- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tolfte årgången. 1922 /
55

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Litteratur - Ur bokmarknaden. Av O. Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR

UR BOKMARKNADEN

I det senast hitkomna häftet av Quarterly Review har en ansedd
engelsk kritiker, G. E. Lawrence, i en uppmärksammad artikel tagit
till orda för att påvisa de missförhållanden, som för närvarande
råda inom Englands litterära produktion. Den synpunkt han
framför allt betonar är denna: litteraturens låga genomsnittsnivå beror
i väsentlig grad på dess allt mer och mer genomförda
industiiali-sering. Om en bok äger verkligt inneboende värde eller ej är en
relativt likgiltig sak; det viktigaste är, att den är av sådant snitt att
den kan göras till vad man i England kallar en »best-seller»; hos
oss är den motsvarande beteckningen en »succés-bok». Men för att
skapa en dylik kräves i främsta rummet att författaren och
förläggaren enigt sträva till samma mål; författaren måste forma sitt
litterära skapande direkt efter vad han vet falla den stora publiken
i smaken, och förläggaren måste, sak samma vad han personligen
tänker, med hela styrkan av sin reklamapparat inpränta i
allmänhetens medvetande att den fått ett nytt mästerverk att beundra. På
detta sätt ordnas saken till alla parters odelade förnöjelse: författaren
förtjänar pengar, förläggaren likaså, och allmänheten är belåten —
det enda som lider under systemet är litteraturen, men till en så
obetydlig faktor anser sig ingen behöva taga någon hänsyn.

Det är en fullkomligt given sak, att detta även i vårt land
långtifrån okända system med sitt öppet erkända hänsynstagande till allt
annat än konstnärligt bestämda faktorer i sina konsekvenser innebär
rent av döden för all högre litterär produktion över huvud taget.
Det tillintetgör initiativet, förslöar självkritiken och lamslår driften
till konstnärlig självförnyelse. Särskilt ödesdigert verkar det i
sistnämnda hänseende av det skälet att publiken därvid beklagligtvis mer
än gärna lägger hyende under lasten. Ty den stora allmänhetens smak
är i regel högeligen konservativ; den vill alltid ha sådant som den
redan hunnit vänja sig vid förut. Erfarenheten visar oss ju, att den
med samma tacksamhet år efter år konsumerar exempelvis
nyårsrevyer, humoresker och dylikt av samma författare, ständigt byggda
på samma motiv och livade av samma enkla kvickheter. Ett
likartat förhållande kan även iakttagas på teaterns område. De
populäraste skådespelare vi äga äro sådana som fastnat i ett manér, vilket
en gång för alla slagit igenom hos publiken och som sedan ständigt
framkallar bifall och beundran. Låter litteraturen på liknande sätt
förvandla sig till en ren marknadsvara, kan den svårligen undgå att
glida in i samma konstnärliga dödvatten. I ganska stor utsträckning
har detta för övrigt redan skett. Ett kritiskt studium av de senare årens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:24:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1922/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free