- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjette årgången. 1916 /
215

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Litteratur - En svensk om Australien. Af Helge Nelson - Gotlands medeltida träskulptur. Af Henrik Cornell - Carl R. af Ugglas: Gotlands medeltida träskulptur till och med höggotikens inbrott

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR 215

användt för att hugga träd, vakta får, plöja jord, bygga hus m. m.
dylikt, och hvilket det belönat med en tarflig nödtorft.»

Det är emellertid ej blott i detta sista kapitel svenska och
australiska förhållanden förbindas med hvarandra. Att prof. Anderssons
arbete trots sin öfversiktliga och gedigna karaktär är en lättläst och
rolig bok, beror ej endast på en underhållande stil och ett lagom
mått af fakta utan också på de belysande jämförelserna med svensk
natur, svenskt näringslif och svenska ekonomiska förhållanden, som
han just så ofta, som behöfves, har till hands, och som sätta läsaren
in i miljön. Och därför har förf. också lyckats med det lilla
konstverket att åstadkomma ett arbete, som förtjänar sin läsekrets lika
väl hos den bildningssökande allmänheten i gemen som hos den
speciellt geografiskt, ekonomiskt eller socialt intresserade.

Helge Nelson.

GOTLANDS MEDELTIDA TRÄSKULPTUR

I en gammal visa heter det att

guld väga de gutar på lispundvåg,
de spela med ädlaste stenar.
Svinen äta ur silfvertråg
och hustrurna spinna på guldtenar;

och i all sin folkliga öfverdrift passa de orden utan tvifvel mycket
väl in på det medeltida Gotland, särskildt bredvid det öfriga Sverige,
hvars hederliga modernäring gaf en i jämförelse med den gotländska
köpenskapens vinster betydligt knapp utkomst. Detta förhållande ger
också Gotland ett särskildt rum i vår medeltida konsthistoria. Dess
rykte som Sveriges egentliga konstland gör att man alltid med spändt
intresse tar del af hvarje nytt arbete rörande dess historia. Genom
andra forskare äro ju arkitekturen och stenskulpturen på ön redan i
hufvudsak kända. Carl B. af Ugglas (Gotlands Medeltida
Träskulptur till och med Höggotikens inbrott. Bidrag till
kännedomen om stilströmningarna i Norden under den äldre medeltiden.
Stockholm, Albert Bonnier 1915.) har samlat och bearbetat materialet
till den andra hufvuddelen af dess konsthistoria: träskulpturen.
Ämnets betydelse och författarens metod samt hans på en nästan
fullständig kännedom om det svenska och utländska materialet
grundade förmåga af kombinationer åt olika håll ställa arbetet i främsta
ledet, af hvad svensk konsthistorisk forskning under senare tid
frambragt.

Den kulturella miljön och de historiska förutsättningar, mot hvilka
vi ha att tänka oss konstlifvet på Gotland, har förf. utförligt skildrat
i de inledande kapitlen. Resultaten af forskningen rörande de
allmänna förbindelser med främmande länder, som den nordiska ön
redan mycket tidigt knutit, bli här föremål fpr ett sakligt
ompröf-vande referat. Härigenom är också en fast grund lagd för den
därefter följande konsthistoriska diskussionen, på samma gång som of-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:21:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1916/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free