- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Åttonde årgången. 1918 /
212

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Litteratur - Professor Söderhjelms Levertinbiografi. Af O. Wieselgren - Svensk monumentalkonst från medeltiden. Af Carl R. af Ugglas - Henrik Cornell och Sigurd Wallin: Sengotiskt monumentalmåleri i Sverige. I. Härkeberga kyrkas målningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

212 LITTERATUR

för den skildrade men utan att likväl slå öfver i äreminnets
kritiklösa entusiasm, klokt och rättvist fördelande ljus och skugga,
takt-full i allt hvad som rör den skildrades rent personliga
angelägenheter, rik på faktiska upplysningar och med en mängd af nya och
intressanta synpunkter. Utan tvekan kan den inräknas bland de bästa
biografier, som vår litteratur äger. Levertins tyvärr i förtid afbrutna
men dock så resultatrika och betydelsefulla verksamhet i den svenska
kulturens tjänst har i detta arbete fått ett värdigt och för framtiden
beståndande minnesmärke.

O. Wieselgren.

SVENSK MONUMENTALKONST FRÄN MEDELTIDEN

Den vackra bok, som sändes ut i föregående års julmarknad af
ett par unga, initiativkraftiga konsthistoria", fil. lic. Henrik Cornell
och amanuensen Sigurd Wallin Sengotiskt monumentalmåleri
i Sverige. I. Härkeberga kyrkas målningar (Upsala 1917) är
ett stycke af en bragd. Det låter stort, men jag skall i det följande
försöka gifva omdömet dess motivering. Först måste dock sägas, att
äran för denna bragd dela utgifvarna med fil. kand. Nils Moosberg,
hvilken framställt det utomordentliga fotografiska bildmaterial, som
reproduceras i arbetet i 53 stycken förträffliga Gederquistska ljustryck,
och hvarigenom en hel kyrkas omfattande svit af dekorativa
målningar föreligga till både konstvännens och historikerns glädje och
stadium. Hvad den saken betyder, vet den som gjort försöket att
genom sin kameralins fånga en smula af den brokiga bildvärlden i
något dunkelt, af tid, damm och kaminsot härjadt kyrkhvalf. Hvad
kand. Moosberg åstadkommit, kan helt enkelt inte göras bättre. Hvar
linje, hvar nyans, till och med detaljer i det tekniska utförandet
framträda här med all den skärpa och precision, som kan begäras. Man
kan tryggt säga, att inte ens ett studium öga mot öga med
originalen själfva ger — naturligtvis frånräknadt det, som äfven den bästa
fotografi ej kommer åt, främst det koloristiska — så stor behållning
som ett genombläddrande af denna bok. Betydelsen för en
konsthistoriker att få arbeta tillsammans med en god fotograf framgår däraf
än en gång och på ett det mest eklatanta sätt. Hvarför äro våra
fotografer i allmänhet så obenägna för det samarbetet?

Det är helt enkelt så, att hvad här åstadkommits, är att en
representativ del af ett konstnärligt material, hvars vikt och värde
först därmed blifvit helt klart, för första gången gjorts bekant ej
bara för lekmannavärlden, utan i stor utsträckning äfven för de
närmast intresserade, fackmännen. Dess rykte har visserligen varit i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:22:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1918/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free