- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Elfte årgången. 1921 /
452

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Dagens frågor 25. 10. 1921 - Politiken gent emot Finland 1918 - Den Ranftska teaterregimen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

452 DAGENS FRÅGOR

varit angelägen förklara detta egendomliga sammanträffande av det
ena . regeringsbeslutet med det andra såsom en tillfällighet.
Social-Demokraten åter förklarade på sin tid, att »på grund av det av
regeringen gjorda förbehållet kunde licensen icke utnyttjas», ett
uttalande, som tydligt visar de ledandes insikt om medgivandets
kraftlöshet.

Ännu en detalj kan till sist förtjäna en erinran. Bland de många
orden i Frisinnad ungdom möter också följande uttalande: »Här var
för Sveriges dåvarande regering inte någon tvekan om vilkendera
sidan i Finland, som hade rätlen på sin sida. Jag sade såsom
statsminister j mina svar på interpellationer i riksdagen öppet från i den
saken.» Det torde vara svårt att i de berörda interpellationssvaren
uppleta någon förklaring av Sveriges dåvarande statsminister av denna
innebörd. Men om den hade avgivits, huru skulle därmed hava
kunnat förenas hans bekanta erbjudan till Finland om medling,
medling alltså mellan rätten och orättént

Vid slutet av teatersäsongen 1920—21 uppstod i
Stockholmspressen, icke precis för första gången, en
diskussion om det allmänna tillståndet på huvudstadens scener, och
som ofta förut kom denna att i huvudsak röra sig omkring den man,
som ej alldeles utan skäl anses som centralfiguren i Stockholms
teaterliv, direktör Albert Ranft. Det är ju icke heller första gången som
denne teatermatador blivit föremål för polemiska attacker, fastän
han tidigare i känsla av sin fasta position vanligen nöjt sig med att under
iakttagande av en vältalig tystnad låta diskussionen rinna ut i sanden,
vilket i allmänhet ej dröjt särdeles länge. Denna senaste gång har han
emellertid tydligtvis trott sig märka, att det förändrade tidsläget krävt
förändrade och mera effektiva metoder. Redan under debattens första
skede överraskade han publiken med att i särdeles temperamentfulla
ordalag söka gendriva sina motståndares argument, och vad mera
var, han utlovade därutöver att i tidens fullbordan genom en utförlig
och sammanfattande historik över hela sin verksamhet som
teaterledare visa vad han uträttat till den svenska teaterns fromma och
därmed en gång för alla stoppa till munnen på belackarne. Avslutat
i manuskript den 31 maj 1921 — förmodligen omedelbart före
direktörens årliga, av dagspressen omsorgsfullt och samvetsgrant noterade
resa till Monte Carlo — föreligger aktstycket i fråga numera sedan
ett par veckor i tryck under titeln Min repertoir, och man kan
således med all den noggrannhet som frågans vikt kräver studera
Albert Ranfts apologia pro vita sua.

I viss mån innebär arbetet emellertid, det måste erkännas, en
avgjord missräkning. Av preludierna att döma hade man kunnat vänta
sig bra mycket mera. Man hade hoppats, att den mäktige
teaterledare, som ett pär decennier igenom behärskat det största antalet
av huvudstadens scener, i denna sin försvarsskrift främst av allt
skulle låtit sig angeläget vara att angiva de konstnärliga principer,
som varit bestämmande för hans verksamhet. Man önskade exempel-

Den Ranftska
teaterregimen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:59 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1921/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free