- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Elfte årgången. 1921 /
173

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Omoto-Kyo. En ny religion? Japansk bolsjevism?. Av Vilmar Ljungdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

obskyr. Deguchi Nao’s man skulle ha varit en ohjälplig drinkare,
som redan medan han levde kastat familjebördan helt på sin
hustru. Av de åtta barnen sökte sig de tre äldsta flickorna sitt
uppehälle på fallna kvinnors sätt. Två söner ha fullständigt gått
under. Endast den yngsta dottern lyckades hålla sig uppe, tills
moderns storhetstid kom. Hon är nu rörelsens nominella
ledarinna efter sin moders död 1918, då enligt Deguchi Nao’s
stadgande denna post alltid skall beklädas av en kvinna.

Märket E. N., som ingalunda är gynnsamt stämd mot
Omoto-kyo, ger oss dock i en artikel i The Japan Chronicle den
11 juli 1920 förklaringen till Deguchi Nao’s senare märkliga
framträdande, då han en passant omtalar, att hon alltid ådagalagt
stor religiositet och att hon alltifrån sin tidiga ungdom aldrig
försummat det för vissa shinto-sekter egendomliga rituella
reningsbadet varje morgon och afton, ävensom att hon framfört
sina böner till gudarna med den största hängivenhet.

Det var efter denna långa religiösa förberedelse som hon
nyårsnatten 1892 i ett hänryckningstillstånd kände guden Ushitora
no Konjin taga sin boning i henne och tala genom henne.
Så länge hon befann sig i detta tillstånd, betraktades och
behandlades hon av sin omgivning såsom vansinnig. Men då
hon återkommit till sans, nedskrev hon sina uppenbarelser,
som blevo grunden för hela denna rörelse. Men det var ej
endast hennes förkunnelse utan även den betvingande och
imponerande kraften i hennes personliga uppträdande, som förde
rörelsen framåt. Därom avlägger Asano Wasaburo ett vältaligt
vittnesbörd, då han berättar om sitt första möte med henne.
Han säger sig nämligen ha intagits av den djupaste vördnad
för hennes mäktiga personlighet, hennes silvervita hår, hennes
vita genomskinliga hy, hennes imponerande värdighet och
andliga kraft.

Den som inom Omoto-kyo verkat kraftigast som organisatör
och proselytmakare är Deguchi Wanisaburo, född 1871, vilken
i likhet med stiftarinnan flerstädes utmålas på ett synnerligen
frånstötande sätt såsom »en dyster figur med långt, okammat
hår, orakad, med tänder som synas aldrig ha varit beröring
med någon borste, en bondlurk». Han skall ej ens ha förmått
genomgå elementarskolan och ej heller sedan kunnat få någon
egentlig ställning i samhället utan sysslat med litet av varje.
Men å andra sidan har han alltid varit begiven på meditation

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:59 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1921/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free