- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
122

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Vad innebär en modern världsuppfattning?. Av Einar Tegen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

>22 EINAR TEGEN

är fysisk men verkan ej blott fysisk utan också psykisk och
tvärtom. Om identitet ej behöver råda mellan orsak och
verkan, blott nödvändig tidsförbindelse, då behöver icke verkan
vara av samma art som orsaken, såsom t. ex. Cartesius och
och Spinoza antogo. Medvetandet kan därför mycket väl ha
sin orsak i något därifrån artskilt.

Nå men energilagen! Den synes ju förbjuda, att en mekanisk
process eller över huvud en fysisk energi ingår såsom led i ett
kausalförhållande, vars andra led innehåller något psykiskt.
Ty orn ocks^ detta andra led icke är uteslutande psykiskt, så
synes dock motsvarigheten mellan leden med avseende å kvantum
av fysisk energi upphävd i och med att det ena ledet är blott fysiskt
men det andra även innehåller något mer. För att frambringa
detta mer, detta plus utöver det rent fysiska, synes en viss
energimängd åtgå, men då kan ju icke motsvarighet råda
mellan de fysiska energikvanta i de båda leden. Dock, här har
man just hemfallit åt det gamla produktionsbegreppet. Man har
forutsatt, att orsakens energikvantum liksom förbrukas för att
framkalla verkan, och att därför denna icke kan i något
avseende innehålla något mer än jämt så mycket som finnes i
orsaken. Man har tänkt en identitet mellan leden, som ej
finnes. Vad energilagen kräver är blott att motsvarighet skall råda
mellan energikvanta i de båda leden, ej att det ena ledet icke
kan — dessutom — ha andra bestämningar, t. ex. något
psykiskt, eii uppfattning. Mellan ledens fysiska delar måste således
motsvarighet råda ifråga om kvantum fysisk energi, men detta
hindrar ingalunda, att det ena ledet dessutom har en annan
bestämdhet. Men om så är, kan tydligen ett fysiskt vara orsak
till ett psykofysiskt och tvärtom liksom också ett psykofysiskt
till ett annat psykofysiskt, blott icke ett rent psykiskt till ett
fysiskt eller psykofysiskt och tvärtom, ty i detta fall föreligger
å den ena sidan alls ingen fysisk energi. 1

Uppfattningen av kausallagen såsom endast nödvändig
tidsförbindelse mellan skilda led gör således den dupplicistiska tesen
om två parallella kausalserier, en fysisk och en psykisk,
överflödig. Denna parallellteori leder ju i sitt försök att finna ett
obrutet sammanhang av orsaker och verkningar inom vardera serien

1 Jfr till det sagda Phalén, anf. arb., sid. 90, 145 f. och av samme förf.
Hypotesen om det’omedvetna i empirisk psykologi (Tvä provföreläsn.,

Uppsala 1914).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free