- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjunde årgången. 1917 /
542

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

VÄRLDSKRIGET OCH DEN SVENSKA
KONSTIMPORTEN



af fil. d:r AXEL GAUFFIN

Det världskrig som sedan mer än tre år ödelägger dyrbara
kulturvärden och förintar oersättliga konstverk har, hvad
ingen väl från början hade kunnat förutse, utöfvat ett oerhördt
inflytande på den internationella konsthandeln.

Under krigets första år verkade detta inflytande i rent
nedstämmande riktning. Konsthandlarne i Paris stängde sina butiker,
och på Christies stora auktion i London slumpades konstverken
bort för vrakpris. Under denna första period torde mycket litet
konst ha införts till Sverige. Osäkerhetskänslan under de första
krigsmånaderna i förening med den jämförelsevis knappa
penningetillgången afhöll folk från att investera sitt kapital i
konstvärden, som inför den allt mer förhärjande världskatastrofen
syntes mer än problematiska säkerheter.

Men med krigets förlängning inträdde ett omslag. De stora
krigsvinsterna började skapas i de skilda länderna, och den nya
rikemansklassen visade snart en oförliknelig absorptionsförmåga,
när det gällde konstinköp. Den leddes härvid af två motiv:
dels begäret att skaffa sig en ny infattning som så litet som
möjligt påminde om det förflutna, dels en rent ekonomisk
beräkning att placera en afsevärd del af krigsvinsten i för
skatteberäkning oåtkomliga värden.

Men om sålunda konkurrensen på konstmarknaden hade ökats
och priserna i anledning häraf höjts, så hade den svenska
konstimportören tack vare den sjunkande kursen på främmande
mynt dock en allt större fördel gent emot sina utländska
konkurrenter.

Priser i mark och rubel, som skulle ha varit omöjliga för en
svensk spekulant att betala före kriget, lågo nu inom mångas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:53:16 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1917/0548.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free