensk smideskonst.
Deras små glödlampor sitta i tre våningar öfver hvarandra och
ha omkring sig utåt öppna hufvar — ungefär som kvinnornas
hucklen i vissa af våra nationaldräkter.

Till grund för dekoreringen och inventarierna har också här
lagts en väl genomarbetad plan. Ända ut i detaljer ha
tillgodogjorts motiv ur den allmänna kristna föreställningsvärlden och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:20:01 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1914/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free