- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
328

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Orientaliska inflytelser på nordens bronsålderskultur. Av Gunnar Ekholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

328 GUNNAR EKHOLM

mersiella förbindelser (bärnsten). I varje fall är det av stort
intresse att i Egypten finna tvåhjuliga vagnar av uppenbarligen
samma konstruktion, som de nordiska hällristningarnas och av
samma ålder. Den sannolika tolkningen av dessa företeelser är
givetvis att söka i orientaliska inflytelser på Norden.

Liksom under stenåldern de viktigaste orientaliska impulserna
gjort sig gällande i fråga om gravkulturen, så är det också på
detta område, som bronsåldern har att uppvisa de
betydelsefullaste utifrån hämtade nyheterna. I ett par norska gravhögar ha
påvisats kretsar av resta hällar, märkligt påminnande om
förhållandena på Mykenes akropolis. På den ena gravens hällar
funnos dessutom spår av spiralbård, en detalj, som pekar åt samma
håll genom likheten med utsmyckningen av de mykenska
grav-stelerna å samma plats.

I fråga om dödskulten synes Norden rent av stått i så nära
kontakt med Medelhavsländerna, att vi här finna avspeglade de
förändringar i uppfattningen, som vid denna tid göra sig
gällande i Södern. Enligt vad religionsvetenskapliga auktoriteter
hava att förmäla, tränger vid övergången mellan det tredje och
andra förkristna årtusendet ett nytt åskådningssätt beträffande
människans hinsidesliv igenom i Orienten. Förut tänktes den döde
ha sin hemvist i graven, som därför också byggdes som ett
evighetshus, avsett att i årtusenden vara ett skyddande hölje för
kroppen, vars existens uppfattades som ett villkor för själens
liv. Dessa föreställningar avlösas rm av en mera spiritualistisk
uppfattning. I dödsögonblicket tankes nu själen lämna kroppen
för att begiva sig till ett fjärran dödsrike, som ofta förlades
hinsides ett hav eller en flod. Särskilt tydligt kunna dessa nya idéer
studeras i egypternas gravmonument. På grund av att här gamla
och nya föreställningar äro blandade om varandra, äro visserligen
många detaljer ännu dunkla, men höjt över allt tvivel är, att de
under ett visst skede identifierat dödsskeppet med den farkost, på
vilket solguden färdades över himlavalvet och att över huvud
taget skeppet spelat en utomordentlig roll i deras dödskult (fig. 1).

Under sådana förhållanden är det av mycket intresse att
iakttaga, huru vid övergången mellan sten- och bronsåldern till de
skålformiga groparna å de västeuropeiska stenkammargravarnas
hällar nu även sälla sig skeppsbilder. Såsom det förefaller, på
ett något senare stadium uppträda dessa bilder ävTen i Norden,
men här supplerade av andra bildelement, såsom fotsulor och sol-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free