- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
285

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Dogmer. Av August Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DOGMER 285

mänskliga skröpligheter ändå får behålla dem i större eller
mindre utsträckning, så ändrar det ingenting i princip.

Men om nu verkligen så är, att dogmbildningen är en
förutsättning för allt mänskligt samliv, då är det utan vidare klart,
att det religiösa samlivet, det kyrkliga livet, faller under
samma lag. I själva verket är det också ytterst vanligt, att just
de, som ivra för en dogmfri kyrka, själva ge exempel på
dogm-bildning. Fru Schönmeyr vill ha »en kyrka utan dogmer».
Men samtidigt yrkar hon på att kyrkan skall bättre än hittills
tillvarataga sakramenten såsom »medel, varigenom högre krafter
frigöras och spridas över människor». Men hur skall kyrkan
kunna göra detta utan att både hos utdelaren och mottagaren
av sakramentet förutsätta något slags sakramentsdogm? Hur
denna i ena eller andra avseendet skall vara beskaffad, det
spelar i detta sammanhang en underordnad roll, huvudsaken
är, att den måste finnas — men då är det också slut’med
kyrkans dogmfrihet. — Professor Linderholm vill i sin, mera
uppmärksammade uppsats ha bort »dogmat». Jag är inte fullt
säker på huruvida detta avser krav på en dogmfri kyrka eller
på det »gamla dogmats» ersättande med ett nytt. Han må
emellertid själv i princip ha menat vilketdera som helst, säkert
är, att han i det praktiska utförandet stannat vid det senare.
Han har ju rentav framlagt förslag till en ny trosbekännelse
»i fri anslutning till Apostolicums byggnad» — och av lika
dogmatisk karaktär som Apostolicum, fast med dogmerna
förändrade till form och delsvis till innehåll. Eller låt oss ta ett
äldre exempel ur historien: kväkarna skulle bilda ett
dogm-fritt samfund, men vad är läran om det inre ordet annat än
en dogm — för att inte tala om deras klassiska dogmatik,
Barclays Theologiae verae christianse apologia.

Så mynna de principiella betraktelserna och historiens
vittnesbörd ut i samma resultat: en dogmfri kyrka är en ren
illusion, och strävandena efter en sådan äro därför gagnlösa i
allt, som gäller det huvudsakligen åsyftade resultatet —
varmed icke förnekas, att de kunna medföra åtskilliga gagnerika
biprodukter, t. ex. bättre sinne för sammanhanget mellan
religion och forskning. Om man tror på vår evangeliska kyrkas
uppgift i vårt folkliv och vill arbeta på att göra den sin
uppgift vuxen, då bör man inte öda krafter på en missriktad och
lönlös strävan att göra den dogmfri utan söka principiellt, his-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free