- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjunde årgången. 1917 /
55

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

synes rotfasta och välgrundade föreställningar falla samman.
Skildringen af denna katharsisprocess hos hufvudpersonen är förträfflig;
men det följande positiva partiet, där författaren skildrar hur
Lennart Ahlborns nya lifsåskådning skall omsättas i verkligheten, är
betydligt svagare. De finländska kretsar i Stockholm, hvilka han närmar
sig, äro af författaren skildrade med tydlig sympati, men man kan
icke undgå att få ett starkt intryck af att man äfven där är ganska
benägen för att sätta orden i första rummet och handlingen i andra.
Äfvenledes förefaller slutet en smula osannolikt och väl melodramiskt.
Men med dessa svagheter är dock Eldens återsken ett verk, som
förtjänar all aktning, särskildt på grund af den djupa känsla för
de ideella och moraliska värdenas betydelse i tillvaron, som
genomströmmar hela framställningen. I detta hänseende ställer det sig
värdigt vid sidan af En flanör, som väl allt fortfarande får anses
som Siwertz’ bästa arbete.

I Bengt Bergs bok En german är det likaledes en stark
personlig öfvertygelse, som utgör den bärande kraften. Boken är på sätt
och vis mera att betrakta som en personlig bekännelse än som ett rent
skönlitterärt verk. Åtminstone har författaren ägnat anmärkningsvärdt
litet intresse åt att fullfölja de uppslag, som vid sidan af
hufvudhandlingen förekomma i skildringen. Centralfiguren är en ung svensk
läkare, som fått sin utbildning i Tyskland och där förvärfvat många
vänner. Han har också lärt känna det moderna Tyskland med dess
arbetsintensitet, dess outtömliga rikedom på skapande intelligens och
dess stora framtidsperspektiv, och detta har väckt till lif hos honom
en sympati och en beundran, som koncentrerat sig i en stark känsla
af rassamhörighet. Då kriget bryter ut, står han som alla andra i
första ögonblicket slagen af häpnad och vet ej hur han skall betrakta
det hela; men så småningom börjar rasfrändskapens makt göra sig
gällande i hans inre och han känner det som en plikt att själf sätta
in sin personlighet i det stora spelet. Då han samtidigt får veta,
att den kvinna, han älskar, i hans frånvaro kastat bort sig åt en
annan man, fattar han raskt sitt beslut och beger sig som frivillig
läkare till Tyskland, där han placeras i ett fältsjukhus på
Karpaterfronten. När han efter långa månaders oafbrutet arbete bereder sig
att återvända till sitt hem, där hans forna älskade farligt sjuk
väntar honom, träffas han af en granatskärfva och faller på sin post,
samtidigt med att de nyinsatta tyska hjälptrupperna definitivt besegla
det ryska nederlaget.

Som redan blifvit antydt har författaren varit så absorberad af
sitt egentliga ämne att han nästan glömt bort, att han egentligen
skrifver en roman. Händelserna börja och utvecklas men nå aldrig
någon organisk afslutning. Krafvet på att få veta »hur det gick» är
visserligen en smula banalt men dock ej oberättigadt, och en roman
kan ej anses ur konstnärlig synpunkt afslutad, därför att författaren
slår ihjäl hufvudpersonen och ett par af hans goda vänner. En
german
är alltför litet genomarbetad för att göra ett i konstnärligt
hänseende fullt tillfredsställande intryck; men den grundton af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:53:16 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1917/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free