- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjärde årgången. 1914 /
546

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Två fasader. Clasons bank och Westmans rådhus. Af Ragnar Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TVÅ FASADER

CLASONS BANK OCH WESTMANS RÅDHUS
AF FIL. KAND. RAGNAR JOSEPHSON

Ropet på nationell konst har under de sista tjugu åren ljudit
allt starkare i Sverige. »Det gifves lika litet patriotiska
känslor med hvilka man kan njuta konst, som det gifves
patriotiska känslor, med hvilka man kan producera konst eller
litteratur eller vetenskap» — dessa en »världsmedborgarinnas»
ord hafva en ihålig klang; de komma från en graflagd tid. Det
kosmopolitiska konstverket söker förgäfves efter ett fädernesland
i konstvänners hjärtan; men det rastypiskt ryska i en rysk tafla
banar väg icke blott till ryssars sinnen, utan till japanesers och
fransosers.

Krafvet på svenskhet i modern svensk arkitektur är af godo,
därom råder ingen tvekan. Men det må icke framföras med
alltför hätsk påstridighet och nationellt högmod. Man må betänka,
att det renodladt inhemska i detta lands stenarkitektoniska
uppfinning är beklämmande ringa, att de stora byggena i Sverige
äro otänkbara utan de i Europa och att de stora byggmästarna,
Pahrar, de la Valléer och Tessinar, voro bördiga, icke från
Sverige, men från Italien, Frankrike och Tyskland.

Trots detta hafva dessa utländska växter/ planterade i
svensk jord, icke något främmande och icke något exotiskt öfver
sig. Det nordliga klimatet har förvandlat dem, de hafva helt
blifvit det nya moderlandets egendom. Svensk fattigdom och
svenskt material ha förlänat arkitekturen en kärf manlighet, en
lugn måttfullhet, som blifvit dess märke- Till och med det
exalterade modet — barockens svulst och rococons nyckfullhet —
har här fått en behärskning, som präglat det med allvar.
’Svenska fattigdomens betydelse’ för svensk byggnadskonst har varit
stor och välgörande. »Af slät gärning, ödmjuk och stark» var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:20:01 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1914/0552.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free