- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
138

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Litteratur - Nya Zornstudier. Av Gerda Boëthius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

138 LITTERATUR

Zornlitteraturen. Den inledande texten utmärker sig för den raska
och spirituella stil, som är författaren egen, och den frodiga fantasi,
som, om den också lätt skjuter över målet, alltid är full av gott
humör. Men nog häpnar man en smula över en del karaktäristiker.
Främst gäller detta hans uttalanden om den fine och försynte
amerikanaren Henry Marquand, som utmynnar i att han skulle verka
»fascinerande» i sin »intellektuella överlägsenhet och moraliska
nihilism». Förgäves försöker jag för min del att utläsa några av dessa
drag i det intelligenta ansiktet med den spanande blicken. Dylika
spekulationer, som ofta visat sig riskabla, då det gäller personer i
en svunnen tid, äro nog ännu vanskligare, då man rör sig bland
samtidens märkesmän.

Författarens åsikter och omdömen kunde kanske göras till föremål
för diskussion på flera punkter. Han anser t. ex. att Zorn under
senare år icke skulle omarbetat sina etsningar utan så gott som genast
funnit den lösning av problemen, som tillfredsställde honom.
Visserligen förekomma icke dubbelplåtar från denna tid i samma
utsträckning som tidigare, men så gott som alla de senare årens plåtar ha
genomgått ett betydligt antal omarbetningar. Sålunda finnas sex
förstadier till den vanliga upplagan av »Dalälven» (K. Asplund, Zorns
Graverade Verk, nr 284), och två till fem olika états äro icke
sällsynta för de senare bladen. Denna missuppfattning förklaras
emellertid lätt av att författaren som källa använt d:r. Asplunds stora och
utförliga katalog, som dock på denna punkt är ofullständig, då den
ofta saknar uppgift om intressanta utvecklingstadier. Som författaren
tydligtvis begagnat detta huvudverk om Zorns etsningskonst jämte den
äldre ofullständigare franska katalogen av Loys Delteil, hade det
säkerligen varit mycket välkommet för den breda publik, som boken vänder
sig till, om dessa arbeten citerats på något ställe, i synnerhet som
författaren genomgående använder deras numrering på planscherna och
de omtalade bladen (i den svenska upplagan Asplunds, som äro de
slutgiltiga, i den tyska egendomligt nog Delteils ofullständiga).

Den svenska upplagans illustrationsurval är väsentligt olika den
tyskas, vilket gör att ägaren av båda upplagorna får en betydlig
samling goda avbildningar av Zorns vackraste etsningar. Varför
författaren vid denna omrangering tagit med Najader, som väl är ett av
de ointressantaste bladen i Zorns produktion, har jag dock svårt att
förstå.

Om boken också i en del avseenden verkar hastigt tillkommen fyller
den likväl tack vare sina goda illustrationer och sin medryckande text
utmärkt sin uppgift att i vida kretsar sprida kännedomen om och
intresset för Zorns etsningskonst.

Gerda Boethius.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free