- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Åttonde årgången. 1918 /
292

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Dagens frågor 27. 5. 1918 - Den ryska kyrkan och revolutionen - »Frankensteins monstrum»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sammankalla det förut ofta omtalade allmänna konciliet, hvilket omsider
också under storartade högtidligheter sammanträdde i Moskva den
29 augusti. En af dess viktigaste uppgifter var att formligen fastslå
den ortodoxa kyrkans dominerande ställning i Ryssland gent emot alla
sekteristiska rörelser. Dessutom beslötos viktiga organisatoriska nyheter,
främst af allt återupprättande af patriarkdömet i Moskva. Detta hade
inrättats år 1589 men afskaffats år 1700 af Peter den store, hvilken
fruktade, att patriarken skulle göra sig till målsman för de kyrkliga
själfständighetssträfvandena. Den makt, som patriarken utöfvat,
öfverlämnade Peter i stället åt den år 1721 inrättade heliga synoden, där som
vi i det föregående sett tsarens vilja var allenarådande. Efter mer än
200 år fick kyrkan ändtligen på nytt ett andligt öfverhufvud ur sin egen
krets; den 18 november valdes en af den ortodoxa kyrkans biskopar,
Tikhon, till patriark öfver allt Ryssland.

Men då detta skedde, hade redan en ny storm brutit in öfver det
ryska riket. I början af november hade Kerenski störtats, och
bolsjevikernas ledare stodo vid målet för sina sträfvanden. Att dessa — bland
hvilka för öfrigt de flesta äro judar — icke skulle visa någon
nämnvärd hänsyn för kyrkans kraf var ju från början gifvet, och det dröjde
ej länge, förr än det ena kyrkofientliga dekretet efter det andra såg
dagen. Men om den verkan, som de utöfvat, vet man föga eller intet.
På kyrkligt håll hyser man gifvetvis den förhoppningen att
bolsjevismen snart skall ha lefvat ut sin tid och lugnare förhållanden återvända.
Om den ortodoxa kyrkan äfven under en eventuell tsaristisk
restauration skall kunna försvara den själfständiga ställning, som den under
revolutionens förvirring lyckats tillvinna sig, det är en annan fråga,
hvilken det må öfverlåtas åt framtiden att besvara.

»Frankensteins monstrum.»



»Frankensteins monstrum», den med häxkonst skapade
varelse, som blir sin skapare öfvermäktig, är ett
uttryck, som ofta möter i engelskt bildspråk, och som onekligen är
särskildt på sin plats vid betraktelser öfver det nuvarande läget.
Människan söker att i sin nöd draga in allt mer och mer, allt större
områden under den statliga organisationen och förlorar i och med
detsamma allt mer herraväldet öfver denna väldiga organisation liksom
öfver hela den situation, som framgått ur krigets häxkittel. Der
Zauberlehrling, som väckt trollet till lif, har glömt ordet som skulle
betvinga det.

Den erfarenheten är ej begränsad till något enstaka land, ja ej
ens till de krigförande länderna, men det är intet att förundra sig
öfver, om den framträder särskildt starkt i liberalismens och
industrialismens moderland, England; och därifrån komma då och då
lärorika underrättelser om de väldiga organisationsproblem och däraf
föranledda svårigheter, som krigstillståndet inom en modern stat af
Englands struktur fört med sig.

Ett fält, där det mest beundrade organisationsarbetet från staternas
sida utförts, är krigsmaterieltillverkningen; och det kan ingalunda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:22:41 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1918/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free