- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Trettonde årgången. 1923 /
570

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Litteratur - Den nya konsten. Av Henrik Cornell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

570 LITTERATUR

ende därpå att den liksom skulpturen för närvarande står närmre
publiken och för mången i mindre hög grad tarvar en uppklarande
apologi än måleriet. I den sympatiska skildringen av skulpturen
kan man utan reservation instämma: man ville blott höra litet mer
och utförligare därom i samma anda. Avbildningarna äro också väl
valda. Vem njuter ej omedelbart av det graciöst köttsliga i Milles’
»Najad», av den renässansartat ungdomliga kraften i Ivar Johnssons
»David» eller av den sorgsna skönheten i Nils Sjögrens »Kvinnohuvud»?

Men måleriet tycks ligga författarens hjärta närmast. Utvecklingen
skildras i sammanträngda drag allt ifrån impressionismen till våra
dagar. Impressionismen betecknar slutpunkten på den naturalistiska
konst, som strängt taget börjat långt nere i medeltiden. Alla de nya
riktningarna med expressionismen i spetsen (futurism, kubism,
naivism, dadaism och allt vad de heta) skilja sig från de äldre däri att de
ej ställt naturåtergivandet som sin uppgift. De använda i stället
naturens former för att uttrycka sina egna konstnärliga intentioner.
Förr gällde satsen, att konsten är naturen sedd genom ett
temperament, nu däremot är den snarare ett konstnärstemperament sett genom
naturen. Dock, här måste man invända att ett återfall till en relativ
naturalism på flera håll är skönjbart. Vem har väl givit
Lapplandsnaturen med sådan styrka och övertygelse som Leander Engström i
hans Forellfiskaren, eller kan man finna någon brist på natur i Birger
Simonssons porträtt?

Blombergs framställning innehåller för övrigt många fina och träffande
iakttagelser, tydligt ådagaläggande att han är i besittning av det
rätta instrumentet för att uppfatta skiftningarna i den moderna
konsten och även förmåga att i njutbar form ge läsaren del av sina
intryck och sitt vetande. Även om skildringen av måleriet gäller
vad jag sagt om skulpturen: man ville gärna höra mera, gärna läsa
en litet fylligare framställning av samma känsliga hand.

Henrik Cornell.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:24:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1923/0580.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free