- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
32

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Moderna profeter. Av Kristoffer Benzow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32 KRISTOFER BENZOW

Wells’ kritik av den historiska religionen utgår liksom
Rathe-naus från det dogmatiskt-mytologiska inslag, som av dem
betraktas som oskiljaktigt från dess väsen. Särskilt går Wells skarpt
till rätta med vad han kallar spekulationens irrläror eller
felaktiga begrepp om Gud, som alla härstamma från misstaget att
söka Gud med logikens hjälp, varigenom ett spindelnät av oreda
och disputation väves tvärn över den stig, som leder till Gud.
Till dessa spekulativa irrläror räknar Wells ej blott
treenighetsläran och dylika historiska produkter av kristen »kommittéteologi»
utan även den i religionens liv urgamla föreställningen om en
skaparegud. Och Wells utmönstrar icke blott de element av
magi, som dröjt kvar även i högre religioner (Gud är ingen
trollkarl) . Hans kritik vänder sig även mot den religiösa försynstron.
Gud leder icke våra steg. Han skyddar oss icke i farans stund
och intresserar isig överhuvud ej för våra privatangelägenheter.
Allt isådant hopp om gudomlig hjälp karakteriserar Wells såsom
fetischdyrkan.

Men Wells ger icke blott negationer. Gud är icke desto mindre
med oss i modet och den manliga handlingen. I livet och i döden.
Men icke som »en lycko- och interventionsgud» utan som en
medbröder i kampen. Wells skiljer isträngt mellan det religiösa
gudsbegreppet, »hjärtats Gud», och »det dolda väsendet»,
världsalltets hemlighetsfulla makt, vir vars sköte vi på ett ofattbart
sätt utgå, men varom vi intet veta och till vilket vi ej kunna
komma i något livsförhållande. Det reella i religionen rör sig
helt och hållet om hjärtats Gud. Den Gud vi känna kommer
varken till oss i de strålande stjärnorna eller ur livets prakt och
glans, utan som en röst i vårt inre. Wells beskriver vidare denna
Gud såsom begränsad, han är varken .allsmäktig eller allestädes
närvarande, han är ej himmelens och jordens konung, men han
är ej heller identisk med samvetsrö.sten, med det bästa hos
människorna. Han är en självständig, kraftigt utpräglad personlighet,
som man kan lära känna och älska. Han är lika verklig som ett
bajonettanfall eller ett famntag. Han är gränslös kärlek,
gränslöst mod och ädelmod. Han är vår vän och broder och världens
ljus. Men hans kärlek är ej en vek kärlek, lik den en kvinna
hyser till sitt barn, den är en kärv kärlek, som icke tvekar att
sända plågor och död till möte, kaptenens kärlek till sitt kompani.
Gud är vidare ungdom. Han liknas vid en osynlig konung, ung
och full av dådkraft, som kallar män och kvinnor i sin tjänst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free