- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
33

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Moderna profeter. Av Kristoffer Benzow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERNA PROFETER . 33

Han kämpar och växer med mänskligheten, han frälsar ur
hopplöshetens nöd och genom sin segervilja ger han mod och kraft
att segra. Den som en gång mött honom och givit sig åt honom,
han sätter sedan in hela sitt liv på att kämpa för hans sak. Hau
blir en riddare i Guds tjänst för att skapa Guds rike på jorden.
Lika avgjort som Wells alltså hävdar, att hans Gud icke blott
är den mänskliga rasens kollektiva själ och syfte, icke blott ett
aggregat utan en syntetisk verklighet, icke blott det bästa hos alla
utan ett väsen i och för sig, liksom ett tempel är mer än en
samling stenar och ett regemente mer än en samling män, lika
bestämt tar han avstånd från den kristna gudstanken, som sätter
likhetstecken mellan Gud och det absoluta.

Hos Wells betecknar liksom hos Rathenau personlighetens
upp-givelse av sin egocentriska lyckolängtan, den gamla människans
skötesynd, och utträde i ett större livssammanhang övergången till
ett sant religiöst liv. Denna större helhet är släktet. Det är
släktets utveckling, som kräver individens underkastelse. Men
detta släkte kämpar ej utan bistånd — det istår under en stridbar
Guds banér.

Det är emellertid ej svårt att bakom den mytologiska
förklädnad Wells bastår sin gudom igenkänna livstrons religiösa patos.
Den genom världskrigets fasor söndertrasade moderna
kulturmänniskan har inför hopplöshetens avgrund postulerat Gud som
sin bundsförvant. Evolutionismens tro på livet har överlevat
krisen — genom att -axla gudstrons mantel. Men ränningen i
dess väv är samma solidaritetens och generositetens evangelium,
som genomstrålar Guyaus irreligion. Den framtidsreligion Wells
karakteriserar som »ett liv helgat åt rasens stora äventyr under
Guds ledning» uppbäres av samma idealitet som Rathenaus mera
nyktra förkunnelse om släktets förnyelse genom själens sanna liv.

Wells’ originalitet är den poetiska styrka, som präglar ’hans
gudssymbol. Om den också äger det religiösa värde, som
motsvarar den moderna människans religiösa behov, blir en annan
fråga. Men bortsett härifrån är det värt att lägga märke till att
livstron inför det avgörande eldprovet åter sträckt armarna mot
Gud. Mr. Britling kommer till klarhet i upplevelsen av den
osynlige konungen. Den religion inom idealitetens gränser, som
hos irreligionens geniale diktare är hängivenhet åt livets egen
rikedom utan relation till något hinsides och som hos Rathenau
H. Svensk Tidskrift i920.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free