- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
37

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Moderna profeter. Av Kristoffer Benzow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERNA PROFETER 37

uttryck åt denna erfarenhet, då han talar om, att människan,
så länge hon har Gud, har begrepp om Gud, vet något om Gud,
så länge är hon skild från honom. Först när själen förlorat sig
själv, födes Gud inom henne.

Religionens speciella värde är helighet (»das Heilige»). Och
detta är icke blott idealitetens blomma. Det har sitt fäste i en
högre verklighet, det betyder de ideella värdenas förankring i en
evig och fullkomlig värld. Eller med Windelband: det sannas,
godas och skönas normmedvetande upplevt som transcendent
verklighet. Så kan religionen lika litet lösgöras från de ideella
värdenas fruktbara jordmån som från relationen till en
övervärldslig helighetsordning. Ingen har i vår tid som Rudolf Eucken
genomskådat den humana kulturens inre otillräcklighet och djupa
behov av religiös tro for att icke förtvina, de ideella värdenas
intighet utan förankring i en högre verklighet, den .tidliga
utvecklingens relativitet utan del av det eviga målets fulländning,
det personliga livets utblottning utan gemenskap med Gud. Det
må sedan invändas, att denna »övervärld» är ett slags idealitetens
hägringsbild, en fiktion framskapad av människoandens längtan
efter fullkomning, ett slags helig dikt, såsom F. A. Lange menat
det. Här möter problemet om religionens sanningshalt, som vi
i detta sammanhang få lämna ur räkningen.

Sammanställningen av Rathenaus och Wells’ religiösa
framtidsprogram får emellertid ej undanskymma den olikhet som
framförallt kommer till synes på den religiösa personlighetstankens
gebit. För Rathenau blir den religiösa föreställningen om
personlig helighet och personlig gudom blott en primitiv liknelse.
Det som skiljer Wells’ gudom från den vardandets Gud, varom
den moderna livstron profeterar, den idealitetens helige ande,
det kärlekslivets patos, som löst från metafysikens bojor skall
leda det nya släktet fram mot en ny dag, är just hans karaktär
av personlighet. Wells’ gudom är »inom oss», är hjärtats Gud.
Men på samma gång ett självständigt väsen. En projektion i
den yttre världen av samvetets maning, ett på det sedliga
impera-tivet byggt postulat av en personlig makt över människan. Men
då Wells för dennas räkning tar personlighetens viljesida i
anspråk och i den kristna gudstanken ser ett konglomerat av sterila
egenskaper, står han knappast i överensstämmelse med Bibelns
anda. Av inslag från två olika håll har den gudsbild samman-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free