Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Östliga inflytelser i svensk konst. Af Johnny Roosval
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ÖSTLIGA INFLYTELSER I SVENSK KONST
107
fattande draget i den svenska storhetstidens forskning; och när
Arne vidare talar orn de stora oundersökta områden i Ryssland,
som vänta på att gifva arkeologen stoff till kännedomen om de
svunna gotiska rikena, då läser man mellan raderna huru förf.
vill se de af Montelius, Almgren, Stjerna grundligt skolade
svenska arkeologerna vid spadarna, och man ger honom rätt,
J J E BA D E LSI-; N
BEBADELSKN
••.
-.VI
»j !f/;;i x-.-;
KRISTUS FRAMBÄRES I TEMPLET
CENTAUR OCH PANTER
RELIEFER l BYZANTINSK STIL Å GOTLÄNDSKA SANDSTENSFUNTAR, 1100-TALET
(ur Roosval, Die Taufsteine Gotlands)
där vore de på de rätta platserna! Hvilka uppslag ha här
icke redan gifvits af svensk forskning. Man påminnes med
rätta framför andra om Bernhard Salin, som visat huru från
Svarta hafskusten en kulturström, jå kanske en folkström, under
200- och 300-talen spridt sig norrut öfver Schlesien, Posen,
Brandenburg, Mecklenburg, Slesvig-Holstein, de danska öarne
och Sydsverige, en ström med hvilken också vårt första
run-alfabet följde, den 24-typiga runraden.
Ett par sekler senare sker en annan östlig inströmning af
tydlig konstnärlig vikt. Den i sydrysk gotisk kultur uppträdande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>