- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Åttonde årgången. 1918 /
108

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Östliga inflytelser i svensk konst. Af Johnny Roosval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

JOHNNY ROOSVAL

orientaliserande smaken för granatinlagda guldföremål återfinnes
då på Gotland. Detta vill jag eftertryckligt betona. Här är ett
första slående bevis på orientalismen i den egendomliga
gotländska konsten, här fick den händige gotländske konstnären
redan en droppe af den orientaliska essentian i sitt blod, som

för all framtid skulle utmärka
den rika öns verk, så länge där
öfverhufvud producerades konst.
Det finnes emellertid flere
förklaringar på den gotländska
orientalismen.

Redan den följande perioden,
vikingatiden, erinrar därom. Då
Arne i ett kort kapitel ger
några exempel på 800—1000-talens
många svensk-ryska förbindelser,
kan han visa på ett eget arbete
som källa, hans värdefulla
gra-dualafhandling La Suéde et
l’Orient, där han bl. a. skildrat
det persiska ornamentala
älsklingsmotivets, palmettens, inträde
i svensk och enkannerligen
gotländsk konst, hvilket utan
gensägelse skett först via Ryssland.
Det var en af de många goda
håfvorna från asiatisk kultur, som
nådde hit i samband med svenska
vikingars vägbrytande, statsgrundande, ordnande,
köpenskapsid-kande och vid lämpliga tillfällen äfven på öfligt vikingavis röfvande
verksamhet i österled. Redan det af arkeologerna uppgräfda
materialet, smycken, rembeslag o. d., är här mycket upplysande.
Man får bilden af en in i hvardagslifvets småsaker nående
orientaliserande smak-ström, som visserligen icke förkväfver de
inhemska äldre traditionerna. Den konsthistoriska forskningen
har kunnat påvisa, huru in på 1100-talet monumentala arbeten
influeras af östern, sålunda ha dopfuntar bevisats vara huggna
med silfverskålar i orientalisk stil som förebilder, hvilka
inkommit genom den östliga handeln o. s. v. En kyrkfasad,
troligen Gotlands äldsta, orneras af en praktfull palmett-bård.

(Foto förf.)

HELGONMÅLNING I GARDE KYRKAS

TORNBÅGE, GOTLAND, J BYZANTINSK

STIL, 1100-TALET

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:22:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1918/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free