- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjunde årgången. 1917 /
59

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utförligt; men väljer man i stället att låta bokens innehåll vara
normerande, så kommer man mycket lindrigt undan. Prästens barn
är en ytterst menlös bok, som icke kostar läsaren någon möda att
smälta. Emellertid är det icke omöjligt att boken kan få en hel del
läsare. Godmodig och naiv som den är, lämpar den sig, som man
förr brukade säga, särdeles väl för läsning i familjekretsen.

Viktigare och betydelsefullare än något af de hittills omtalade
arbetena äro emellertid tvenne andra verk, hvilka bägge stå på
gränsen mellan skönlitteratur och kulturskildring men som äga ett både
historiskt och psykologiskt värde vida högre än hvad det stora
flertalet rent skönlitterära verk kan uppvisa: Martin Kochs Guds vackra
värld och Fabian Månssons Rättfärdiggörelsen genom tron. Båda
dessa arbeten spänna öfver så stora områden och beröra så många
och svårlösta problem att ingen behandling, utgående från blott
konstnärliga synpunkter, kan komma att göra dem full rättvisa; och den
som skrifver dessa rader vill bestämdt framhålla, att den analys, som
här framlägges, i intet hänseende gör anspråk på att vara uttömmande.
Det är att hoppas, att specialister med tiden komma att i fackligt
hänseende belysa de bägge arbetenas betydelse; här vilja vi begränsa
oss till de allmänna synpunkterna.

Martin Kochs arbete är en berättelse om en släkt från en svensk
landsbygd, där lagen ännu blott hunnit blifva ett mer eller mindre
tomt ord och där man känner statens makt egentligen blott som
något, hvilket man har till uppgift att förakta och föra bakom ljuset.
Näfrätten är den enda rättsgrundsats, som där erkännes; den
säkraste skytten, den vildaste slagskämpen och den listigaste
skoggångsmannen är traktens herre, och den som reser sig mot hans välde
kan betrakta sig som förlorad, om han icke kan lita till en säkrare
bössa eller en skarpare knif. Ur denna härd af laglöshet och
förvildning utgår en släkt, hvilkens öden Martin Koch skildrar. En
gren stannar i den gamla fädernebygden vid gården Söråker och
Hasselbottens grufvor, andra åter kastas ut i världen och förlora
förbindelsen med de sina, några — de flesta — gå nedåt, andra hålla
sig uppe och visa tendens att stiga. Det är med andra ord hvad
Zola kallat »histoire naturelle d’une famille», som författaren sökt
gifva. Men om uppslaget antyder ett visst beroende af Zola, så är
utförandet så skildt från honom som möjligt. Martin Koch
anknyter här till tvenne sig emellan vidt skilda författare, nämligen å ena
sidan Selma Lagerlöf, å den andra Dostojevski. Selma Lagerlöf har
emellertid egentligen blott helt sporadiskt påverkat honom och mera
i afseende på formen än innehållet, under det Dostojevski tydligtvis
är den som inspirerat hela hans människouppfattning och skänkt
honom mönstret för hans psykologiska analys. Hufvudpartiet i
boken är skildringen af den unge målarlärlingen Frans Karlssons bana,
hur han på grund af sitt indolenta temperament, sin obehärskade
njutningslystnad och sin totala brist på moralisk motståndskraft glider
vägen utför, först sjunker ned i fullständigt sedligt förfall och
därefter — både post hoc och propter hoc — glider öfver till det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:53:16 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1917/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free