- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Åttonde årgången. 1918 /
258

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Georg von Rosens konst. Af Erik Wettergren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GEORG VON ROSENS KONST

EN KONTURTECKNING MED ANLEDNING AF
HEDERSUTSTÄLLNINGEN

AP INTENDENTEN VID NATIONALMUSEUM ERIK WETTERGREN

När Akademien för de Fria Konsterna med en stor
utställning velat hedra Georg von Rosen i samband med hans
75-årsdag, är det helt säkert med en känsla af att han mer
oemotsägligt än någon annan gör epitetet akademiker till en
hederstitel. Han har varit det som lärare och som
Konsthögskolans direktör, men han är det främst genom hela arten af
sin konstnärliga läggning. Allt hvad akademien af ålder velat
vara — en odlare af det konstnärliga kunnandet, en arftagare
till seklernas skönhelsdestillat, en väktare öfver idealens
högnivå, med ett ord en den bästa traditionens bärare — allt
detta är Georg von Rosen utan att bygga murar kring sitt
fri-hetskraf, endast genom att på det själf klaraste sätt följa sitt
väsens lagar. Det är naturligtvis därför att dessa ideal, hvilka
för de många bli till ett tvång, äro ett med hans naturliga
människa, som han aldrig eller sällan blir »akademisk» med
allt hvad detta smädeord innebär af förbenad programkoiist
med skygglappar både utåt mot lifvet och inåt mot de egna
ologiska impulserna. Traditionen är lifsluft för von Rosen, och
först då han med sig införlifvat tillräckligt af en till öfvermognad
traditionsmättad konst, känner han sig fri till egen konstnärlig
gärning.

Det var när han mötte den nordiske prerafaeliten, belgaren
Hendrik Leys’ konst, som uppenbarelsetimman slog för den
unge Georg von Rosen. Problem, som han famlat med, lågo
lösta inför honom, bryggan var slagen mot det århundrade, till
hvilket han hälst drömt sig, 1500-talet, och han hade funnit
den nyckel, med hvilken han själf skulle öppna dess port —
nämligen en stil. Hendrik Leys är framför allt stilkonstnär,
och den form, hvari han rör sig, är summan af de neder-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:22:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1918/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free